۰ نفر

سرتیتر مهم‌ترین اخبارایران درمطبوعات‌‌‌‎روز جهان

۴ تیر ۱۳۹۵، ۱۶:۰۱
کد خبر: 133498

ادعای سست بودن اساس توافق بوئینگ با ایران، هشدار فتح به حماس درباره روابط با ایران، اقدامات جدید ایران در حوزه نفت و گاز، حمایت رژیم اسرائیل از داعش برای مقابله با ایران و طرح شکایت رسمی سوریه از ترکیه، از جمله مهمتزین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرته است.

آسوشیتدپرس

امروز نیز بخشی از مطالب مطبوعات و رسانه‌های بین‌المللی به موضوعات مربوط به ایران اختصاص دارد. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» به موضوع توافق ایران و شرکت هواپیماسازی بویئنگ پرداخته و مدعی شده توافق شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» و شرکت «ایران‌ایر» برای خرید هواپیما، بر بنیان‌هایی لرزان استوار است. توافق تاریخی ۲۵ میلیارد دلاری بوئینگ با ایران‌ایر با این امید امضا شده که تهران استفاده از هواپیماهای خریداری شده برای انتقال نیروهای پیکارجو و سلاح به خاورمیانه را متوقف کند. با آنکه مقام‌های آمریکایی شواهدی مبنی بر قصد ایران برای پایان دادن به این اقدامات ارائه نکرده‌اند، دولت اوباما به عنوان بخشی از برجام با رفع برخی محدودیت‌ها علیه «ایران‌ایر» موافقت کرده است. با این حال، این توافق، بدون خطر نیست و این موضوعی است که دولت اوباما هم به آن اعتراف کرده است.

امارات ۲۴

هشدار جنبش فتح به حماس در خصوص عادی سازی روابط با ایران، موضوعی است که پایگاه اینترنتی «امارات ۲۴» به آن پرداخته است. به نوشته این سایت، جنبش فتح نسبت به عادی‌سازی روابط جنبش حماس با ایران هشدار داده و مدعی شده که نزدیک شدن به ایران و ائتلاف با آن به ضرر آرمان فلسطین است. اسامه القواسمی، سخنگوی جنبش فتح در این زمینه گفته: «حماس باید از قرار دادن خود در هر جناح‌بندی منطقه‌ای و ائتلاف‌ها خودداری کند؛ ائتلاف‌هایی که بی‌نتیجه بودن و شکست آن‌ها محرز شده و برای آرمان فلسطین آسیب‌های زیادی داشته است». سخنگوی جنبش فتح از حماس خواست که از تجارب گذشته خود و ائتلاف‌های متناقض‌اش که به آرمان فلسطین و خود این جنبش ضرر رسانده، از جمله آنچه فتح آن را دخالت حماس در مصر و سوریه عنوان کرده، عبرت بگیرد.

فایننشال تایمز

در مطلبی اقتصادی، روزنامه «فایننشال تایمز» به حوزه نفت و گاز ایران پرداخته و می‌نویسد ایران اسامی پنج شرکت ایرانی را به عنوان شرکای شرکت‌های بزرگ بین المللی انرژی طرفدار سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی تعیین کرده و بدین ترتیب، گام دیگری به جذب سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز نزدکتر شده است. غلامرضا منوچهری، نایب رئیس شرکت ملی نفت ایران به فاینانشیال تایمز گفته شرکت‌هایی که پیش از این برگزیده شده‌اند شامل «پترو ایران» یک شرکت تحت حمایت دولت، پتروپارس و گروه مپنا می‌شوند. ولی به گفته وی، لیست کامل در حال نهایی شدن است. شرکت‌های انرژی غربی نظیر بریتیش پترولیوم، توتال و انی مشتاقانه منتظر انتشار اسامی این شرکت‌ها بودند؛ زیرا امیدوارند بتوانند به ذخایر نفت و گاز این عضو اوپک پس از سال‌ها تحریم دسترسی پیدا کنند.

النشره

در میان دیگر موضوعات، روزنامه «النشره» لبنان اظهارات یک مقام ارشد رژیم اسرائیل را بازتاب داده که از حمایت این رژیم از گروه تروریستی داعش به منظور مقابله با ایران سخن گفته است. رئیس دستگاه اطلاعات نظامی رژیم اسرائیل اعلام کرد این رژیم خواستار شکست گروه تروریستی داعش نیست و برای باقی ماندن آن در سوریه تلاش خواهد کرد. هرتسی هلیفی در سخنانی به تمایل این رژیم برای باقی ماندن گروه تروریستی داعش در سوریه اذعان کرد و افزود رژیم اسرائیل ترجیح می‌دهد گروه تروریستی داعش همچنان علیه سوریه که متحد ایران است، فعالیت کند. وی در ادامه سخنان خود تأکید کرد رژیم اسرائیل نمی‌خواهد داعش در جنگ شکست بخورد، زیرا این مسئله باعث بد‌تر شدن اوضاع این رژیم خواهد شد. به گفته وی، ارتش اسرائیل مسئله حمایت مستقیم از داعش را به عنوان یک مسئله سیاسی بررسی می‌کند.

المنار

انتقاد سازمان دیدبان حقوق بشر از سلب تابعیت افراد در بحرین، موضوعی است که «المنار» به آن پرداخته است. بر اساس این گزارش، دیدبان حقوق بشر با صدور بیانیه‌ای از سلب تابعیت شهروندان بحرینی توسط نظام حاکم این کشور انتقاد کرده است. در بیانیه دیدبان حقوق بشر آمده است: «دادگاه‌های بحرین این اختیار را به وزارت کشور داده‌اند تا بتواند تابعیت هر شهروند بحرینی که بخواهد سلب کند. خاندان حاکم در بحرین با اقدامات اخیر خود راه هر گونه اصلاحات سیاسی را در کشور بسته‌اند و خشم مخالفان را برانگیخته‌اند». این اقدامات تحریک کننده تاثیرات منفی بر کمک‌های نظامی و روابط استراتژیک بحرین با هم پیمانان خود از جمله انگلیس و آمریکا خواهد داشت. دیدبان حقوق بشر همچنین از لغو تابعیت آیت الله عیسی قاسم، مرجع شیعیان بحرین انتقاد و تأکید کرده ایشان رهبر معنوی جمعیت الوفاق که یکی از مهم‌ترین گروه‌های معارض در این کشور به شمار می‌آید، محسوب می‌شود.

الشرق الاوسط

در نهایت، «الشرق الاوسط» از طرح شکایت رسمی دولت سوریه از ترکیه خبر داده است. دادگستری سوریه پنج شنبه از اقامه دعوی در دمشق علیه رییس جمهوری ترکیه رجب طیب اردوغان به اتهام تخریب اموال عمومی و خصوصی و آسیب زدن به تأسیسات عمومی و سرقت و اتلاف اموال عمومی سوریه خبر داد. اداره دعاوی دولتی علیه شخص اردوغان به عنوان یک شخص حقیقی و نیز به عنوان ریاست جمهوری و نیز نخست وزیر و وزیر دارایی ترکیه بعنوان مسوولان دست اندرکار در این قضیه اقدام به اقامه دعوی کرده است. این دعوی حقوقی در پی سرقت ۳۷ فقره تاسیسات و کارگاه در حلب به ارزش پنج میلیارد و ۲۹۵میلیارد دلار تنظیم شده است.