۰ نفر

یکشنبه سرنوشت‌ساز در فرانسه

همه از پیروزی اولاند بر سارکوزی می‌گویند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۶:۲۰
کد خبر: 1182

در آستانه برگزاری دور دوم و نهایی انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه تمامی شواهد و قرائن از پیروزی قاطعانه "فرانسوا اولاند" بر رقیبش، "نیکولا سارکوزی" حکایت دارد.

"اودو کمپف"، کارشناس مسائل فرانسه می‌گوید، نتیجه انتخابات روز یکشنبه (فردا) از هم‌اکنون به خوبی روشن است. به باور این کارشناس امور سیاسی و استاد دانشگاه، فرانسوا اولاند به احتمال بسیار فراوان برنده نهایی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خواهد بود.

به گزارش ایسنا، این دانشمند علوم سیاسی میز فرانسه دانشگاه فرایبورگ در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری آلمان همچنین عنوان کرد:‌ اختلاف آرای دو نامزد دست کم شش درصد خواهد بود. وی بر این باور است که فراخوان تحریم انتخابات از سوی "مارین لوپن"، نامزد پیشین راست‌های افراطی به زیان رئیس جمهور کنونی فرانسویان تمام خواهد شد.

اولاند سوسیالیست دوهفته پیش دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را با به دست آوردن 63 / 28 درصد آرا به سود خود به پایان رساند. در حالی که سارکوزی 81 / 27 درصد آرا را از آن خود کرد. این میزان رای برای به دست آوردن اکثریت کفایت نمی‌کند و از همین رو یکشنبه پیش رو (فردا) روز سرنوشت سازی برای تعیین رئیس جمهور آتی فرانسه خواهد بود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند اولاند از بخت بیشتری برای راهیابی به کاخ "الیزه" برخوردار است.

کمپف در این باره می‌گوید، هیچ کدام از روسای جمهور فرانسه همانند سارکوزی در دور نخست برگزاری انتخابات این چنین در موقع ضعف قرار نداشته‌اند. این استاد دانشگاه انتخابات جاری را "همه‌پرسی علیه سارکوزی" خوانده و ابراز می‌دارد، وی در فرانسه بسیار منفور است. از سوی دیگر به باور کمپف، اولاند فردی مردمدار، درستکار و قابل اعتماد است و در صورت انتخاب بسیاری از اصلاحات انجام شده در زمان سارکوزی را از میان برخواهد داشت.

به گفته این کارشناس امور سیاسی گفت‌وگوهای جدید بر سر پیمان‌های مالی که سارکوزی و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان آن را به پیش برده‌اند، همچنان ادامه خواهد یافت: "اگر چه آلمان و فرانسه به ریاست جمهوری فرانسوا اولاند روابط دوستانه‌ای با یکدیگر خواهند داشت، ولی در پشت درهای بسته جنگ تمام عیاری درخواهد گرفت و در نهایت برای هر دو طرف درگیری راهی جز همکاری فشرده بر جا نخواهد ماند؛ چرا که بدون دوچرخه دو نفره آلمانی - فرانسوی هیچ چیز در اروپا جریان نخواهد یافت.

کمپف همچنین اظهار می‌کند، تغییر دولت در پاریس می‌تواند پیامدهایی را نیز برای اروپا به بار بیاورد. او دخالت مرکل در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه را "ناخوشایند" ارزیابی کرد؛ چرا که الیزه نشین بعدی در سال‌های آینده می‌تواند نقش مشابهی را در امور داخلی آلمان به عهده بگیرد.