۰ نفر

پرجمعیت ترین کشورهای جهان در 2050

۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۲:۵۸
کد خبر: 114627

در دنیای قدیم جمعیت کلان یک کشور به معنای نیروی جنگاور و کار فراوان یا درحقیقت قدرت رقابت بود اما در دنیای امروز فناوری و تکنولوژی جایگزین قابلیت رقابت شده‌اند. با این وجود نرخ رشد جمعیت هنوز هم شاخصی مهم در بررسی اقتصاد کشورها به حساب می‌آید.

شاید با پیشرفت فناوری‌های نوین دیگر نیاز مبرمی به نیروی کار نباشد، اما اقتصادهای بزرگی مانند چین و هند و همین‌طور کشورهای جنوب‌شرقی آسیا و آمریکای جنوبی با تکیه بر جمعیت کلان خود، نیروی کار ارزان خلق می‌کنند. بنابراین هنوز هم در قرن بیست‌ویکم جمعیت کلان را می‌توان ابزار مهمی در رشد اقتصادی به حساب آورد. درهمین زمینه نشریه اقتصادی اکونومیست در دو فهرست به پرجمعیت‌ترین کشورهای جهان در‌ سال ٢٠١٣ و ٢٠٥٠ میلادی پرداخته است.

جای هند و چین در پرجمعیت‌ها عوض می‌شود پرجمعیت‌ترین کشور جهان براساس آمار نشریه اکونومیست در‌ سال ٢٠١٣ میلادی کشور چین با یک‌میلیارد و٣٨٥‌میلیون و٦٠٠‌هزار نفر است. رشد جمعیت این کشور طی سال‌های قبل به وسیله سیاست‌های دولتی تک‌فرزندی کنترل شده بود، اما تمایل خانواده‌ها به داشتن فرزند پسر، بحران سالمندشدن قشر کارگر و مشکلات اقتصادی سبب شد دولت چین این سیاست خود را لغو کند تا بتواند در آینده توازن جمعیتی خود را حفظ کند. درهمین راستا این نهاد آماری پیش‌بینی می‌کند جمعیت چین تا‌ سال ٢٠٥٠میلادی به یک‌میلیارد و٣٨٥‌میلیون نفر برسد. این رقم نشانگر کاهشی ٠,٦‌درصدی است با این وجود هنوز هم چین کشور پرجمعیتی به حساب می‌آید، در ٢٠٥٠میلادی پس از هند دومین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود.

در مکان دوم کشورهای پرجمعیت جهان در ‌سال ٢٠١٣ میلادی کشور هند با حمعیت یک‌میلیارد و٢٥٢‌میلیون نفری قرار دارد. هند هم مانند چین با استفاده از نیروی کار عظیم خود، توانسته اقتصاد خود را گسترش دهد. درهمین راستا نشریه اکونومیست پیش‌بینی می‌کند جمعیت هند تا ٢٠٥٠ میلادی به یک‌میلیارد و٦٢٠‌میلیون نفر خواهد رسید و به این ترتیب پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد شد.

سقوط یک پله‌ای آمریکا در جدول در رده سوم فهرست کشورهای پرجمعیت جهان آمریکا با جمعیت ٣٢٠,١‌میلیون نفری قرار دارد. وسعت جغرافیایی و قوانین مهاجرپذیری این کشور سبب شده، جمعیت آن هرساله افزایش یابد. با وجود آن‌که اکونومیست پیش‌بینی می‌کند جمعیت این کشور تا ٢٠٥٠ میلادی به ٤٠١‌میلیون نفر برسد، اما آمریکا تا ٣٤‌سال دیگر یک پله سقوط کرده و چهارمین کشور پرجمعیت جهان خواهد بود. این درحالی است که در‌ سال ٢٠٥٠ نیجریه با جمعیت ٤٤٠‌میلیون نفری رتبه سوم را از آن خود خواهد کرد.در رده چهارم فهرست ٢٠١٣ اکونومیست، اندونزی قرار دارد. این کشور آسیای جنوب‌شرقی با جمعیت ٢٤٩.٩‌میلیون نفر، اقتصادی درحال رشد دارد. بنابراین تعجبی ندارد دولت آن هم با استفاده از نیروی کارعظیم و ارزان خود قصد دارد چرخ درآمدزایی خود را به حرکت درآورد. جمعیت کلان اندونزی سبب شده این کشور هم مانند چین، هند و بقیه کشورهای منطقه با کمک نیروی کار ارزان و فراوان خود مقصد برون‌سپاری بسیاری از شرکت‌های اروپایی و آمریکایی باشد. به هرحال اکونومیست تخمین می‌زند جمعیت این کشور تا ٢٠٥٠میلادی ٣٢١‌میلیون نفر برسد و پنجمین کشور پرجمعیت دنیا شود.

افت شدید جمعیت روسیه در دهه‌های آینده درفهرست ٢٠١٣ اکونومیست نهمین کشور پرجمعیت جهان روسیه با ١٤٢,٨‌میلیون نفراست. رشد جمعیت این کشور هم طی سال‌های اخیر با روندی کند روبه‌رو شده است. این نشریه پیش‌بینی می‌کند روند کاهشی جمعیت روسیه تا ٢٠٥٠ میلادی ادامه یابد و جمعیت آن را به ١٢١‌میلیون نفر برساند. به این ترتیب روسیه در فهرست کشورهای پرجمعیت جهان در ٢٠٥٠ از رتبه نهم به رتبه پانزدهم سقوط می‌کند.

در فهرست ٢٠١٣ اکونومیست ایران با جمعیت ٧٧,٤‌میلیون نفری خود در رده ١٧ قرار دارد. این درحالی است که آمارهای غیررسمی جمعیت ایران را تا ٨٠‌میلیون نفر نیز تخمین می‌زنند. اما با توجه به وضع اقتصادی، زیربنای نامناسب و مهاجرت در ایران روند انفجار جمعیتی که در اوایل سال‌های دهه٦٠ میلادی مشاهده شد، در دهه٧٠ و ٨٠ شمسی از بین رفت. با این وجود این نشریه اقتصادی تخمین می‌زند جمعیت ایران تا ٣٤‌سال دیگر (٢٠٥٠ میلادی) به ١٠١‌میلیون نفر برسد و در رتبه ١٩ کشورهای پرجمعیت جهان قرار گیرد.

*ارقام برحسب ‌میلیون نفر است