۰ نفر

با افزایش زیان در بورس تهران صورت گرفت؛

نگرانی سهامداران از وضعیت قرمز بورس

۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۸:۳۴
کد خبر: 51152
نگرانی سهامداران از وضعیت قرمز بورس

ریزش‌های شدید بورس تهران که از 5 ماه گذشته آغاز شده و به صورت مداوم ادامه یافته است، نگرانی شدیدی را در بین اهالی تالار شیشه ای ایجاد کرده و بورس تهران را در رکودی پا برجا فرو برده است.

روند کاهشی بازار سرمایه که از دی‌ماه سال گذشته تاکنون آغاز شده است، به طور مداوم ادامه یافته و منجر به ریزش شدید قیمت ها وزیان بیش از 50 درصدی سهامداران شده است به طوری که قیمت سهام شرکتها در این مدت به یک سوم رسیده و این موضوع موجی از بی اعتمادی را در تالار شیشه‌ای به راه انداخته و منجر به خروج شدید نقدینگی از این بازار شده است.

در این میان سیاست های اتخاذ شده توسط دولت همچون کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی، جلوگیری از عرضه‌های خرد خصوصی‌سازی و افزایش قیمت سیمان و خودرو نیز در کنار راه اندازی صندوق توسعه و اوراق اختیار فروش تبعی نیز نتوانست بورس تهران را از کما خارج کند زیرا بازار سرمایه در شرایط فعلی از کمبود شدید نقدینگی رنج برده و به اقدام عملی در حوزه سیاسی و اقتصادی نیاز دارد.

به این ترتیب ریزش های بورس تهران در حالی هر روز تشدید می شود که در سال گذشته در چنین روزی شاخص بورس تهران خوشحال از اتفاقات مثبتی که قرار است در آینده بیافتد، سیزدهمین رکورد خود را شکست و وارد کانال 51 هزار واحدی شد.

با رشد شاخص در روز نهم تیر ماه سال 92،بازدهی بورس تهران به 33 درصد رسید و بورس در برابر سایر بازارها خودنمایی کرد! اما چه کسی تصور می کرد که درست در یکسال بعد اوضاع بورس تهران چنان دگرگون شود که این بازار روزانه به بازدهی منفی خود افزوده و موجب فراری دادن سرمایه ها شود؟

چه کسی فکرش را می کرد که در یکسال بعد وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور چنان در ابهام قرار گیرد که بزرگان بورس نیز از فعالیت در بازار سرمایه دست کشیده و نسبت به اخبار مثبت بی اعتنا باشند؟

و در نهایت اینکه چرا اقدامات عملی و حمایت جدی از بازار سرمایه صورت نمی‌گیرد و چه کسی قرار است زیان 50 تا 60 درصدی سهامداران را که با هزاران امید و تبلیغ وارد بازار شده‌اند، را جبران می‌کند؟

این در حالی است که علاوه بر ناکامی صندوق توسعه بازار سرمایه و تزریق نشدن نقدینگی، ‌ طرح بیمه سهام از طریق فروش اوراق اختیار فروش تبعی بازار سهام نیز به همان سرنوشت دچار شد چرا که این طرح موجب شده است تا سهامداران مقادیر بیشتر سهام خود در این شرکت‌ها را راهی تابلو کنند.

به طوری که سهامداران از ترس زیان بیشتر تنها به میزانی که امکان خرید اوراق فروش تبعی دارند سهام خود را نگهداری می کنند که همین موضوع بازار را با مازاد عرضه مواجه کرده است. به گزارش ایسنا، این در حالی است که اکثر کارشناسان معتقدند منابع تامین مالی اوراق فروش تبعی و متولی تامین بازدهی وعده داده شده به سهامداران با ابهاماتی مواجه است و با گذشت دو روز از شروع این طرح همچنان ماهیت متولیان و توانایی مالی آنها برای تامین وعده‌های داده شده نامشخص است.

علاوه بر این نزدیک شدن به زمان برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌ای نیز بر وضعیت بازار سرمایه اثر گذار بوده و این عوامل در کنار کمبود شدید نقدینگی و ترس سرمایه گذاران موجب شده است تا بورس تهران از ابتدای هفته تا کنون به زیان خود افزوده و چهره یک بازار بحران‌زده را از خود به نمایش بگذارد.

به این ترتیب در بازار امروز نیز همانند روزهای گذشته صف های سنگین فروش برقرار شده و این امر موجب شد تا شاخص بورس تهران به راحتی 628 واحد دیگر افت کرده و در کانال 70 هزار و 341 واحد قرار بگیرد.

در بازار سرتاسر منفی امروز قیمت بیشتر سهام شرکتها افت کرد و شرکتهای پالایشگاه بندرعباس،تاپکو،سرمایه گذاری غدیر، مپنا، فولاد مبارکه، بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری سایپا، ارتباطات سیار، بانک پارسیان، بانک صادرات، گسترش نفت و گاز پارسیان، مخابرات، نفت سپاهان و توسعه معادن و فلزات بیشترین تاثیر را در افت شاخص بورس گذاشتند.

همچنین در بازار امروز شرکتهای مطرح بازار با صف های فروش مواجه شدند به طوری که پالایشگاه بندرعباس، معادن بافق، سیمان فارس و خوزستان و مپنا از شرکت‌هایی با بیشترین تقاضای فروش بودند.

در بازار امروز حقیقی ها نسبت به فروش سهام خود هجوم برده و به شدت از صنایع بانکی، خودرویی، فرآورده های نفتی، محصولات شیمیایی،فلزات اساسی و محصولات دارویی خارج شدند.بر اساس این گزارش حقیقی ها 218 هزار و 46 میلیون سهم خریداری کرده و در مقابل 265 هزار و 401 میلیون سهم فروختند این در حالی است که خرید سهامدران حقوقی از فروش آنها بیشتر بوده است.

آمار عملکرد بورس تهران در معاملات روز دوشنبه نشان می دهد که در این روز صنایع محصولات شیمیایی،فرآورده های نفتی، بانک‌ها، شرکت‌های چند رشته ای صنعتی و فلزات اساسی بیشترین تاثیر را درروند حرکتی دماسنج بازار سرمایه گذاشتند.

این در حالی است که در گروه تصفیه نفت ابهام 6 ماهه در صورت‌های مالی شرکت‌های پالایشگاهی به افت شدید این نمادها منجر شده است در حالی‌که 3ماه از پایان سال و 6 ماه از زمان ارائه گزارش‌های 9ماهه شرکت‌های پالایشگاهی می‌گذرد اما همچنان ابهامات شدیدی در این صنعت وجود دارد.

در مجموع در بازار قرمز امروز حجم و ارزش معاملات به شدت کاهش یافت یعنی در معاملات امروز تنها 333 میلیون سهم به ارزش 80 میلیارد تومان معامله شد و ارزش بازار سرمایه نیز تا سطح 333 هزار میلیارد تومان نزول کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین آخرین تغییرات شاخص‌های عمده بورس در جدول زیر قابل رویت است:

شاخص کل بورس 70,341.5 628.8 0.89% 1393/04/09 - 14:00
30 شرکت بزرگ 3,323.4 30.4 0.91% 1393/04/09 - 14:00
آزاد شناور 79,937.8 859 1.07% 1393/04/09 - 14:00
بازار اول 52,174.7 456.2 0.87% 1393/04/09 - 14:00
بازار دوم 136,234.8 1,284.6 0.94% 1393/04/09 - 14:00
صنعت 59,183.4 497.8 0.84% 1393/04/09 - 14:00