۰ نفر

ماجرای تعیین قیمت شیر به کجا می رسد؟!

دعوای بی حاصل بر سر قیمت شیر ادامه دارد!

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۰۸
کد خبر: 1212

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور گفت: ۱۵ روز بعد از توزیع علوفه کافی و ارزان در کشور، قیمت جدید شیر خام اعمال می‌شود/مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی: قیمت لبنیات به محض عرضه شیرخام۶۳۰ تومانی به اسفند برمی‌گردد

به گزارش اقتصادآنلاین، دعوا بر سر تعیین قیمت شیر چند هفته ای است که میان دولت و تولیدکنندگان ادامه دارد. اما حاصل این دعوا و اصرار دولت برای تعیین قیمت شیر چیست؟ زمانی که در هر قسمت از نظام بازار، به دلایلی مانند قیمت گذاری، پرداخت یارانه، سیاست های حمایتی و وضع تعرفه،‌ مکانیسم قیمت مخدوش گردد و اطلاعات و علائم نادرست منتشر گردد، کل نظام بازار آهسته، آهسته از هم می‌گسلد . ممکن است ادعا شود که دخالتهای کوچک و مقطعی، تأثیری در نظام بازار ندارد، ولی اقتصاددانان بسیاری نشان می دهند که این امر صحت ندارد، مثلا هایک استدلال می کند که همین دخالت محدود، به دخالتهای بزرگ و سرانجام از هم پاشیدگی نظام بازار می‌انجامد . مثلاً اگر دولت تشخیص دهد که نوشیدن شیر برای شهروندان سودمند است و بخواهد قیمت شیر را پایین بیاورد، اثر فوری این تعمیم، افزایش تقاضای شیر و در میان مدت، خارج شدن آن گروه از تولید کنندگان است که با قیمتهای جدید نمی‌توانند به فعالیت ادامه دهند. دولت در چنین وضعیتی، دو راه پیش رو دارد، یا به دخالت خود پایان دهد و یا بیشتر مداخله کند. مثلاً برای علوفه و سایر موارد لازم برای تولید شیر هم یارانه بدهد، یا دامداری‌ها را دولتی کند، یا دامداران را علیرغم تمایلشان، مجبور به تولید شیر نماید. هایک نتیجه می‌گیرد که پس یا باید تسلیم منطق مداخله شد و به آن ادامه داد و یا از ابتدا آن را دنبال نکرد. از نظر وی، دخالت محدود و موضعی، افسانه‌ای بیش نیست.

در ماجرای دعوا بر سر تعیین قیمت شیر، دقیقا همین داستان رخ داده است. از یک طرف دولت می خواهد قیمت شیر را کاهش دهد. از طرف دیگر مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی می گوید، قیمت لبنیات به محض عرضه شیرخام ۶۳۰ تومانی به اسفند برمی‌گردد. از طرف دیگر مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور می گوید: ۱۵ روز بعد از توزیع علوفه کافی و ارزان در کشور، قیمت جدید شیر خام اعمال می‌شود. احتمالا فردا نیز رئیس اتحادیه علوفه کاران خواهد گفت: تا زمانی که قیمت کود و بذر و ... کاهش نیابد، قیمت علوفه کاهش نمی یابد!. محتملا پس فردا رئیس اتحادیه فلان خواهد گفت: ....!. و این یعنی اینکه دولت با دخالت نابجای خود در تعیین قیمت یک کالا، مجبور است زنجیره ای از دخلات های نابجا را ادامه دهد که هر چه بیشتر نظم بازار را مختل می کند. در نهایت دود این مداخلات به چشم دولت و مردم هر دو می رود.

در همین رابطه، سعید سلطانی سروستانی در پاسخ به اینکه با توزیع علوفه ارزان قیمت از امروز قیمت جدید شیر خام لحاظ می‌شود،گفت:‌ 15 روز بعد از اینکه علوفه ارزان قیمت به صورت کافی بین دامداران کل کشور توزیع شد طبق آنالیز، قیمت جدید را اعمال می‌کنیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور در گفت‌وگو با فارس افزود: متوسط نیاز روزانه کشور به جو 17 هزار تن بدون در نظر گرفتن سایر اقلام خوراک دام است و در صورتی که بین دامداران کل کشور توزیع شود 15 روز بعد از آن تاثیر خود را در شیر تولیدی می‌گذارد.

وی ادامه داد: نظر دامداران تاکید روی قیمت 630 تومانی نیست بلکه هر عددی که با اعمال قیمت علوفه توزیعی بعد از آنالیز قیمت در بیاید اعمال می‌شود،حتی اگر این قیمت کمتر از عدد 630 تومان باشد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور تاکید کرد: تامین علوفه نباید محدود به چند دامداری و یا در زمان محدود باشد بلکه باید در تمام دامداری‌های کشور و طی سال انجام پذیرد.

بعد از مخالفت آقای رحیمی با افزایش قیمت شیر خام به 720 تومان و برگزاری جلسات کارشناسی کارگروه تعیین قیمت شیر در وزارت کشور، قرار شد قیمت شیر خام افزایش نیافته و همچنان به قیمت 630 تومان از سوی دامدارن به فروش برسد، در عوض 500 میلیارد تومان یارانه شیر که سال گذشته حذف شده بود، برای تامین نهاده دامداران به ویژه علوفه استفاده شود،صنایع لبنی نیز قیمت‌های افزایش یافته فرآوری‌های لبنی را به قیمت اسفند 90 برگردانند.

در همین رابطه، مجید علیداد در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اینکه با توزیع علوفه ارزان قیمت از امروز بین دامداران آیا قیمت لبنیات که پیش از این قرار شده بود به قیمت سال قبل برگردد، اجرا می‌شود، اظهار داشت: به محض اینکه شیر خام از سوی دامداران به قیمت 630 تومان به صنایع داده شود، قیمت افزایش یافته لبنیات در سال جدید حذف و به قیمت اسفند سال گذشته برمی‌‌گردد.

مدیرعامل اتحادیه فرآورده‌های لبنی در پاسخ به اینکه این میزان برگشت قیمت چقدر خواهد بود؟ گفت:‌ شامل افزایش 7 الی 8 درصدی که در آخر سال سازمان حمایت مجوز داده بود به اضافه میزان افزایشی که برخی صنایع لبنی خودشان افزایش داده بودند.

به گزارش فارس پیش از این مدیرکل سازمان تعزیرات از برگشت 15 درصدی قیمت لبنیات از دوشنبه هفته جاری خبر داده بود.

علیداد همچنین اضافه کرد: البته چون الزامی برای رعایت قیمت 630 تومانی از سوی دامداران وجود ندارد و نیز به دلیل متغیر بودن قیمت نهاده‌ها و عرضه شیر خام طی سال بهتر است عرضه و تقاضا و رقابت تعیین کننده قیمت باشد نه قیمت دستوری.