۰ نفر

تعیین نرخ بلیت‌ پروازهای خارجی

۱۴ مهر ۱۳۹۱، ۱۴:۲۷
کد خبر: 8121

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور، گفت: نرخ بلیت های خارجی تکلیفی نیست و شرکت‌ها بر اساس وضعیت و شرایط بازار و کیفیت خدمات اقدام به تعیین نرخ بلیت می‌کنند.

محمد خداکرمی در گفت‌وگو با خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ بلیت های پروازهای خارجی از سوی شورای عالی هواپیمایی تعیین می‌شود؟ گفت: به استناد بند «ج» تبصره «یک» ماده «6» قانون هواپیمایی کشوری مصوب سال 1328 و اصلاح قانون فوق در تاریخ 21 اردیبهشت 1367 تعرفه بلیت های داخلی مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری بر اساس پیشنهاد سازمان هواپیمایی کشوری جهت اجرا به شرکت‌های هواپیمایی داخلی ابلاغ می‌شود.

وی ادامه داد: اما نرخ بلیت های خارجی اعم از بلیت های شرکت‌های هواپیمایی خارجی که به ایران پرواز می‌کنند و یا شرکت‌های هواپیمایی داخلی که به خارج از کشور پرواز می‌کنند تکلیفی نبوده و شرکت‌ها بر اساس وضعیت و شرایط بازار و کیفیت ارائه خدماتشان اقدام به تعیین نرخ بلیت خود می‌کنند.

به گفته معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی به دلیل تکلیفی نبودن تعیین نرخ بلیت‌ پروازهای خارجی مشاهده می‌شود که شرکت‌های هواپیمایی مختلف نرخ های متفاوتی را برای یک مسیر معین، اعلام می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته یاتا (انجمن جهانی شرکت‌های هواپیمایی) که یک موسسه غیر دولتی است و به سازمان‌های بین‌المللی نیز وابستگی ندارد، دستورالعمل و توجیه‌هایی را به عنوان پیشنهاد به شرکت‌های هواپیمایی جهت تعیین نرخ به صورت حداقل و حداکثر ارائه داده است که شرکت‌ها عمدتا جهت تعیین نرخ بلیت از آن بهره‌برداری می‌کنند.

خداکرمی همچنین اظهار کرد: با توجه به پیشنهادهای یاتا تعرفه یک مسیر هوایی میانگین نرخ کلی ارائه شده از سوی کلیه شرکت‌های هوایی که در آن پرواز دارند، است. در واقع یک نرخ قابل انعطاف است.

در شرایطی نرخ بلیت پروازهای خارجی شرکت‌های خارجی به ایران و یا پروازهای خارجی شرکت‌های داخلی از ایران به نقاط مختلف جهان به صورت آزاد از سوی شرکت‌ها با توجه به شرایط مختلف بازار و ارائه خدمات با کیفیت‌های مختلف تعیین می‌شود که شرکت‌های داخلی باید از نرخ‌های تکلیفی برای بلیت پروازهای داخلی استفاده کنند.

دو هفته‌ اخیر اعلام حذف شرکت‌های هواپیمایی از دریافت دلار با نرخ دولتی مشکلات فراوانی را برای این شرکت‌ها به وجود آورده است و سید عبدالرضا موسوی رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اعتقاد دارد در صورتی می‌توان صنعت هواپیمایی کشور را با توجه به حذف دلار دولتی نجات داد و همچنان سرپا نگه داشت که نرخ بلیت هواپیما حداقل 100 درصد افزایش یابد و سازمان هواپیمایی کشوری اجازه آزادسازی نرخ بلیت را به ایرلاین‌ها بدهد. مشکلی که اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی برای حل آن قول مساعدت داده‌اند، اما تاکنون اتفاق خاصی رخ نداده و شرکت‌های هواپیمایی در حال حاضر با ضرر در حال ادامه فعالیت هستند.