۰ نفر

خروج سرمایه سوداگران از بازار مسکن، باعث رونق بازار می‌شود

۳ شهریور ۱۳۹۱، ۱۶:۰۵
کد خبر: 6134

ابن روزها که عده‌ای بازار مسکن را دچار رکود می‌خوانند، عده‌ای بر این باورند که می‌توان از هیمن رکود برای رونق بازار استفاده کرد زیرا بسیاری از سوداگران برای خروج سرمایه‌های خود از این بازار ترجیح می‌دهند قیمت‌ها را کاهش دهند.

اقتصادآنلاین/گروه مسکن:

ابن روزها که عده‌ای بازار مسکن را دچار رکود می‌خوانند، عده‌ای بر این باورند که می‌توان از هیمن رکود برای رونق بازار استفاده کرد زیرا بسیاری از سوداگران برای خروج سرمایه‌های خود از این بازار ترجیح می‌دهند قیمت‌ها را کاهش دهند.

احمدرضا سرحدی ـ کارشناس اقتصاد مسکن ـ در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راهکارهای خروج بازار مسکن از رکود اظهار کرد: پیدایش رکود در هر بازاری یک پروسه است. هر زمان که شاهد رونق در بازار مسکن بوده‌ایم پس از طی یک دوره، رکود بوجود می‌آید.

وی ادامه داد: در زمان رونق، قیمت‌ها بسیار افزایش یافته و از دسترس خرید عموم خارج شده و درپی آن علیرغم عرضه زیاد مسکن نهایتا شاهد رکود می‌شویم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با بیان این‌که ابتدا باید پروسه شکل‌گیری رکود را بررسی کرد و علل آن را یافت، گفت: پس از آن آسان‌ترین راه خروج از رکود این است که این پروسه را به صورت برعکس طی کرد؛ با این روش خروج از رکود آسان است.

سرحدی تصریح کرد: در حال حاضر عرضه مسکن بخصوص در شهر تهران بسیار زیاد است. متقاضیان آن نیز در دو گروه قرار می‌گیرند. گروه اول متقاضیان موثر هستند یعنی کسانی که نیاز به مسکن به عنوان یک سرپناه و یک کالای مصرفی دارند.

وی با بیان این‌که متقاضیان دسته دوم سوداگران بخش مسکن هستند، اظهار کرد: در حال حاضر متقاضیانی که به مسکن به عنوان یک کالای مصرفی نگاه می‌کنند توانایی خرید خانه را ندارند به خصوص که در ماه‌های پایانی سال قبل و ماه‌های ابتدایی سال جاری شاهد افزایش قیمت مسکن بوده‌ایم.

این کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که با بالا رفتن قیمت‌ها در اقتصاد مسکن بخش اول قدرت خرید خود را از دست داده است، گفت: سوداگران متقاضیانی هستند که در هنگام ارزان شدن ساختمان‌ها وارد بازار آن نمی‌شوند و به مسکن به عنوان یک سرمایه و کالای سوداگری نگاه می‌کنند.

سرحدی ادامه داد: در حال حاضر سوداگران به دلیل عدم خرید و فروش در بازار مسکن و همچنین بالا بودن قیمت‌ها وارد بازار آن نمی‌شوند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در بازار ارز، ارزاق و طلا کنند.

وی با بیان این‌که به محض رونق یافتن خرید و فروش سرمایه سوداگران به سمت بازار مسکن حرکت می‌کند، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر وقتی دولت وام خرید مسکن را افزایش دهد نیز می‌توان شاهد رونق در خرید و فروش‌ها شد.

این کارشناس اقتصاد مسکن ادامه داد: البته افزایش وام خرید و فروش مسکن نیز نتیجه کوتاه مدتی دارد ودر طولانی مدت باعث بالا رفتن نقدینگی و افزایش تورم می‌شود.

سرحدی با تاکید بر این‌که رکود بهترین فرصت برای خرید خانه برای متقاضیان مسکن با رویکرد کالای مصرفی است، اظهار کرد: در شرایط فعلی که بازار مسکن در رکود به سر می‌برد بخش سوداگری ناچار است برای خروج از بازار مسکن قیمت‌ها را کاهش دهد. از این رو متقاضیان می‌توانند مسکن‌های مناسب با قیمت‌های مطلوب خریداری کنند.

وی با بیان این‌که در زمان رکود ساخت وسازها کم می شود، گفت: خود این موضوع باعث از بین رفتن مشاغل مرتبط با حوزه مسکن و در نهایت بالا رفتن نرخ بیکاری می‌شود.

این کارشناس اقتصاد مسکن افزود: ارائه وام‌ها وتسهیلات برای تولید مسکن راه حل بسیار مناسبی است زیرا علیرغم این‌که باعث رونق اقتصاد مسکن، صنعت و اشتغال می‌شود قیمت‌ها را در این حوزه اقتصادی به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

سرحدی در پایان با تاکید بر این‌که رکود صرفا یک چیز منفی نیست، گفت: این موضوع در بخش مسکن گاها اتفاق مثبتی است زیرا می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند.از این رو می‌توان به آن به خصوص در حوزه اقتصاد مسکن به عنوان یک امر مثبت نیز نگاه کرد.