۰ نفر

در پی افزایش قیمت‌ها در بازار تلویزیون؛

تعمیرگاه‌های تلویزیون رونق می‌گیرد

۷ آبان ۱۳۹۱، ۱۲:۰۴
کد خبر: 9357

قیمت‌ها که افزایش می‌یابد و موجودی کالاها که در بازار کم می‌شود، مردم ترجیح می‌دهند از همان کالاهای قدیمی خود استفاده کنند و تا می‌توانند سراغ نمونه‌های جدید بازار نروند.

حتی در صورتی که کالاها دچار ایراد شوند تصمیم به تعمیر کالا می‌گیرند. به همین دلیل بازار کسب‌وکار گروه‌های خدماتی مانند تعمیرکاران، سرویس‌کاران و... رونق می‌گیرد. در بازار لوازم صوتی و تصویری هم اوضاع به همین منوال است. این روزها در بازار این کالاها اگر چه میزان تقاضا تا حدود زیادی کاهش یافته است و به عبارتی خریداران تمایلی به خرید از خود نشان نمی‌دهند، اما در عوض بازار کسب و کار تعمیر کاران و سرویس‌کاران تلویزیون رونق گرفته است. به عبارتی این روزها مصرف‌کنندگان تلویزیون مدت زمان بیشتری از تلویزیون‌های خود کار می‌کشند. فعالان بازار می‌گویند، به طور متوسط کاربران تلویزیون حدود چهار سال از تلویزیون یا کمتر استفاده و پس از این مدت یک نمونه جدید جایگزین آن می‌کردند، اما اینک با افزایش قیمت‌ها کاربران تمایل چندانی به تعویض تلویزیون‌ها نشان نمی‌دهند. به گفته فعالان بازار، تا همین چهارپنج‌ماه قبل، وقتی کسی تلویزیونش خراب می‌شد یا دچار نقص می‌شد، سریع به فکر خرید یک نمونه جدید می‌افتاد، اما حالا با افزایش قیمت‌ها این افراد به فکر تعمیر تلویزیون می‌افتند. به همین دلیل بازار کسب‌وکار تعمیرکاران تلویزیون رونق گرفته است. محمد سلامی یکی از کسبه بازار تلویزیون، با تایید این مطلب گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت‌ها مردم توان کمتری برای خرید دارند و به همین دلیل بازار خدمات و سرویس کاری تلویزیون رونق گرفته است.این فعال بازار افزود: البته باید این را هم بگویم که بنا به دلایلی چون افزایش قیمت قطعات تعمیری و... هزینه‌های تعمیر تلویزیون هم افزایش یافته است.

صالح‌زاده، یکی از فعالان صنف تعمیرکاران لوازم صوتی و تصویری هم می‌گوید: اکثرا تلویزیون هایی که پنج تا شش سال از عمرشان می‌گذرد دچار برخی از مشکلات مانند پرش تصویر، قطعی‌های مکرر تصویر، از بین رفتن کابل‌ها و از بین رفتن ورودی و خروجی‌ها می‌شوند. به همین دلیل نیاز به تعویض قطعه دارند و از آنجایی که ما در زمینه تامین قطعه هم با مشکل مواجه شده‌ایم ناچاریم به تعمیر قطعات پرداخته و از همان قطعات برای تعمیر مجدد تلویزیون استفاده کنیم. وی همچنین افزود: شایع‌ترین مشکلی که برای تلویزیون‌های صفحه تخت مانند LED و LCD پیش می‌آید شکستن صفحه نمایش است که هزینه بالایی برای تعویض آن باید صرف کرد، چرا که صفحه نمایش مهم‌ترین بخش تلویزیون‌های LCD و LED است. وی افزود: در برخی از مواد تعمیر قطعه امکان‌پذیر نیست و اصلا تعمیر تلویزیون صرفه اقتصادی ندارد. به همین دلیل ما با رضایت صاحب کالا آن را اوراق کرده و سایر قطعات آن برای تعمیر سایر تلویزیون‌ها استفاده می‌کنیم. یکی دیگر از فعالان این صنف گفت: طی سال‌های اخیر به دلیل عرضه گسترده انواع تلویزیون به بازار و ارائه این کالاها با قیمت مناسب و همچنین ارائه خدمات پس از فروش گسترده به خریداران، بسیاری از تعمیرکاران تلویزیون شغل خود را از دست داده و به همین دلیل در حال حاضر اکثرا برای یافتن یک تعمیر کار مجرب با مشکل مواجه هستند. وی همچنین افزود: معمولا شرکت‌های عرضه‌کننده تلویزیون‌ها را در حدود دو سال گارانتی می‌کنند. اما اکثرا پس از سه تا چهار سال تلویزیون دچار ایراد می‌شود.به همین دلیل اکثرا تلویزیون‌های ایراددار روی دست صاحبانشان می‌مانند. مگر اینکه راضی شوند در صورت پرداخت مبلغی بالا به تعمیرکاران شرکتی تلویزیون خود را تعمیر کنند. فعالان این حوزه گفتند اگر روند صعودی قیمت‌ها در بازار تلویزیون ادامه یابد در آینده نزدیک شاهد رونق چشمگیر بازار تعمیرکاران تلویزیون خواهیم بود. کسی نمی‌داند شاید بازار سمساری‌های صوتی و تصویری هم رونق گیرد!