۰ نفر

مردی را در ماه می‌بینید؟! عکس روز ناسا

۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۴:۰۶
کد خبر: 114594

تاکنون چهره مردی را روی ماه دیده‌اید؟ اگر می‌توانید ببینید مورد عجیبی نیست چون به قابلیتی در انسان به نام «پاریدولیا» مربوط است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، پاریدولیا یک پدیده روانشناختی است که به معنای توانایی انسان در تصور نمادهای آشنا در جاهایی است که اصلا وجود ندارند.روی سطح ماه کامل هم می‌توانیم عوارض مختلفی ببینیم و آن‌ها را به اشکال مختلف تصور کنیم. تصوراتی که در تمام طول تاریخ در همه‌ فرهنگ‌ها وجود داشته است. از جمله ی این نمونه ها، که بستگی به جهت گیری ذهن افراد نسبت به ماه دارد، می توان به «زن روی ماه» و «خرگوش روی ماه» اشاره کرد. یکی از مشهور ترین موردها هم «مرد روی ماه» است. در این نماد، دو تا از مناطق دایره ای و تیره ی ماه (دریاواره ها) درست بالای مرکز ماه، به عنوان چشم های مرد تصور می‌شوند.

جالب است که در عکس روز ناسا واقعا یک مرد روی ماه وجود دارد. کسی که با یک تلسکوپ روی تپه ایستاده و ماه از پشت سر او طلوع کرده است. این عکس به مکان‌یابی و زمان‌بندی دقیقی احتیاج داشته تا عکاس با تلسکوپ دقیقا در مکانی قرار گیرد تا سر ساعت و دقیقه‌ مشخص، ماه از پشت این تپه و کسی که با تلسکوپ روی آن ایستاده طلوع کند. این عکس در نیمه های ماه ژانویه با این برنامه ریزی خوب در کادالسو د لوس ویدریوس در مادرید اسپانیا گرفته شده است.