۰ نفر

اما و اگرهای قطب سوم خودروسازی

۹ تیر ۱۳۹۳، ۱۵:۱۴
کد خبر: 51117

در پی اعلام ایجاد قطب سوم خودروسازی ایران در منطقه چابهار، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران مواردی را در این باره مطرح کرد.

ساسان قربانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور باید در چارچوب استراتژی کلان صنعت خودرو صورت گیرد.

وی با بیان این‌که در فرآیند ایجاد هر واحد خودروسازی جدید باید به شاخصه‌های مدنظر در سند اهداف و سیاست‌های توسعه صنعت خودرو توجه شود، خاطرنشان کرد: طبق این سند در سال 1404 باید سه میلیون دستگاه خودروی سبک در کشور تولید شود.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران ادامه داد: هم‌اکنون ظرفیت تولید دو میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد و برای ایجاد ظرفیت یک میلیون دستگاه دیگر می‌توان ظرفیت تولید شرکت‌های فعلی را افزایش داده و یا شرکت جدیدی ایجاد کرد.

وی با بیان این‌که شرکت‌ خودروساز جدیدی که قرار است به عنوان قطب سوم فعالیت کند نباید مونتاژکار باشد، تصریح کرد:‌ درواقع هرگونه قطب سوم خودروسازی باید با محوریت طراحی و تولید داخل فعالیت خود را آغاز کند.

قربانی ادامه داد: توسعه صنعت قطعه‌سازی نیز به عنوان رکن اصلی صنعت خودرو باید مدنظر قرار گیرد به‌گونه‌ای که همزمان با ایجاد قطب سوم خودروسازی، شبکه قطعه‌سازی مرتبط نیز شکل گیرد.

وی افزود: البته نکاتی نیز در رابطه با مکان ایجاد قطب سوم خودروسازی مطرح است به عنوان مثال مشخص نیست که آیا چابهار نقطه مناسبی برای حمل و نقل قطعات و خودروهای آماده هست یا نه.

قربانی با بیان این‌که به دلیل آن‌که بررسی‌های فنی صورت گرفته در زمینه ایجاد قطب سوم خودروسازی در چابهار را ندیده‌ام نمی‌توانم اظهار نظر صریحی درباره مکان یابی این طرح بکنم، اظهار کرد: اما به طور کلی صنعت خودروسازی باید در استانی ایجاد شود که نزدیک به قطب‌های تولید قطعه در کشور باشد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران خاطرنشان کرد: به عنوان مثال ممکن است در چابهار مزیت کشتی سازی داشته باشیم اما نمی‌توان گفت که چابهار مزیت خاصی برای ایجاد قطب سوم خودروسازی کشور دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، به تازگی اکبر ترکان، مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی از ایجاد یکی از بزرگترین سایت‌های تولید خودرو در آسیا در منطقه آزاد چابهار در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود که از این طریق انحصار تولید خودرو از دو شرکت خودروسازی "سایپا" و "ایران خودرو" خارج می شود.

البته ایجاد قطب سوم خودروسازی در ایران موضوع جدیدی نیست و در دولت‌های قبل نیز هر از چند گاهی این موضوع مطرح می‌شده است.