۰ نفر

آموزش شیوه کلاهبرداری در زندان

۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۰
کد خبر: 106356

مجرم حرفه‌ای که شیوه جدید کلاهبرداری را در زندان یاد گرفته بود، بعد از آزادی ده‌ها بازنشسته را اغفال و اموالشان را غارت کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شرق ، پیرمردی بازنشسته اواخر مهر با مراجعه به کلانتری ابوذر به مأموران اعلام کرد او و همسرش توسط مردی حدودا ٤٠ساله، به بهانه استخدام وی به‌عنوان نگهبان شب موردکلاهبرداری قرار گرفته‌اند. مرد بازنشسته پس از حضور در پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: «مردی حدودا ٤٠ ساله در پارک به من مراجعه کرد و پس از مدت کوتاهی صحبت، مدعی شد: «می‌توانم برایتان کار مناسبی پیدا کنم مشروط بر اینکه شرایط کاری را با همسرتان در میان بگذارم تا پس از استخدام، مشکلی برای ادامه کار از سوی همسر شما مطرح نشود». به این بهانه، هر دو به منزلم در خیابان ابوذر رفتیم و پس از ملاقات کوتاهی با همسرم و توافق نهایی بر سر شرایط کار، من مدارک شناسایی خود را برداشتم و برای افتتاح حساب به‌منظور واریز حقوق ماهانه به همراه این شخص به بانک مراجعه کردیم. او به بهانه تهیه تصویر از مدارک شناسایی از بانک خارج شد اما پس از آن دیگر مراجعه نکرد.

پس از گذشت چند ساعت، به منزل خود بازگشتم و متوجه شدم مرد ناشناس زمانی که من داخل بانک منتظرش بودم، مجددا به منزلم رفته و از همسرم درخواست کرده طلاهایش را تحت عنوان ضمانت برای استخدام من به او بدهد. همسرم نیز با توجه به ملاقاتی که با این شخص داشت، به او اعتماد کرده و تمامی طلاهایش را به وی داده و او متواری شده بود». کارآگاهان با بررسی پرونده‌های مشابه، موفق به شناسایی تعداد دیگری از مال‌باختگانی شدند که تمامی آنها در سن بازنشستگی قرار دارند. بنا بر اظهارات شکات جدید، متهم به شیوه‌ای یکسان از آنان کلاهبرداری کرده و با مراجعه به مال‌باختگان در مراکز عمومی به‌ویژه پارک‌ها ابتدا با آنها طرح دوستی ریخته، در ادامه، با طرح پیشنهاد استخدام تحت عنوان نگهبان و دریافت حقوق مناسب، اعتماد مال‌باختگان را جلب و به بهانه صحبت با همسران مال‌باختگان درخصوص شرایط کاری، زمینه ملاقات خود با همسران این افراد را فراهم کرده و در نهایت زمانی‌که شکات در شعب بانکی و عکاسی، منتظر متهم بودند، این شخص مجددا به منازل آنها رفته و به بهانه تهیه ضمانت اقدام به گرفتن وجه نقد یا طلا و جواهرات کرده و متواری شده است.

با توجه به شیوه متهم در کلاهبرداری از افراد بازنشسته، کارآگاهان با مراجعه به شعب بانکی و دیگر مراکز تجاری محل تردد مال‌باختگان به بررسی تصاویر به‌دست‌آمده از دوربین‌های مداربسته آنها پرداختند و با بهره‌گیری از تصاویر به‌دست‌آمده اطمینان پیدا کردند تمامی کلاهبرداری‌ها توسط یک نفر انجام شده است که یکی از مجرمان حرفه‌ای در زمینه کلاهبرداری به نام امیررضا (٤١ساله) است. این فرد در زمان ملاقات با مال‌باختگان عمدتا خود را با هویت مجعول رضایی معرفی کرده بود. در ادامه رسیدگی به پرونده، کارآگاهان با شناسایی محل تردد متهم در محدوده پارک شهر و خیابان امام‌خمینی(ره)، این محل را تحت مراقبت‌های نامحسوس پلیسی خود قرار دادند و سرانجام موفق به دستگیری متهم شدند. متهم که پس از مواجه حضوری با تعدادی از شکات پرونده، چاره‌ای جز اعتراف و بیان حقیقت نداشت، صراحتا به کلاهبرداری از مال‌باختگان اعتراف و عنوان کرد این شیوه و شگرد کلاهبرداری را در زمان حضورش در زندان و از سایر مجرمان سابقه‌دار در زمینه کلاهبرداری فراگرفته است. در ادامه و با اعترافات صریح متهم درخصوص ده‌ها فقره کلاهبرداری و بررسی پرونده‌های مشابه در سایر پایگاه‌های پلیس آگاهی تهران بزرگ، کارآگاهان اطلاع پیدا کردند متهم علاوه بر شناسایی تعدادی از مال‌باختگان در محدوده مرکزی شهر تهران و کلاهبرداری از آنها، در سایر مناطق شهر تهران به‌ویژه در تهران‌نو، رسالت، تهرانپارس، مجیدیه، رودکی، نیروی هوایی، هاشمی، نبرد و... نیز به همین شیوه و شگرد اقدام به کلاهبرداری کرده است.

سرهنگ حمـدالله علیزاده، رئیس پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: نظر به سوابق متهم در ارتکاب جرائم مرتبط با کلاهبرداری، اعتراف صریح متهم به ده‌ها فقره کلاهبرداری، شناسایی دقیق متهم از سوی ده‌ها مال‌باخته و اعتراف متهم به کلاهبرداری از آنها و به منظور شناسایی سایر شکات و مال‌باختگان احتمالی پرونده، دستور انتشار بدون پوشش تصویر متهم از سوی مقام قضائی صادر شده است و از شکات پرونده که موفق به شناسایی تصویر متهم شده‌اند، دعوت می‌شود برای پیگیری شکایات خود به این پایگاه واقع در میدان حر- انتهای خیابان ١٢ فروردین مراجعه کنند. پلیس آگاهی در این رابطه هشدار داد: «طرح پیشنهاد استخدام با شرایط کاری ایده‌آل و پرداخت حقوق مناسب از سوی افراد ناشناس، یکی از روش‌های رایج مورداستفاده برای کلاهبرداری از سوی برخی از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای است که با چهره‌ای کاملا موجه و با قدرت بیان بالا، افراد را فریب می‌دهند به همین دلیل شهروندان باید در صورت مواجهه با چنین شرایطی، کاملا هوشیار باشند».