۰ نفر

معرفی قوی‌ترین بانک‌های جهان در 2014

۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۶:۱۷
کد خبر: 51133

سود هزار بانک بزرگ جهان در سال گذشته به 920 میلیارد دلار رسید که حدود یک سوم آن به بانک‌های چین اختصاص داشت.

به گزارش رویترز، بر اساس فهرست سالانه مجله بانکر، بانک‌ها در چین 292 میلیارد دلار سود بدون احتساب مالیات در سال گذشته داشتند که برابر با 32 درصد از کل عایدی صنعت بانکی جهان بود.

سود بانک‌های جهانی در سال گذشته 23 درصد نسبت به سال پیش از آن افزایش یافت و به بالاترین رکورد مشاهده شده تاکنون رسید. بانک بازرگانی و صنعتی چین با 55 میلیارد دلار به همراه بانک ساخت و ساز چین، بانک کشاورزی چین و بانک چین چهار رتبه اول را به خود اختصاص دادند.

سود بانک‌ها در آمریکا به 183 میلیارد دلار رسید که برابر با 20 درصد از کل سود جهانی بود و ولز فارگو با 32 میلیارد دلار سود، در صدر قرار گرفت.

بانک‌ها در منطقه یورو تنها در سه درصد از سود جهانی سهم داشتند که کاهش چشمگیری نسبت به 25 درصد پیش از بحران مالی سال 2008 داشت. بانک‌های ایتالیایی سال گذشته 35 میلیارد دلار ضرر کردند که بدترین عملکرد در میان بانک‌های کشورها بود.

طبق این گزارش، بانک‌ها در ژاپن 64 میلیارد دلار سود کردند که حدود هفت درصد از کل سود جهانی بود و پس از آن بانک‌های کانادا، فرانسه و استرالیا (39 میلیارد دلار در هر کشور)، برزیل (26 میلیارد دلار) و انگلیس (22 میلیارد دلار) قرار گرفتند.

مجله بانکر در گزارش خود تصریح کرد بانک بازرگانی و صنعتی چین موقعیت خود را به عنوان قوی‌ترین بانک جهان بر مبنای میزان سرمایه ای در اختیار حفظ کرد.

بانک ساخت و ساز چین در رتبه بندی قدرت از رده پنجم به رده دوم در سال گذشته ارتقا پیدا کرد و پس از آن جی پی مورگان، بانک آمریکا و اچ اس بی سی قرار گرفتند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، ولز فارگو پس از اینکه ارزش سهامش به کمک رشد پایدار درآمد جهش پیدا کرد، امسال به بزرگ‌ترین بانک جهان از نظر ارزش بازار تبدیل شده است. ارزش بازار این بانک 275 میلیارد دلار است که حدود 75 میلیارد دلار بیشتر از بانک بازرگانی و صنعتی چین است.