۰ نفر

هاشمی رفسنجانی: فشارهای همه‌جانبه جبهه استکبار، اجازه «بازی برد ـ برد» را نمی‌دهد

۱۸ خرداد ۱۳۹۱، ۱۶:۴۶
کد خبر: 2606

فشارهای همه‌جانبه جبهه استکبار، اجازه مذاکره برابر بر اساس «بازی برد ـ برد» را نمی‌دهد. بنابراین غرب باید بداند که راه موفقیت مذاکرات، تصریح آنان بر حقوق حقه مردم ایران و نیز عدم استفاده از ابزار نخ‌نمای تهدید، تحریم و فشار است.

اقتصادآنلاین/گروه عمومی/ایسنا نوشت:

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید بر حقوق مردم را از مهمترین اعتقادات قلبی امام (ره) خواند و با اشاره به حضور میلیونی مردم در تظاهرات علیه رژیم شاه، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین انقلاب تاریخ دانست.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان و استادان گروه حقوق و علوم سیاسی واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: همین انقلاب اسلامی بعد از سه دهه، الهام‌بخش حرکت‌های مردمی و اسلامی منطقه شده که نوید آینده مبارکی را برای نسل‌های آینده جوامع اسلامی به همراه خواهد داشت.

وی همچنین با تبریک ایام ولادت امیر مؤمنان علی(ع)، به جایگاه مهم و والای مولای متقیان در اسلام پس از رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حتی از دیدگاه علمای اهل سنت، اگر بحث حق حکومت را هم به کنار بگذاریم، به لحاظ اعتقادی و اسلامی، اول شخص اسلام پس از نبی مکرم اسلام، حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به دوران خلافت امام علی(ع) پس از 25 سال خانه‌نشینی و نیز فتنه‌ها و جنگ‌های دوران خلافت امام اول شیعیان اظهار کرد: با همه این مصائب و مشغله‌هایی که حضرت علی(ع) داشتند امروزه، منبع عظیمی از حکمت‌ها و پندهای گوهرباری از ایشان موجود است که در هیچ زمانی تازگی و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ایام سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) را خلف صالح امیر مؤمنان علی(ع) خواند و با تأکید بر اینکه "حقیقتاً بعد از غیبت امام زمان(عج) عالمی به سیاست، کیاست، علم و نبوغ امام خمینی(ره) سراغ نداریم"، تصریح کرد: در بیان شجاعت امام راحل(ره) همین کافی است که در اوج قدرت امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم طاغوت و حمایت قدرت‌های استکباری از این رژیم، بدون ذره‌ای هراس و تنها به یاری خداوند و پشتیبانی مردم در مقابل استبداد و استکبار ایستاد و پس از هفده سال مبارزه و با کمترین هزینه و شهید انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تأسیس این مؤسسه را از دیگر ثمرات امام راحل خواند و با اشاره به مصائب جوانان برای ورود به دانشگاه در ابتدای انقلاب اظهار کرد: سهولت و راحتی امروز برای ورود به دانشگاه، به خاطر حمایت بنیانگذار جمهوری اسلامی و زحمات دلسوزان انقلاب در تأسیس دانشگاه آزاد و سپس سایر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مرز کارایی و استفاده از فقه اسلامی به عنوان منبع قانون‌گذاری، به محجور بودند تشیع و فقه شیعه در طول تاریخ اشاره کرد و نظام جمهوری اسلامی را اولین حکومت شیعه که می‌خواهد در چارچوب معارف اسلامی جامعه را اداره کند، خواند و گفت: به لحاظ جوانی این حکومت، طبیعی است که در قانون‌گذاری و اجرا ضعف‌هایی مشاهده بشود، اما به خاطر وجود منابع غنی فقهی و با تلاش و کوشش حوزه‌های علمیه در روزآمد کردن فقه اسلامی، آینده درخشانی پیش رو خواهیم داشت؛ البته افراد و جریان‌های انحرافی و دشمنان افراطی به نام اسلام، مانع بزرگی در راه شناخت و حاکمیت اسلام ناب هستند.

هاشمی رفسنجانی مباحثی نظیر حقوق زنان و روابط اجتماعی را نیازمند کار گسترده علما و حوزه‌های علمیه دانست و افزود: اگر می‌خواهیم حکومتی اسلامی براساس فقه شیعه و نیازهای روز داشته باشیم، حوزه و دانشگاه باید با کار کارشناسی به دیدگاهی نزدیک در زمینه روزآمد کردن فقه اسلامی به عنوان منبع قانون‌گذاری برسند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بن‌بست‌شکنی در روند قانون‌گذاری کشور، به تشریح عنوان «مصلحت» از دیدگاه فقه اسلامی و حضرت امام(ره) پرداخت و آن را یک اصل فقهی خواند و تصریح کرد: بر این اساس بنا بر قانون اساسی، رفع اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و گزینش و انتخاب دیدگاه یکی از این دو نهاد توسط اعضای مجمع، عنوان «مصلحت» یافته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع «معضل» را از دیگر عناوین «مصلحت» خواند و تأکید کرد: اگر رهبری معظم انقلاب موردی را به عنوان «معضل» تشخیص دهند، آن را به مجمع احاله می‌کنند و مجمع نیز دیدگاه کارشناسی خود را در این زمینه بیان و راهکار تعیین می‌کند و هر دو وظیفه بن‌بست‌شکنی است.

هاشمی رفسنجانی به وظیفه تدوین سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌های گوناگون به عنوان راهکار حل مشکلات اشاره کرد و افزود: این انتظاری که در حال حاضر در جامعه در مورد مجمع تشخیص مصلحت به عنوان حلال همه مشکلات و معضلات جامعه وجود دارد درست نیست و این سوءبرداشت باید توسط حقوقدانان و کارشناسان به درستی برای جامعه تشریح و تبیین شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خلاف قانون بودن قانون‌گذاری توسط مجمع تشخیص مصلحت، این مطلب را تایید کرد و با اشاره به اینکه "در زمان جنگ چند مورد قانون‌گذاری توسط مجمع انجام گرفت"، این امر را مختص دوران خاصی چون دفاع مقدس و البته زیر نظر حضرت امام(ره) دانست و افزود: به خاطر وضع خاصی که در دوران دفاع مقدس داشتیم و لازم بود برخی موارد نظیر قانون کار، تعزیرات حکومتی و یا اراضی کشاورزی و نیز قانون مواد مخدر که به لحاظ شرعی و قانون اساسی مبنایی برای آن نداشتیم و ضرورت جنگ و نیاز جامعه نیز بود توسط مجمع تصویب شد و پس از جنگ دیگر موردی به عنوان تصویب قانون در مجمع نداشتیم و شاید بشود آن موارد را هم از مصادیق معضلات و بن‌بست‌شکنی خواند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نابرابر بودن این مذاکرات را یادآور شد و گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران با کمک خداوند متعال و مقاومت مردم فداکار کشورمان در راه حقوق خود ایستاده است، اما فشارهای همه‌جانبه جبهه استکبار، اجازه مذاکره برابر بر اساس «بازی برد ـ برد» را نمی‌دهد. بنابراین غرب باید بداند که راه موفقیت مذاکرات، تصریح آنان بر حقوق حقه مردم ایران و نیز عدم استفاده از ابزار نخ‌نمای تهدید، تحریم و فشار است.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آینده جنبش‌های منطقه و نقش جمهوری اسلامی در آن، حرکت‌های مردمی و اسلامی کشورهای اسلامی را الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران خواند و با تأکید بر لزوم هوشیاری انقلابیون درباره آینده انقلاب‌ها اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌توانست از مرحله الهام‌بخشی به مرحله انتقال تجربیات و تأسیس و کارآمدی نظام اسلامی برسد، اما اینکه چرا در این مورد ضعف وجود دارد، نیاز به آسیب‌شناسی توسط کارشناسان و محققان حوزه و دانشگاه دارد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار دو تن از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی به طرح دیدگاه‌های خود در مورد وضعیت رشته حقوق و نیز وضع قانون‌گذاری در کشور پرداختند و در ادامه نیز تعدادی از دانشجویان حاضر در جلسه پرسش‌های حقوقی خود را درباره مشکلات قانون، قانون‌گذاری و نهادهای قانون‌گذار کشور مطرح کردند.