۰ نفر

افزایش بی رویه قیمت سهام شرکت‌ها نگران کننده است

خطر ایجاد حباب در بازار بورس

۲۷ شهریور ۱۳۹۱، ۱۴:۲۱
کد خبر: 7316

مدیر عامل یک شرکت کارگزاری نسبت به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بورس تهران هشدار داد و از مسوولان بورس خواست تا به این موضوع توجه کنند.

فردین آقابزرگی ـ مدیر عامل یک شرکت کارگزاری ـ نسبت به افزایش بی رویه قیمت سهام شرکت‌ها در بورس تهران هشدار داد و گفت: موضوعی که به صورت اصولی در افزایش قیمت سهام شرکت‌ها و شاخص بورس تاثیرگذار بوده است، تلاطم در بازار ارز است. وی افزود: به این ترتیب صاحبان وجوه نقد برای جلوگیری از کاهش ارزش پول خود لاجرم پول را تبدیل به سرمایه گذاری در بازارهای پولی و مالی می‌کنند. وی به ایسنا گفت: درحال حاضر یکی از مهمترین وظایف مسوولان بورس این است که به شدت این مسائل را بازبینی کنند تا به بهانه افزایش شاخص بورس، حباب در بازار ایجاد نشود. وی توضیح داد: به عنوان مثال سهام شرکتی در یک ماه گذشته با P/E حدود پنج مرتبه مورد معامله قرار می‌گرفت اما در حال حاضر این سهام با P/E حدود 10 مرتبه معامله می‌شود که مبنای آن نرخ برابری دلار است. این کارگزار بورس تهران اظهار کرد: طبیعی است که اگر با افزایش قیمت دلار، قیمت سهم افزایش یابد، باید کاهش قیمت ارز، کاهش قیمت سهم را نیز در پی داشته باشد لذا مسوولان سازمان بورس باید مراقب باشند که حباب در بورس ایجاد نشود. به گفته این فعال بازار سرمایه، طی یک ماه گذشته اطلاعات خاصی از سوی شرکت‌ها منتشر نشده است که منجر به افزایش قیمت‌ها شود بنابراین نوعی نگرانی سرمایه‌گذاران از نگهداری وجه نقد باعث شده است که در بورس فشار وارد کنند اما این حرکت نباید دلیلی بر ادامه این جریان باشد. ‌آقابزرگی نسبت به افزایش بی رویه قیمت‌ها هشدار داد وگفت: در حال حاضر بسیاری از ارزیابی قیمت سهام شرکت‌ها به مقایسه ارزش جایگزینی برمی‌گردد که برای سهامداران جزء ارزش جایگزینی ملاک خاصی نیست اما در حال حاضر بخشی از محاسبات بر این مبنا صورت می‌گیرد. وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال گفته می‌شود در حال حاضر ارزش جایگزینی صنعت سیمان نسبت به گذشته تغییر کرده و جذاب شده است که اگر همین تحلیل دلیل افزایش قیمت باشد حتما قیمت آن کاهش می‌یابد. آقابزرگی به حرکت هیجانی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و افزود: نکته مهم این است که برای افزایش قیمت سهام در مقطع خاص به جز افزایش قیمت ارز، دلیل دیگری موجه نیست. وی تصریح کرد: اگر روند افزایش قیمت‌ها در بورس به همین شکل ادامه پیدا کند با کوچکترین شوک منفی می‌تواند به سرعت کاهش یابد. این کارگزار بورس در خصوص پیش بینی وضعیت بورس در آینده گفت: اگر بتوانیم از حرکت کوتاه مدت نرخ ارز پیش بینی داشته باشیم می‌توانیم روند آینده بورس را پیش بینی کنیم اما در شرایط فعلی پیش بینی روند آینده کار سختی است. آقابزرگی تاکید کرد: در حال حاضر مسوولان بورس باید افزایش قیمت‌ها را مورد توجه قرار دهند تا به سمت حبابی شدن پیش نرود.

تاثیر دوگانه تغییرات نرخ ارز بر صنایع بورسی درآمد شرکت‌هایی که تحت تاثیر نرخ ارز قرار دارند با افزایش نرخ ارز بالا رفته و باعث افزایش سودآوری این شرکت‌ها می شود. ابوالقاسم آقادوست، مدیر عامل کارگزاری آثل با اشاره به تاثیر دوگانه افزایش نرخ ارز بر شرکت‌های بورسی اظهار کرد: شرکت‌های بورسی بسته به اینکه صادراتی و یا وارداتی هستند، تحت تاثیر رشد قیمت ارز قرار می گیرند. وی تاثیرگذاری رشد قیمت ارز بر شرکت های صادراتی را مد نظر قرار داد و خاطرنشان کرد: شرکت هایی که صادراتشان به صورت ارزی صورت می‌گیرد با رشد قیمت ارز بر سودآوریشان افزوده می‌شود . آقادوست تاثیرگذاری تغییرات نرخ ارز را بر شرکت‌های وارداتی مدنظر قرار داد و گفت : شرکت های وارداتی که ارز را با نرخ مرجع دریافت نمی‌کنند، با افزایش هزینه روبرو می‌شوند. وی در ادامه شرایط حاکم بر بازار سرمایه را مد نظر قرار داد و اظهار کرد: بورس تهران در 5 ماهه ابتدای سال تحت تاثیر جو روانی قرار داشت اما با سیاست‌هایی که در بازار سرمایه در راستای حمایت از بازار سرمایه اتخاذ شده است، بورس تهران دوباره بر مدار صعودی قرار گرفت. مدیرعامل کارگزاری آثل با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود روند صعودی شاخص بورس تهران در هفته های آینده هم ادامه داشته باشد، خاطرنشان کرد: در این میان ورود ابزار جدید معاملاتی به بازار سرمایه تحت عنوان بیمه سهام را نباید در بررسی عوامل تاثیر گذار بر روند صعودی شاخص بورس نادیده گرفت. وی رشد قیمت‌های جهانی را مدنظر قرار داد و خاطرنشان کرد: در کنار رشد قیمت‌های جهانی به کف رسیدن قیمت سهام شرکت‌ها هم از دیگر عواملی بود که بورس تهران را بر مدار صعودی قرار داد . آقادوست با اشاره به بازگشت اعتماد به بازار سرمایه اظهار کرد: سرمایه دارانی که تا چندی پیش به سراغ بازارهای موازی رفته بودند، با روند صعودی شاخص بورس و ادامه دار شدن رشد بورس، دوباره نگاهشان جلب به این بازار شده است.