۰ نفر

آغاز رسمی سه نرخی شدن ارز؟

زمزمه های ارز 1500 تومانی

۳۱ تیر ۱۳۹۱، ۰:۵۱
کد خبر: 4804

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت، بسته جدیدی در مورد ارز ارائه نشده است، پیشنهاد قبلی ما این بود که کالاهای اساسی جزء اولویت وارداتی قرار بگیرند و از ارز 1226 تومانی استفاده شود و دولت هم این پیشنهاد را پذیرفته است. ما از این‌که دولت به پیشنهاد ما تن داده است تشکر می‌کنیم. ارز 1500 تومانی که قرار است پرداخت شود همان ارزی است که از صادرات حاصل شده است.

اقتصادآنلاین/گروه اقتصادکلان:

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت، بسته جدیدی در مورد ارز ارائه نشده است، پیشنهاد قبلی ما این بود که کالاهای اساسی جزء اولویت وارداتی قرار بگیرند و از ارز 1226 تومانی استفاده شود و دولت هم این پیشنهاد را پذیرفته است. ما از این‌که دولت به پیشنهاد ما تن داده است تشکر می‌کنیم. ارز 1500 تومانی که قرار است پرداخت شود همان ارزی است که از صادرات حاصل شده است.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت طرح جدیدی در مورد تغییر قیمت ارز ارائه نشده است، بلکه همان درخواست قبلی ما توسط دولت اجرایی شده است.

ارسلان فتحی‌پور در مورد برنامه‌های جدید ارزی اظهار کرد: بسته جدیدی در مورد ارز ارائه نشده است، پیشنهاد قبلی ما این بود که کالاهای اساسی جزء اولویت وارداتی قرار بگیرند و از ارز 1226 تومانی استفاده شود و دولت هم این پیشنهاد را پذیرفته است.

وی در مورد برخی شنیده‌ها درباره ارز سه و چهار نرخی اظهار کرد: طبق پیشنهاد ما کالاهای اساسی جزء اولویت‌های وارادتی قرار گرفته‌اند و بعد از آن کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای قرار دارند که قرار است با ارز 1500 تومانی وارد شود.

وی ادامه داد: صحبتی هم در مورد کالاهای لوکوس مثل خودرو و عروسک وجود داشت که در مورد این کالاها بنا بر آن شد که با ارز آزاد به نرخ بازار وارد شود.

رییس کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد این‌که کدام کالاها شامل کالاهای اساسی خواهند بود؟ گفت: مواد غذایی و دارویی در اولویت وارات با ارز دولتی قرار دارند.

وی درباره این‌که آیا مطرح شدن ارز 1500 تومانی و تقسیم کالاهای وارادتی به دو گروه اساسی و غیراساسی ردیف درآمدی جدیدی برای دولت ایجاد نخواهد کرد؟ گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد ما از این‌که دولت به پیشنهاد ما تن داده است تشکر می‌کنیم. ارز 1500 تومانی که قرار است پرداخت شود همان ارزی است که از صادرات حاصل شده است ضمن این‌که دولت طرح را به صورت کوتاه مدت پذیرفته است و پیش‌بینی نمی‌شود که درآمد دولت از این ناحیه افزایش پیدا کند.

آغاز رسمی سه نرخی شدن ارز/نرخ دلار:1226 ، 1500 و 1910 تومان

در همین رابطه امروز شنبه ایسنا گزارش داد که با وجود هشدارهای برخی کارشناسان در مورد تبعات چند نرخی شدن ارز، برای واردات کالا از سه نرخ متفاوت ارز استفاده می‌شود. پیش از این از سوی فعالان بخش خصوصی و کارشناسان اقتصادی نگرانی‌هایی بروز داده شده بود که با سه نرخی شدن ارز امکان رانت بیشتر خواهد شد.

پیش از این نیز بانک مرکزی از اختصاص ارز به کالاهای در اولویت اول تا پنجم خبر داده و اعلام کرده بود: بانک‌های عامل صرفاً در خصوص کالاهایی که بر اساس تشخیص وزارت صنعت ، معدن‌ و تجارت در اولویت اول تا پنجم قرار دارند، با رعایت کامل مفاد مجموعه مقررات ارزی و سایر ضوابط مربوطه و با قائل‌شدن حق تقدم به ترتیب اولویت‌های مورد بحث، نسبت به گشایش اعتبار اسنادی ، ثبت برات اسنادی و یا حواله به نرخ رسمی اقدام خواهند کرد.

آغاز رسمی سه نرخی شدن ارز در حالی است که پیش از این از سوی فعالان بخش خصوصی محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران نسبت به اجرای این چنین پیشنهادی ابراز نگرانی و عنوان کرده بود که این موضوع رانت‌ به وجود خواهد آورد.

علاوه بر او، معاون ارزی سابق بانک مرکزی نیز در مورد پیشنهاد سه نرخی شدن ارز تصریح کرده بود که این موضوع رانت‌زا خواهد بود. سید کمال سیدعلی سه نرخی شدن ارز را منطقی ندانسته و بر تک نرخی شدن ارز تاکید کرده بود.

همچنین حیدر مستخدمین‌حسینی، کارشناس امور بانکی در این مورد به تجارب ایران طی سال‌های گذشته و اثرات منفی چند نرخی شدن ارز اشاره و تصریح کرده بود:سه نرخی شدن ارز منطقی نیست.

شوک‌های ارزی پشت سر هم

بی‌شک یکی از اقشاری که به صورت مستقیم از تحولات ارزی کشور متاثر می‌شوند فعالان بخش خصوصی هستند. آنها بارها درخواست خود مبنی بر تثبیت شرایط را خواستار شده‌اند و از سوی دیگر کارشناسان اقتصادی بارها هشدار داده‌اند که باید از شوک‌ها و تحولات پرهیز کرد. با وجود این، طی چند هفته اخیر اخبار متعددی از سوی ارز منتشر شده است. ابتدا صحبت از پیشنهاد ارز سه نرخی در مجلس شد که هرچند هنوز مجلس این موضوع را تایید نکرد اما این طرح رسما اجرا شد و اکنون واردکنندگان برای انجام واردات خود از سه نرخ متفاوت می‌توانند بهره ببرند.

در کنار این، از سوی دیگر طی چند روز اخیر پیشنهاد حذف ارز مسافرتی نیز مطرح شده است که هنوز مشخص نیست در این مورد نیز چه تصمیماتی اتخاذ خواهد شد.

قبل از اعلام رسمی سه نرخی شدن ارز موضوع اولویت‌بندی کالاها در دریافت ارز نیز مطرح و اجرا شد که حتی برخی تولیدکنندگان نیز برای واردات مواد اولیه خود در اولویت اول قرار ندارند. از جمله این گروه‌ها خودروسازان هستند که برای واردات مواد اولیه، قطعات منفصله و قطعات یدکی خودرو در اولویت ششم قرار گرفته‌اند و خودروهای کامل (CBU) نیز در اولویت دهم جای دارند. این یعنی جزو پنج کالای اساسی در اولویت که می‌توانند ارز دولتی دریافت کنند قرار ندارند.