۰ نفر

بازار نفت تابستان 2017 متعادل خواهد شد

۴ تیر ۱۳۹۵، ۴:۱۲
کد خبر: 133455

با توجه به این که جذب نفت مازاد موجود در ذخایر توسط بازار زمان‌بر خواهد بود، عرضه بیش از تقاضای نفت خام احتمالا دستکم تا تابستان آینده ادامه خواهد داشت.

به گزارش بلومبرگ، کریستف روهل، رئیس مرکز سرمایه‌گذاری ابوظبی اعلام کرد، عرضه و تقاضای نفت در حال بازگشت به تعادل است و عکس‌العمل تولیدکنندگان شیل به افزایش قیمت می‌تواند تعیین‌کننده میزان افزایش قیمت باشد. روهل بر این عقیده است که تعادل مجدد بازار دستکم تا اواسط 2017 طول خواهد کشید.
روهل اعلام کرد: « بازار تنها در صورتی به تعادل خواهد رسید که سطح بیش از حد موجود در ذخایر نفت کاهش پیدا کند. زمانی که فصل زمستان فرا می‌رسد، ما در مورد سطحی که این تعادل رخ خواهد داد ایده واضح‌تری خواهیم داشت. با این وجود، به نظر من تا توازن در عرضه و تقاضا تا تابستان 2017 به طول خواهد انجامید.»
از زمان تصمیم اوپک در سال 2014 و برداشتن محدودیت تولید اعضای این گروه به منظور دفاع از سهم بازار، بازارها درحال بهبود عرضه مازاد هستند. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از اقتصاد، باب دادلی مدیرعامل شرکت بریتیش‌پترولیوم انتظار دارد که بازار تا انتهای سال 2016 به تعادل برسد در حالی که اوپک در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد عرضه مازاد جهانی در فصل‌های پیش‌رو تقلیل خواهد یافت.
بانک گلدمن‌ساکس پیش‌بینی کرد،‌تولید سالانه نفت آمریکا در سال 2016 در حدود 665 هزار بشکه و در سال 2017 درحدود 420 هزار بشکه کاهش یابد. قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت نسبت به پایین‌ترین سطوح 12 سال اخیر خود در ماه فوریه رشدی 90 درصدی را تجربه کرده است.
روهل، رئیس دومین صندوق سرمایه دنیا اعلام کرد: « پس از پایان اختلال تولید در لیبی،‌ نیجریه و کانادا، تولید و صادرات نفت از نوسان کمتری برخوردار خواهد بود. چنین قطع تولیدی موجب صعود قیمت نفت در هفته‌های اخیر شده است. تولیدکنندگان شیل آمریکا تنها در صورتی تولید خود را افزایش می‌دهند که مطمئن باشند قیمت به سطح 20 یا 30 دلاری باز نخواهد گشت. واکنش سریع‌تر و شدیدتر تولیدکنندگان شیل به قیمت‌های بالاتر، موجب محدود شدن افزایش قیمت‌ نفت خواهد شد.»