۰ نفر

جلسه دولت و کمیسیون تلفیق درباره هدفمندی:

احمدی نژاد: بگذارید دستم برای یارانه‌ها باز باشد

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۴۴
کد خبر: 1139

سعادت: قرار شد که اعضای کمیسیون روز شنبه نظر نهایی خود را اعلام کنند/ثروتی: احتمالا سقف درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان تصویب شود/مصباحی مقدم: از پاسخ احمدی نژآد قانع نشدم.

به گزارش اقتصادآنلاین، جلسه دیشب اعضای کمیسیون تلفیق با احمدی نژاد در مورد هدفمندی یارانه ها حدود دو ساعت و نیم به طول کشید. حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در مورد جلسه شب گذشته اعضای کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور گفت: رئیس جمهور در این جلسه بیاناتی ارائه کردند و خطاب به نمایندگان گفتند بگذارید دست من باز باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنم. اگر امکان داشت امسال یا در عمر این دولت هدفمندی تمام شود. با تمام نگرانی‌هایی که شما نمایندگان دارید، هیچ جای نگرانی نیست، مطمئن باشید، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پیش نخواهد آمد. در همین رابطه حمید سعادت عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفت: قرار شد که اعضای کمیسیون در جلسه صبح روز شنبه هفته آینده نظرات رئیس‌جمهور را در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بررسی و نظر نهایی خود را در مورد آن اعلام کنند. موسی‌الرضا ثروتی نیز گفت: در این جلسه مباحثی چون علت گرانی ارز، گرانی گسترده کالا، گرانی‌های کالا و خدمات،‌ راه‌های مهار گرانی، نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، راه‌های حمایت از تولید و کشاورزی، قیمت‌های ترجیحی برای تولید و کشاورزی، برق چاه‌های کشاورزی و بسیاری دیگر از مشکلات و آثار منفی اقتصادی از سوی نمایندگان به اطلاع احمدی‌نژاد رسید. احمدی‌نژاد نیز علل افزایش قیمت‌ها را ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تورم 15 درصدی از ناحیه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی سوء استفاده‌گران و مدیریت ضعیف بخش‌هایی از دولت عنوان داشت. در ادامه جزئیات بیشتر از جلسه دیشب را می خوانید:

حمید سعادت: قرار شد که اعضای کمیسیون در جلسه صبح روز شنبه هفته آینده نظرات رئیس‌جمهور را در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بررسی و نظر نهایی خود را در مورد آن اعلام کنند.

حمید سعادت عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 91 در گفت‌و‌گو با فارس، در خصوص جلسه دیشب اعضای کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور گفت: در این جلسه بحث‌های کلی در خصوص لایحه بودجه مطرح شد. وی افزود: در جلسه رئیس جمهور توضیحاتی در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها به نمایندگان ارائه کرد. سعادت گفت: همچنین رئیس‌جمهور در این جلسه توضیحاتی در خصوص گرانی‌ها و تحریم‌ها به نمایندگان ارائه داد و گفت که منشاء بخشی از گرانی‌ها به دلیل تحریم‌ها است. وی با بیان اینکه در این جلسه 22 عضو کمیسیون تلفیق حضور داشتند، اضافه کرد: جلسه حدود 2 ساعت و 30 دقیقه طول کشید. سعادت در پایان اظهار داشت: قرار شد که اعضای کمیسیون در جلسه صبح روز شنبه هفته آینده نظرات رئیس‌جمهور را در مورد فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بررسی و نظر نهایی خود را در مورد آن اعلام کنند.

موسی‌الرضا ثروتی: پیش‌بینی می‌شود کمیسیون تلفیق سقف درآمدهای ناشی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان به تصویب برساند.

درهمین رابطه، موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: از ساعت 7:15 تا 21:30 چهارشنبه مباحثی چون علت گرانی ارز، گرانی گسترده کالا، گرانی‌های کالا و خدمات،‌ راه‌های مهار گرانی، نحوه اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، راه‌های حمایت از تولید و کشاورزی، قیمت‌های ترجیحی برای تولید و کشاورزی، برق چاه‌های کشاورزی و بسیاری دیگر از مشکلات و آثار منفی اقتصادی از سوی نمایندگان به اطلاع احمدی‌نژاد رسید. احمدی‌نژاد نیز علل افزایش قیمت‌ها را ناشی از تحریم‌های اقتصادی، تورم 15 درصدی از ناحیه اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، برخی سوء استفاده‌گران و مدیریت ضعیف بخش‌هایی از دولت عنوان داشت.

نماینده مردم بجنورد با خوب ارزیابی کردن این جلسه گفت: تا قبل از این دیدار نگاه مثبتی به نحوه اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها وجود نداشت ولی با برگزاری این جلسه و مطرح شدن نگرانی‌های مردم، دیدگاه‌ها کمی به یکدیگر نزدیک‌تر شد. در این جلسه عبداللهی، مصباحی‌مقدم و تعدادی از نمایندگان دیگر نظرات و دغدغه‌های مردم در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، نحوه قیمت‌گذاری‌ها در این مرحله صحبت کردند و احمدی‌نژاد نیز نظراتش را بیان کرد، در نهایت به نقطه‌ی تفاهم رسیدیم. وی تداوم اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را نقطه تفاهم این جلسه دانست و افزود: در این جلسه آمار مختلفی از سوی مجریان قانون هدفمندسازی یارانه‌ها و وزارت اقتصاد مطرح شد ولی نمایندگان معتقد بودند که باید آمار دقیق‌تری به کمیسیون تلفیق ارائه شود. ادامه چنین جلساتی نیز به جلسات کمیسیون تلفیق محول شد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه 91 با اشاره به تفاهمات انجام شده با احمدی‌نژاد، گفت: توافق شد مقداری اجرای قانون طولانی‌تر شود البته از سوی دولت نیز درخواست شد که اختیارات اجرای قانون نیز بیشتر شود. احمدی‌نژاد مسئولیت اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها را پذیرفت و تاکید زیادی داشت که فاز دوم اجرای قانون، گام آخر اجرای آن می‌باشد ولی با استدلالاتی که نمایندگان مطرح کردند و دغدغه‌هایی که از سوی مردم و جامعه به وی انتقال داده شد، قرار شد قانون هدفمندسازی یارانه‌ها طی سه سال باقیمانده از عمرش، با تانی بیشتری انجام شود. وی با اشاره به صرفه‌جویی کلان ناشی از اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: در آمار وزارت اقتصاد 20 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی اعلام شد ولی در آمار صندوق بین‌المللی پول این میزان صرفه‌جویی 60 میلیارد دلار اعلام شده است.

ثروتی با تاکید بر اینکه تفاهم شد گام دوم اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها آهسته‌تر برداشته شود، گفت: بر اساس تفاهم نمایندگان با رییس‌جمهور قرار شد اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به گام دوم ختم نشود و به مرور و در گام‌های بعدی انجام شود. هم‌چنین تفاهم شد سهم مردم و تولید از یارانه‌ها 80 ـ 20 پرداخت شود در عین حال یارانه نقدی متناسب با درآمدها افزایش یابد. همچنین تفاهم شد به بنگاه‌های تولیدی توجه ویژه‌تری شود. این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه 91 افزود: در خصوص پرداخت غیرنقدی یارانه‌ها نیز بحث زیادی شد. احمدی‌نژاد وعده داد پزشک خانواده و سیستم ارجاع تا پایان سال جاری اجرایی شود. همچنین قول داد پس از ابلاغ قانون بیمه بیکاری از سوی شورای نگهبان آن را اجرا کند.

نماینده مردم بجنورد تاکید کرد: تمامی تفاهمات انجام شده در دیدار با احمدی‌نژاد منوط به مصوبات کمیسیون تلفیق در روز شنبه است. وی افزود: احمدی‌نژاد اعلام آمادگی کرد تا سقف درآمدهای هدفمندسازی یارانه‌ها 135 هزار میلیارد تومان اجازه اجرا داشته باشد این به مفهوم آن است که دولت اجازه داشته باشد تا سقف این مبلغ و به مرور زمان قیمت حامل‌های انرژی را افزایش دهد.

ثروتی با اشاره به درخواست مردم برای به مهار درآوردن افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها گفت: در این جلسه پذیرفته شد که باید کنترل بیشتری بر اقتصاد شود. احمدی‌نژاد در این جلسه پذیرفت که سهم برنامه‌ریزی و مدیریت ضعیف برخی از همکارانش موجب گران شدن نرخ ارز و به تبع آن گران شدن کالا و خدمات شد. احمدی‌نژاد هم‌چنین پذیرفت که برخی غفلت‌ها از سوی همکارانش در نابسامانی‌های بازار ارز موثر بوده است. این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه 91 از برگزاری جلسه هیات رییسه این کمیسیون طی امروز سخن گفت و افزود: در جلسه امروز که با حضور اعضای هیات رییسه کمیسیون برگزار می‌شود مباحث باقیمانده از لایحه بودجه را مرور می‌کنیم و بخش‌های باقیمانده از لایحه را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم.

وی از نهایی شدن ردیف‌های مربوط به قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، درآمدهای نفتی،‌ اوراق مشارکت و الحاقی‌های مربوط به تولید ملی در جلسه روز شنبه کمیسیون تلفیق خبر داد. ثروتی سقف درآمدهای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بر اساس خواست احمدی‌نژاد تا سقف 135 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: در حالی که احمدی‌نژاد چنین درخواستی دارد اما پیشنهاد کمیسیون طرح تحول اقتصادی تصویب 72 هزار میلیارد تومان است ولی احتمال موافقت نمایندگان تا 100 هزار میلیارد تومان نیز وجود دارد.

این عضو هیات رییسه کمیسیون تلفیق بودجه 91 افزود: حدود 30 هزار میلیارد تومان از ناحیه فاز اول هدفمندسازی یارانه‌ها، هفت هزار و 800 میلیارد تومان از ناحیه یارانه آب، آرد و انرژی و حدود 20 هزار میلیارد تومان از ناحیه اجرای فاز دوم هدفمندی‌سازی یارانه‌ها برآورد اولیه است به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود کمیسیون تلفیق سقف درآمدهای ناشی از قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را بین 70 تا 100 هزار میلیارد تومان به تصویب برساند.

مصباحی مقدم: رئیس جمهور در این جلسه خطاب به نمایندگان گفتند، با تمام نگرانی‌هایی که شما نمایندگان دارید، هیچ جای نگرانی نیست، مطمئن باشید، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پیش نخواهد آمد.

در همین رابطه، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد جلسه شب گذشته اعضای کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور گفت: جلسه با رئیس جمهور با دعوت ایشان از نمایندگان برای مطرح شدن سه بحث در مورد هدفمندی یارانه‌ها، صندوق توسعه ملی و همکاری دولت و مجلس بود. رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود:‌ رئیس جمهور در این جلسه بیاناتی ارائه کردند و خطاب به نمایندگان گفتند بگذارید دست من باز باشد و مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را شروع کنم. اگر امکان داشت امسال یا در عمر این دولت هدفمندی تمام شود. با تمام نگرانی‌هایی که شما نمایندگان دارید، هیچ جای نگرانی نیست، مطمئن باشید، به خوبی اجرا می‌کنم و مشکلی پیش نخواهد آمد.

مصباحی‌مقدم افزود: برای صندوق توسعه ملی رئیس جمهور اشاره کرد، هم‌اکنون 35 میلیارد دلار در صندوق ذخیره وجود دارد که از آن به خوبی استفاده نمی‌شود، بگذارید همانگونه که برای کشاورزی به شکل ارزی و ریالی اجازه دادید، برای بخش صنعت و تولید نیز به شکل ارزی و ریالی استفاده کنیم. یعنی تغییراتی در اساسنامه صندوق توسعه ملی داده شود. به گفته مصباحی مقدم، احمدی نژاد افزود، در حال حاضر ارز موجود در صندوق توسعه ملی قفل شده است. 10 درصدی که برای بخش کشاورزی مجوز داده شد با آن 2 میلیون هکتار زمین کشاورزی به روش‌ نوین‌ آباد شد. اگر ارز تبدیل به ریال شود برای بخش مسکن و صنعت هم می‌توان این کارها را انجام داد.

وی در مورد آثار هدفمندی یارانه‌ها گفت: رئیس جمهور در این جلسه یادآور شد تورم مربوط به هدفمندی یارانه نبود، بلکه مربوط به نوسانات ارزی بود. در این جلسه همچنین بر تعامل بین دولت و مجلس تأکید شد. رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود: من در این جلسه به عنوان یکی از سخنرانان گفتم اولاً تشکر می‌کنم که جلسه با نمایندگان برگزار شد و ای کاش زودتر برگزار می‌شد و به جای اینکه حرف‌هایمان را از طریق رسانه‌ها و تریبون‌ها اعلام کنیم با هم از نزدیک گفت‌وگو داشته باشیم و به نقاط مشترک برسیم.

مصباحی مقدم افزود: در این جلسه گفتم سال قبل دولت می‌خواست فاز دوم هدفمندی را اجرا کند بدون اینکه مجلس در جریان باشد و ما نمی‌دانستیم دولت می‌خواهد چکار کند و بنابراین حرف‌هایی زده می‌شد که نگرانی ایجاد می‌کرد ثانیاً نگرانی در این وجود دارد که دولت هزینه‌هایی برای فاز دوم هدفمندی انجام دهد اما از کسب درآمد برای هدفمندی عاجز باشد. همانطور که در دوره اول برای پرداخت هزینه 45 هزار تومان به خانوارها هزینه ایجاد شد اما منابع درآمدی از هدفمندی یارانه ایجاد نشد. وی افزود: در فاز اول هدفمندی 9 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض و 3 هزار میلیارد تومان از نفت برداشت شد که اینها اثر تورمی دارد اما رئیس جمهور گفت تورم از این ناحیه نیست چون نرخ رشد نقدینگی کاهش پیدا کرد و در حالی که سال‌ گذشته نرخ رشد نقدینگی حدود 24 تا 25 درصد بود در پایان سال 90 این میزان به 19.5 درصد کاهش یافت.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی افزود: من از این سخنان رئیس جمهور قانع نشدم چون نرخ نقدینگی با چند ماه تأخیر آثارش را نشان می‌دهد و در هنگام اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها یکی از لوازم این بود که کاهش نرخ رشد نقدینگی صورت گیرد پس این کار باید انجام می‌شد تا اثر تورمی نداشته باشد و براین اساس کاهش نرخ رشد نقدینگی باید بیش از این اتفاق می‌افتاد. وی در مورد صندوق توسعه ملی گفت: چرا در مجلس به شکل ارزی تصویب شد به خاطر اینکه تصمیم تشکیل صندوق توسعه ملی براساس سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری بود که ایشان فرمودند پول نفت را خرج نکنید بلکه سرمایه‌گذاری کنید و سال گذشته در دیدار از پژوهشکده صنعت نفت نیز بر این نکته تأکید داشتند و امسال هم تأکید کردند.

مصباحی مقدم گفت: اگر بنا باشد ارز صندوق توسعه ملی مشابه حساب ذخیره ارزی توسط دولت برداشته شود چیزی از آن باقی نمی‌ماند و آنگاه توسعه ملی بی‌معنا است. تبدیل ارز به ریال به دو شکل ممکن است یکی اینکه ارز را به بازار آزاد ارائه کند و ریال جمع کند که البته نفس کار خوب است، اما کسانی که ارز را می‌خرند، در نهایت به واردات اقدام می‌کنند که آیا ما می‌خواهیم واردات اضافه شود و آیا نباید واردات مهار شود.

رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی گفت: این نگرانی وجود دارد که ارز صندوق توسعه ملی در بازار منجر به واردات کالای مصرفی شود که جای نگرانی دارد روش دوم این است که ارز به صندوق توسعه ملی در بانک مرکزی تبدیل به ریال شود که تورم سنگین‌تری ایجاد می‌کند، اما آقای احمدی‌نژاد پاسخ گفتند که نمی‌خواهیم ارز صندوق توسعه ملی را به بانک مرکزی بدهیم.

مصباحی مقدم در ادامه گفت:‌ همین نقدینگی که از طریق یارانه‌ها بین مردم توزیع می‌شود از خانوارهای ثروتمند گرفته و به نیازمندان پرداخت می‌شود اما آنها بلافاصله تقاضای مصرفی می‌کنند و این باعث افزایش تقاضا در جامعه شده و به خرید کالاها اقدام می‌کنند که باعث گرانی و تورم می‌شود. در حالی که رشد جانب عرضه کالا اتفاق نیفتاده مگر اینکه از تولید حمایت شود و یارانه‌ها به ساختار تولید اختصاص یابد. وی ادامه داد: در حالی که رئیس جمهور می‌گوید باید به تولیدکننده فشار وارد شود تا هزینه‌هایش را کاهش دهد و من در پاسخ گفتم تولیدکنندگان منابع مالی ندارند، قبلاً هم گفته شد باید سهم تولید از هدفمندی پرداخت شود.

مصباحی‌مقدم یادآور شد: رئیس جمهور در ادامه گفت قرار است قانون هدفمندی 5 ساله اجرا شود ما سال‌های اول از پرداخت نقدی شروع کردیم و بعد از آن کم کم جوانب دیگر قانون پیاده می‌شود و من به ایشان گفتم از این پاسخ قانع نشدم، چون نقدینگی افزایش و تقاضا بالا می‌رود و برداشت از منابع بانک مرکزی نیز موجب تورم می‌شود. در نهایت قرار شد جلسه‌ دیگری با کمک آقای میرتاج‌الدینی برگزار شود.

عماد حسینی: از فحوای سخنان رئیس جمهور چنین بر می‌آید که دولت همچنان تلاش دارد تا هدفمندی را با برداشتن گام‌های بلند و محکم اجرا کند

در همین حال، عضو دیگر کمیسیون تلفیق مجلس با بیان اینکه دولت در اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها قصد برداشتن گام‌های محکم را دارد، گفت: نتیجه جلسه‌ چهارشنبه شب با رئیس جمهور تفاهم یا عدم تفاهم برای چگونگی اجرای هدفمندی یارانه‌ها نبود و صرفاً نظرات مجلس و دولت در این نشست مطرح شد. عماد حسینی در گفتگو با مهر با اشاره به جلسه چهارشنبه شب اعضای کمیسیون تلفیق مجلس با رئیس جمهور درباره بحث تعیین درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها در سال 91 و اجرای فاز دوم این طرح اظهار داشت: بنابر آنچه در این جلسه گذشت، مجلس و دولت نظرات خود را در خصوص چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و آثار آن بیان کردند.

وی گفت: از فحوای سخنان رئیس جمهور چنین بر می‌آید که دولت همچنان تلاش دارد تا هدفمندی را با برداشتن گام‌های بلند و محکم اجرا کند در حالی که مجلس نظر مخالف دارد زیرا معتقد است با برداشتن گام‌های محکم این اقشار مختلف مردم هستند که تحت فشار قرار می‌گیرند و تحمل آن را نخواهند داشت.

حسینی ادامه داد: نظر دولت در برداشتن گام‌های محکم در این مسیر بر این اساس است که معتقد است آثار تورمی این طرح هرچه باشد به یک باره بروز پیدا می‌کند و نهایتاً هم در جایی متوقف می‌شود. این عضو کمیسیون تلفیق خاطرنشان کرد: این در حالی است که مجلس نمی‌تواند چنین نظری را بپذیرد و همچنان معتقد است نظر قانون گذار برای اجرای 5 ساله این قانون باید رعایت شود.

وی با بیان اینکه حاصل جلسه چهارشنبه شب کمیسیون تلفیق با رئیس جمهور تفاهم یا عدم تفاهم نبود گفت: جلسه شب گذشته صرفاً جلسه‌ای برای بیان نظرات مجلس و دریافت نظرات رئیس جمهور بود. در این جلسه نمایندگان دغدغه‌های خود را نسبت به افزایش تبعات اجرای نادرست قانون بیان کردند. همچنین نقاط ضعف و نقاط قوت مرحله اول نیز بیان شد و از دولت خواسته شد تا مرحله دوم را با طمانینه بیشتری اجرا کند در غیر این صورت اگر بخواهد گام های خود را در اجرای این قانون محکم بردارد باید بتواند آثار و تبعات آن را نیز کنترل کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: پیشنهاد نمایندگان تکرار جلسات گفتگو و بحث درباره چگونگی اجرای این قانون بود تا کمیسیون تلفیق در تصویب بند مربوط به هدفمندی یارانه‌ها در بودجه 91 بتواند با لحاظ نظرات دولت و البته کار کارشناسی تصمیم گیری کند. وی ادامه داد: مجری این قانون دولت است و ما قصد داریم قانون به نحوی تصویب شود که مجری آن را به درستی اجرا کند و این تنها با تعامل مثبت مجلس و دولت امکان پذیر خواهد شد. مجلس تمایل ندارد مصوبه‌ای بگذراند که در اجرا با مشکل مواجه شود. حسینی افزود: تصمیم گیری کمیسیون تلفیق درباره هدفمندی یارانه‌ها به جلسات بعدی موکول شد و بعید است در جلسه شنبه نیز به طور کامل درباره چگونگی تصویب آن به نتیجه برسیم.

وی گفت: در اجرای گام اول این قانون همه مردم از یارانه نقدی استفاده کردند، این در حالی است که قرار است در گام‌های بعدی تعدادی از خانوارها از دریافت یارانه نقدی حذف شوند قاعدتاً حذف این خانوارها نارضایتی و اثرات تورمی را افزایش خواهد داد. هرچند که دولت نظرش این است که 7 دهک اول جامعه از عدم دریافت یارانه نقدی متضرر نخواهند شد زیرا شرایط درآمدی آنها به گونه‌ای است خسارت نمی‌بینند.

حسینی ادامه داد: آنچه ما در مجلس به تصویب رساندیم با آنچه که هم اکنون اجرا می‌شود خیلی متفاوت است و به گونه‌ای است که پروسه 5 ساله را دولت طی دو یا سه سال می‌خواهد به اجرا برساند بنابراین آنچه اجرا می‌شود متفاوت از مصوبه مجلس است.

به گزارش مهر، کمیسیون تلفیق جلسه بعدی خود را صبح شنبه برگزار خواهد کرد. در این جلسه درآمد دولت از هدفمندی‌ یارانه‌ها در مرحله دوم در سال 91 تعیین تکلیف خواهد شد. پیشنهاد دولت به کمیسیون تلفیق کسب درآمد 135 هزار میلیارد تومانی و یا 100 هزار میلیارد تومانی است که این موضوع پیش از این در جلسه کمیسیون تلفیق مطرح شده اما با مخالفت شدید نمایندگان مواجه شده است زیرا آنان معتقدند علاوه بر اینکه کسب چنین درآمدی تورم را در جامعه به شدت افزایش خواهد داد، موضوع دیگر این است که دولت امکان کسب چنین درآمدی را ندارد و با مشکل مواجه خواهد شد.