۰ نفر

آزاد‌سازی اقتصادی، تنها راه نجات اقتصاد ایران

لیلاز: کاهش بیش از حد تورم اشتباه است

۵ آبان ۱۳۹۴، ۲۳:۳۰
کد خبر: 101071

یک اقتصاددان تنها راه نجات اقتصاد ایران را آزاد‌سازی اقتصادی عنوان کرد.

سعید لیلاز در نشست راهبردهای اقتصاد ایران (راهکارهای عبور از رکود) که امروز در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد، اظهار کرد: امروز یکی از انتقاداتی که به دولت وارد می‌شود کاهش بیش از حد نرخ تورم است. به نظر می‌رسد ما همیشه تصویر کاملی از اوضاع نداریم.

وی افزود: می‌دانیم امروز سیاست‌های پولی دولت انقباضی نیست و رشد 23 درصد نقدینگی بر اقتصاد رشد بالایی محسوب می‌شود و می‌دانید که چه فشاری در یک دهه اخیر روی طبقات فرودست اجتماعی ایران وارد شده است. در واقع ماهیت بحران اقتصادی در ایران در بسیاری از موارد به درستی شناخته نشده است و نامه‌ای که اخیرا از سوی چهار وزیر منتشر شد یکی از نشانه‌های سهم نادرست اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: امروز آماری منتشر شده است که نشان می‌دهد مصرف متوسط مواد غذایی در 10 سال گذشته 26 درصد به‌طور متوسط کاهش پیدا کرده است. امروز به‌طور متوسط هر شهروند ایرانی در هر 11 روز یک لیتر شیر مصرف می‌کند. به اعتقاد من ماهیت رکود و بحران اقتصادی در ایران هنوز به درستی شناخته نشده است.

لیلاز ادامه داد: نکته اصلی بحران فعلی اقتصاد ایران فروپاشی طرف تقاضاست در سال 1390 معادل 119 میلیارد صادرات نفتی و 100 میلیارد واردات کالا به کشور داشتیم اما 11 درصد قدرت خرید کارگران نسبت به دستمزد‌شان کاهش پیدا کرده است.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: حدس می‌زنم که اکنون 100 میلیون مترمربع مسکن شهری بدون مشتری داریم که ارزش آن حدود 200 هزار میلیارد تومان است این میزان به این زودی‌ها مصرف نخواهد شد و رونقی را حداقل تا چهار سال آینده ایجاد نخواهد کرد به نظر من رکود فعلی اولین رکود درون‌زا در اقتصاد ایران است.

وی افزود: اگر تا یک دهه آینده دولت قادر نباشد که بدون درآمد‌های نفتی اقتصاد را اداره کند بخش خصوصی در ایران تبدیل به یک موضوع می‌شود. در 20 سال گذشته خصوصی‌سازی در ایران یک ژست بوده است اما وضعیت فعلی را باید فرصتی برای بخش خصوصی بدانیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، لیلاز درباره بسته جدید اقتصادی دولت گفت: ارائه‌ چنین بسته‌هایی می‌تواند برای شروع حرکت مناسب باشد اما مشکلات ساختاری که در سال‌های اخیر به اقتصاد ایران اضافه شده است با چنین اقداماتی برطرف نمی‌شود و این مسائل باید از همان راهی که آمده‌اند باز‌گردند.

این کارشناس اقتصادی افزود: امیدی که به سرمایه‌گذاری خارجی بسته‌ایم واهی است، چراکه با اوضاع سیاسی فعلی اتفاق نخواهد افتاد. بخش خصوصی باید در این زمینه فعال باشد. مشکل اقتصاد ایران در حال حاضر قدرت خرید مردم است با وجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته است بین 35 تا 40 درصد نسبت به سال 1389 قدرت خرید پایین‌تر آمده است. این عنصر اصلی مشکلات اقتصاد امروز ایران است که به سادگی قابل رفع نیست و وجود تورم باعث می‌شود اتخاذ سیاست‌های انبساطی به راحتی انجام نشود.

وی ادامه داد: بیشتر راه‌حل‌هایی که برای حل مسائل اقتصادی در ایران ارائه می‌شود، راه‌حل‌های سیاسی است تا راه‌حل‌های اقتصادی؛ به عنوان نمونه این‌که یارانه‌ها را قطع کنیم یک راه‌حل سیاسی است و یا این‌که می‌گویند قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش یابد در چارچوب راه‌حل‌های سیاسی است. به اعتقاد من بهترین راه برای شکستن رکود فعلی مراجعه کردن به مردم و بخش خصوصی است امروز نقطه امید اقتصاد ایران برای خروج از رکود بخش خصوصی است.

لیلاز گفت: در بهترین حالت در سال‌های گذشته بین سه تا پنج میلیارد جذب سرمایه‌گذاری خارجی اتفاق افتاده است که بعید به نظر می‌رسد با توافق صورت گرفته حتی در این حتی به وضعیت قبلی برسیم که البته بیشتر این سرمایه‌گذاری‌های در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی خواهد بود تنها راه نجات اقتصاد ایران از وضعیت فعلی آزاد‌سازی اقتصادی است. آزادسازی که باید منسجم و همگن باشد. این یک گزینه برای اقتصاد ایران نیست بلکه یک اجبار است.