۰ نفر

ظریف: اطمینان دارم نتایج مثبت است

اتمام مذاکرات دو روزه ژنو با خوش‌بینی طرفین

۲۳ مهر ۱۳۹۲، ۱۴:۴۵
کد خبر: 29007
اتمام مذاکرات دو روزه ژنو با خوش‌بینی طرفین

دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 با انتشار بیانیه‌ مشترک ایران و 1+5 به پایان رسید.

به گزارش اقتصاد آنلاین، ریاست تیم ایرانی را در جلسه بعد از ظهر عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به عهده دارد. مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد، داوود محمدی نیا و محمد امیری دیگر اعضای تیم ایرانی هستند.

در جلسه صبح دیروز گروه 1+5 و ایران که با حضور محمد جواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شد ، طرح پیشنهادی ایران با عنوان "پایانی برای یک بحرات غیر ضروری ، اغازی برای افق های جدید" ارائه شد.

دومین روز از مذاکرات ایران و 1+5 میان معاونان وزیران خارجه دو طرف در مقر اروپایی سازمان ملل آغاز به کار کرد.

اهم اخبار روز دوم مذاکرات

19:20 برگزاری کنفرانس خبری محمدجواد ظریف. ( لینک خبر )

19:00 برگزاری کنفرانس خبری کاترین اشتون. ( لینک خبر )

18:31 انتشار متن بیانیه مشترک ایران و 1+5. ( لینک خبر )

18:19 نشست ظریف و اشتون تمام شد. نشست دو روزه تیم مذاکره کننده کشورمان با نمایندگان قدرت‌های جهان در قالب گروه 1+5 درباره برنامه هسته‌ای تهران لحظاتی قبل در ژنو پایان یافت. 18:13 نشست بعدی ایران و گروه 1+5 در روزهای 16و17 آبان برگزار می‌شود. 18:11 نشست ظریف و اشتون آغاز شد. 17:45 اتحادیه اروپا حق غنی‌سازی ایران را به رسمیت شناخته است. اتحادیه اروپا اعلام کرده است که حق غنی سازی اورانیوم برای ایران را در چارچوب ان پی تی به رسمیت می‌شناسد. 17:08 کنفرانس خبری ظریف و اشتون به زبان انگلیسی برگزار می‌شود. 16:59 کنفرانس مطبوعاتی اشتون و ظریف جداگانه برگزار می‌شود. 16:54 دیدار ظریف و اشتون ساعت 6 به وقت تهران.ظریف و اشتون ساعت 6 به وقت تهران دیدار می‌کنند. 16:49 دور سوم مذاکرات امروز پایان یافت. 16:02 وزیرامورخارجه کشورمان گفت: ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند. 15:00 روزنامه تریبون دوژنو:طرح ایران شامل اجرای پروتکل الحاقی نمی‌شود. 14:35 نشست چهارم مذاکرات با حضور ظریف و اشتون برگزار خواهد شد و طرفین بیانیه مشترکی صادر خواهند کرد. 14:25 روز دوم مذاکرات ایران و گروه شش قدرت هسته‌ای در ژنو آغاز شد. 14:12 عراقچی: ایران مایل به پذیرش پروتکل الحاقی در بخش نهایی توافق هسته‌ای است. مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات ژنو از تمایل ایران برای پذیرش پروتکل الحاقی در مرحله پایانی توافق هسته‌ای با غرب خبر داد. 14:09 آسوشیتدپرس: کاهش سطح غنی‌سازی و تعداد سانتریفیوژها؛ پیشنهاد ایران. آسوشیتدپرس مدعی شد طرح ایران شامل کاهش سطح غنی‌سازی اورانیوم و پذیرش پروتکل الحاقی پیمان منع اشاعه هسته‌ای است. 13:11 ایران و انگلیس در حاشیه مذاکرات ژنو توافق کردند طی دو هفته آینده کاردارهای خود را معرفی کنند. 13:00 دور دوم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در ژنو با تأخیر آغاز می‌شود. هیأت‌های مذاکره کننده ایران و شش قدرت جهانی نشست روز دوم مذاکرات هسته‌ای در ژنو را در مقر سازمان ملل با تأخیر آغاز می‌کنند. 12:48 مایکل مان کنفرانس خبری صبح خود را لغو کرد. سخنگوی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا کنفرانس خبری خود برای ارائه گزارشی درباره تحولات پیرامون مذاکرات ایران و گروه 1+5 را لغو کرد. 12:39 دیدار ظریف و وزیر امور خارجه سوئیس پایان یافت. دیدار ظریف و همتایی سوئیسی وی در اینترکانتینتال برگزار شد و در این دیدار دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه دو کشور به بحث و تبادل نظر پرداختند. 12:37 ویلیام هیگ: مذاکرات مفید و جدی بودند. وزیر خارجه انگلستان ضمن مفید و جدی دانستن مذاکرات ایران و گروه 1+5 اعلام کرد که فرصت برای پیشرفت در گفت‌و‌گوها پدید آمده است. 12:29 یک مقام آگاه اعلام کرد درصورت نیاز ایران آمادگی تمدید حضور در ژنو را دارد. 12:21 ظریف با همتای سوئیسی خود دیدار کرد. وزیر امور خارجه کشورمان با همتای سوئیسی خود دیدار کرد

ساعت 4:10 ظهر چهارشنبه: گزارش ظریف از ژنو

محمدجواد ظریف در صفحه فیسبوک خود نوشته است: "ادامه مذاکرات چند هفته دیگر در ژنو خواهد بود و در این فاصله اعضای 1+5 فرصت خواهند داشت در مورد جزئیات طرح ایران و اقداماتی که باید انجام دهند آمادگی لازم را کسب کنند... مذاکره و رسیدن به راه حل دشوار است و مذاکره در جزئیات نیازمند زمان و دقت فراوان. نمی شود انتظار داشت که بی اعتمادی متقابل انباشته ای که میان طرفین ایجاد شده است با یک جلسه مثبت و سازنده کاملا برطرف شود. البته همزمان نیاز به اعتماد عمومی هم هست چون یکی از شرایط توفیق مذاکرات بین المللی حفظ ماهیت محرمانه آنهاست و معمولا هر مقدار مذاکره کنندگان کمتر خبر به بیرون درز بدهند، بیشتر نشان جدی بودن مذاکرات و امکان رسیدن به توافق است. به هر حال قرار نبود کار آسانی باشد..."

ساعت 4:00 ظهر چهارشنبه: سرلشگر فیروز آبادی: آمریکا از این فرصت استفاده کند

سرلشکر حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته است: "دیپلماسی مثبت و سازنده جمهوری اسلامی فرصت تاریخی بزرگی را پدید آورده است. دولت آمریکا این فرصت سازنده را که همیشگی نیز نخواهد بود از دست ندهد و برگ برنده خود را نسوزاند."

روز دوم مذاکرات آغاز شد

به گزارش ایسنا، دور جدید مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 روز سه‌شنبه (23 مهرماه) آغاز شد.

در روز نخست که با حضور محمدجواد ظریف و کاترین اشتون برگزار شد، ایران پیشنهاد جدید خود را به طرف مقابل ارائه کرد.

هیات‌های 1+5 به همراه کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ساعت 7 و 30 صبح روز چهارشنبه در مقر اروپایی سازمان ملل با یکدیگر درباره پیشنهاد ایران جلسه داشته‌اند.

هیچ یک از هیات‌های ایرانی و سایر کشورهای گروه 1+5 به جزییات این پیشنهاد اشاره‌ای نکردند، ولی اظهارات محتاطانه آن‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت‌هایی حاصل شده است و علاوه بر آن، دیدار عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران با وندی شرمن، مذاکره‌کننده اصلی آمریکا، نشان داد که نسبت به دیدارهای قبلی، فضای بهتری بر مذاکرات حاکم است.

سیدعباس عراقچی نیز سه‌شنبه شب در جمع خبرنگاران ایرانی درباره این که "دیدگاه 1+5 نسبت به پیشنهاد ایران تاکنون چه بوده است؟" گفت که هنوز زود است قضاوت کنیم و بگوییم در نزدیک شدن دیدگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم یا نه. چهارشنبه بحث‌های آن‌ها را خواهیم شنید و اگر بین بحث‌های ما و آن‌ها تعادل وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که امکان گام برداشتن به جلو وجود دارد.

صبح چهارشنبه در ادامه دیدارهای دو جانبه ایران و 1+5، معاونان وزیر خارجه ایران با نمایندگان انگلیس و فرانسه دیدار کردند.

روز سه‌شنبه نیز دیدارهای جداگانه میان سید عباس عراقچی با سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه و وندی شرمن، نماینده آمریکا درباره مسایل مربوط به مذاکرات انجام شد.

مذاکرات روز چهارشنبه ابتدا قرار بود ساعت 9 و 30 به وقت محلی برگزار شود اما به درخواست کشورهای 1+5 مذاکرات به ساعت 11 موکول شد و در نهایت مذاکرات با دو ساعت تاخیر ساعت 13 به وقت محلی آغاز شد.

تاخیر در برگزاری روز دوم

در حالی که قرار بود مذاکرات روز دوم با تاخیر در ساعت 11 به وقت محلی برگزار شود، با گذشت از ساعت 11 هنوز این مذاکرات آغاز نشده است.

بیانیه مشترک ایران و 1+5 در پایان مذاکرات برای اولین بار

به گزارش مهر، دومین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در دولت یازدهم به احتمال زیاد با انتشار یک بیانیه مشترک از سوی دو طرف به پایان می رسد.

بر اساس این گزارش، در صورت توافقات طرفین در پایان این دور از مذاکرات طرف ایران و 1+5 در بیانیه ای مشترک جمع بندی نشست دو روزه اعلام کنند.

انتشار بیانیه مشترک از سوی ایران و 1+5 برای اولین بار است که در طول مذاکرات دو طرف صورت می گیرد. در مذاکرات گذشته روند معمول اینگونه بود که هریک از طرفین بیانیه جداگانه ای را در پایان مذاکرات منتشر می کردند.

مداکرات ایران و 1+5 در ژنو ار روز سه شنبه آغاز شد. ایران در این مذاکرات طرح پیشنهادی جدید خود را به 1+5 ارائه کرد. به گفته اعضای هیأت ایرانی روند مذاکرات دو روزه تا کنون مثبت بوده است.

دور بعدی مذاکرات قرار است احتمالا یک ماه دیگر در ژنو باشد.

اخبار تکمیلی: * محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ظهر امروز چهارشنبه با وزیر خارجه سوئیس دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه سوییس در پاسخ به این سؤال که سوییس برای دستیابی ایران و گروه ۱+۵ به یک توافق چگونه می تواند کمک کند؟، گفت: ایو رسیه قائم مقام وزارت امور خارجه ما اخیراً در ایران بود و ما نیز آمادگی لازم برای به عهده گرفتن میانجیگری را داریم؛ البته اتحادیه اروپا نیز در اینجا نقش مهمی دارد. * «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس روز اول دور جدید مذاکرات هسته‌ای را «مفید» ارزیابی کرده و گفت این گفت‌وگوها «فرصتی واقعی» برای پیشرفت در جهت حل موضوع هسته‌ای است. وی افزود: اکنون فرصت واقعی‌ای برای دستیابی به پیشرفت در مذاکرات وجود دارد و من به ایران توصیه می‌کنم هم امروز و هم در هفته‌های پیش‌رو این فرصت را غنیمت بشمارد. * سید عباس عراقچی از برگزاری کنفرانس خبری در پایان روز دوم مذاکرات میان اشتون و ظریف خبر داد. * سفیر کشورمان در سوییس از احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته‌یی ایران و 1+5 در ژنو خبر داد. وی هم‌چنین گفت: احتمالا مذاکرات بعدی ماه آینده در نوامبر خواهد بود. * عباس عراقچی، در مصاحبه با خبرگزاری «آی‌پی‌اس» گفت ایران برای اجرای پروتکل الحاقی در پایان توافق هسته‌ای دوجانبه آمادگی دارد. وی در مصاحبه با این خبرگزاری گفت: «پروتکل الحاقی بخشی از آخرین گام است. این گزینه روی میز است، اما نه در حال حاضر؛ بخشی از مرحله پایانی است». * سید عباس عراقچی و ژاک اویبر، همتای فرانسوی‌اش پیش از آغاز دومین روز مذاکرات ایران و 1+5 در محل مذاکرات دیدار کردند. علاوه بر این، معاونان وزیران خارجه ایران و انگلیس نیز پیش از آغاز مذاکرات روز چهارشنبه دیدار کردند. در این دیدار مجید تخت روانچی با سایمون گس علاوه بر مساله هسته‌یی و گفت‌وگو درباره مذاکرات بر سر موضوعات دوجانبه نیز گفت‌وگو کردند. * گروه 1+5 امروز پیش از شروع روز دوم مذاکرات هسته‌ای در ژنو، جلسه داخلی داشته است. به گفته «مایکل مان» سخنگوی مسئول دستگاه سیاست خارجی اتحادی اروپا، این جلسه صبح امروز در سطح مدیران سیاسی کشورها و به ریاست «کاترین اشتون» مذاکره‌کننده ارشد 1+5، برگزار شده است. مان اعلام کرده است که این جلسه با هدف بحث در مورد «گام‌های بعدی» در روند مذاکرات برگزار شده است. وی همچنین از برگزاری دیدارهای دوجانبه میان اعضای مختلف گروه 1+5 خبر داده است. * کابینه امنیتی اسرائیل روز چهارشنبه طی بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواست تا با هرگونه توافقنامه‌ای که به پایان برنامه هسته‌ای نظامی ایران منتهی نشود موافقت نکند. این کابینه در ادامه مدعی شد: هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران خواستار رسیدن به راه‌حل سیاسی است. پروتکل الحاقی گام آخر پیشنهاد ایران است

یک عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی کشورمان گفت که بحث بر سر اجرای پروتکل الحاقی در گام اول طرح پیشنهادی ایران وجود ندارد امابخشی از گام آخر طرح است. عراقچی معاون وزیر امرو خارجه و مذاکره کننده ارشد یاران در ژنو در جمع خبرنگاران ایرانی درباره اینکه "دیدگاه 1+5 نسبت به پیشنهاد ایران تاکنون چه بوده است؟" گفت که هنوز زود است قضاوت کنیم و بگوییم در نزدیک شدن دیدگاه‌ها پیشرفت داشته‌ایم یا نه. چهارشنبه بحث‌های آنها را خواهیم شنید و اگر بین بحث‌های ما و آنها تعادل وجود داشت، می‌توانیم بگوییم که امکان گام برداشتن به جلو وجود دارد. وی درباره دیدار عصر سه‌شنبه کاترین اشتون و محمدجواد ظریف نیز اظهار کرد: «در این دیدار درباره مباحث مطرح شده در نشست عصر میان معاونان وزرا صحبت شد.»

هدف تضمین حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی است سید عباس عراقچی بعد از دور اول مذاکرات در کنفرانسی خبری گفت: نشست صبح امروز تقریبا 10 دقیقه پیش پایان یافت و این نشست در فضای بسیار مثبتی برگزار شد. وی تأکید کرد:‌ هر دو طرف علاقه خود را به پیشرفت مذاکرات نشان دادند و بخش بیشتر این جلسه به ارائه طرح پیشنهای ایران گذشت که با استفاده از پاور پوینت ارائه شد و جزئیات دقیق‌تر و عملیاتی در جلسه بعد از ظهر در سطح معاونان وزاری خارجه مطرح می شود. معاون وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد:‌ این طرح محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا به توافق نهایی برسیم و در طول جلسه بعد از ظهر و فردا جزئیات بیشتر طرح مورد بحث و بررسی قرار می گیرد و برای جلسه بعدی تصمیمی گیری می کنیم که چه تاریخی باشد و دو طرف برای ادامه مذاکرات به تصمیم برسند. عراقچی گفت: جزئیات این طرح محرمانه است و عنوان آن هم پایانی بر یک بحران غیر ضروری و اغازی برای افق های جدید است و با توجه به ابعاد کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران نباید این بحران افتاق می‌افتاد. دیپلمات ارشد کشورمان اظهار داشت: ما برای مذاکرات هدف مشترکی را تعریف کرده ایم که بر خلاف گذشته است و طرفین هدف مشترکی را تعریف می کنند و هدف ایران تضمین حقوق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای و ایجاد اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز این برنامه و حقوق جهوری اسلامی و اطمینان از صلح آمیز بودن آن است. عراقچی گفت: این طرح با اجرای حق ایران برای توسعه تحقیق و تولید و استفاده از انرژی هسته ای، استفاده از سازوکارهای راستی آزمایی آژانس، همکاری بین المللی در حقوق ایران، رفع کامل تمامی تحریم های یک جانبه چند جانبه و همکاری در زمینه نگرانی ها و علائیق مشترک قابل بحث است و اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که حسن نیت طرفین اولین بخش آن است. وی تأکید کرد: مذاکرات باید محدودیت زمای داشته باشد. همزمانی گامهای دو طرف و فضای مثبت در طول مذاکرات باید حفظ شود و توافق مقدماتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست بیاید و گام پایانی نقشه راه و جدول زمان بندی است و باید در کوتاه ترین زمان درباره آن توافق شود. عراقچی گفت:‌ ایران در طرح خود مشخصه های گام اول و گام آحر را تعریف کرده است. گام اول بازسازی اعتماد دو جانبه خواهد بود و دوم جلوگیری از تشدید اوضاع و سوم پرداختن به نگرانی های فوری دو طرف است. چهارم حل اختلاف از طریق گفت و گو و پنجم اجرای فوری توافقات و گام پایانی هم شرایطی را دارد. اول استفاده از فتوای رهبری به عنوان مهمترین اقدام دوم ادامه غنی سازی برای ایران و برخورداری از تاسیسات هسته ای شامل راکتورهای تحقیقاتی سوم همکاری صلح آمیز هسته ای میان طرفین همچنین شفافیت و نظارت آژانس، لغو جامع و کامل همه تحریم ها شوری امنیت و کلیات طرح پیشنهادی ایران این بود و جزئیات کماکان محرمانه خواند بود تا توافق نهایی. عراقچی گفت: در بعد از ظهر احتمالا 2 و نیم جلسه ای خواهیم داشت و طرف مقابل از روحیه تعاملی ایران برای مذاکرات استقبال کرد و همچنین ملاقات های دو جانبه ای در میان هیئت ها صورت گرفته است و ما هم ملاقاتی دو جانبه با طرف روسی داشتیم و احتمالا بر حسب ضرورت با دیگران ملاقات هایی داشته ایم و هیئت های 1+ 5 هم تاکید کردند که از اختیار کامل برای مذاکره برخوردارند. عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره تحرکات لابی صهیونیست ها در حاشیه و در زمان برگزاری نشست گفت: بر عهده طرف مقابل است که مانع از تحرکات مخرب رژیم صهیونیستی باشد و باید اجازه ندهند که دیگران برای آنها تصمیمی بگیرد. عراقچی در پاسخ به سوال دیگری گفت که جزئیات طرح محرمانه است و گفت که پیشنهاد جدید یک پیشنهاد سازنده ای که می تواند مبنای مذاکره باشد. عراقچی درباره نگرانی ها و مسائل موجود گفت برخی از این ها کوتاه مدت و برخی بلند مدت است. ایران درباره شناسایی حق خود نگرانی دارد و درباره برخی فشارها و تحریم ها نگرانی داریم که می توان به کوتاه مدت و بلند مدت تعریف کرد در گام اول به رفع نگرانی های فوری می پردازیم. گام به گام بودن مراحل این است که طرف مقابل باید به تعهدات خود عمل کند و در غیر این صورت همه چیز تعلیق می شود. وی گفت که گام اول و گام های بعدی متقابل است و طرفین باید به آن متعهد باشند. این دیپلمات ارشد کشورمان تأکید کرد: جدیت در هیئت 1+5 دیده شده است و طرح آلماتی به شکلی که تعریف شده روی میز نیست وی گفت: اگر تا فردا به جمع بندی برسیم خوب است اما احتمالا جلسات تا بعد از ظهر فردا به طول می کشد. عراقچی گفت: در مذاکرات بعد از ظهر اشتون و ظریف حضور ندارند و شام دیشب هم بیشتر به آشنایی گذشت. وی تصریح کرد ایران در طرح خود مشتمل بر هدف مذاکرات گام اول و گام پایانی است و درباره این سه اگر توافق صورت بگیرد گام اول اجرایی می شود اما درباره گام های میانی باید مذاکراتی صورت گیرد و تاکید می شود که پیش بینی این نیست که فردا درباره طرح توافقی می شود اما جلسات ادامه دارد.

گفتنی است؛ ریاست تیم ایرانی در مذاکرات فنی را سید عباس عراقچی ، معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه به عهده دارد. اعضای هیات ایرانی در این دور از مذاکرات محمد جواد ظریف، عباس عراقچی، مجید تخت روانچی، حمید بعیدی نژاد و محمد امیری و داوود محمدی نیا هستند. محمد جواد ظریف در بدو ورود به ژنو در جمع خبرنگاران درباره طرح پیشنهادی ایران و این دور از مذاکرات گفت: مذاکراتی که با دیدار بنده و خانم اشتون شروع می شود و فردا با جلسه افتتاحیه و جلسه بین کارشناسان و معاونین ادامه خواهد داشت مرحله جدید و اولین دور گفتگوهای ایران و 1+5 بعد از اجلاس وزرا در نیویورک است. این اولین آزمایش خواهد بود که میزان جدیت فضای 1+5 را بسنجیم چون جلسه اول در سطح وزرا برگزار شد و اعلام اراده سیاسی بود. وی ادامه داد: من اعتقاد دارم مشکلی وجود ندارد و برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز است و نیاز است با یک برخورد متوازن و متعادل موانعی را که در این چند سال ایجاد شده از میان برداریم و به سمت اجرای حقوق هسته ای ایران ضمن ایجاد اطمینان در سطح بین الملل از صلح آمیز بودن کامل پیش رویم. ظریف گفت: معتقدم ظرف یکسال ما می توانیم موضوع هسته ای ایران را به یک موضوع عادی در آژانس بین المللی انرژی اتمی تبدیل کنیم البته این به شرطی است که حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد. عباس عراقچی ، معاون حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه نیز در آستانه مذاکرات در گفتگویی با مهر درباره طرح پیشنهادی ایران تاکید کرد: طرح ما کاملا منطقی، عادلانه و عملیاتی است و اگر طرف مقابل حسن نیت داشته باشد که مدعی است که دارد باید این طرح را قبول کند و باید در این چارچوب اجازه حرکت و شروع مذاکرات را بدهد البته ما نسبت به حسن نیت آنها تردید داریم و این آزمونی است در مقابل گروه 1+5 خواهد بود که آیا آنها در مقابل طرحی کاملا منطقی وعملیاتی است و چارچوب مشخصی دارد بازهم مقاومت خواهند کرد. «وندی شرمن» نماینده آمریکا، «سرگئی ریابکوف» نماینده روسیه، «ژاک اودیبر» نماینده فرانسه، «وانگ مین» نماینده چین، «هانس دیتر لوکاس» نماینده آلمان و «سایمون گس» نماینده انگلیس در این مذاکرات حضور دارند.

یک منبع نزدیک به هیات ایرانی به خبرنگار ایسنا گفت که مذاکرات جدی و رودر رو انجام شد و سوال‌ها و جواب‌های متعدد انجام شد و ورود به جزییات در همه مراحل درباره بسته ایران صورت گرفت و توضیحات طرف ایرانی ارایه شد. وی افزود: روحیه حاکم بر نشست "مثبت" و "سازنده" بود. مذاکرات ایران و 1+5 صبح روز سه شنبه در مقر سازمان ملل آغاز به کار کرد و ادامه این مذاکرات صبح فردا(چهارشنبه) برگزار می‌شود. محمد جواد ظریف در این نشست از طریق پاورپوینت طرح ایران را به طرف مقابل ارایه کرد. پس از آن در نشست عصر معاونان وزیر خارجه ایران و 1+5 برای بحث و بررسی بیشتر وارد مذاکره شدند. سیدعباس عراقچی در این نشست ریاست مذاکرات را بر عهده داشت و هلگا اشمید معاون اشتون از سوی 1+5 حضور داشت. ایران در نیویورک اعلام کرده است که خواهان ارتقاء سطح مذاکرات است اما کاترین اشتون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با این امر مخالفت کرده است. با این حال دو طرف توافق کردند که مذاکرات نیویورک در سطح وزیر خارجه باشد و مذاکرات ژنو در سطح معاونان وزیر خارجه به سرپرستی محمد جواد ظریف و کاترین اشتون. به نظر می آید 1+5 هم چنان بر سر ارتقاء سطح مذاکرات چندان موافق نظر ایران نیستند. هیات 1+5 متشکل از وندی شرمن، نماینده آمریکا، ژاک اودیبر، نماینده فرانسه، سایمون گس، نماینده انگلیس، سرگئی ریابکوف، نماینده روسیه، پنگ سن، نماینده چین و هانس دیتر لوکاس، نماینده آلمان هستند. علاوه بر عباس عراقچی، مجید روانچی، امیری، داود محمدنیا و بعید نژاد اعضای تیم مذاکرات هسته‌یی ایران را تشکیل می دهند. در دو سال گذشته ایران و 1+5 چندین بار بر سر بسته‌های پیشنهادی بحث‌های کارشناسی را انجام دادند اما هیچ کدام به نتیجه نرسید. سید عباس عراقچی ظهر روز سه شنبه پس از پایان نوبت صبح مذاکرات به جمع خبرنگاران آمد و درباره هدف مشترک تعیین شده در طرح پیشنهادی ایران گفت: این هدف تضمین حقوق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی است که شامل فعالیت‌های غنی‌سازی و اطمینان از ماهیت صرفا صلح‌آمیز این برنامه است و برای محقق ساختن این هدف پیشنهاد می شود. طرح ایران در سه مرحله ارایه شده است که طرف ایرانی معتقد است اگر طرف مقابل در مرحله اول که همان رسیدن به توافق بر سر اهداف مشترک است نظر مساعد داشته باشد می توان طی شش ماه مرحل اول را پیش برد. 5+1 هنوز درباره بسته پیشنهادی ایران پاسخی نداده است.

درخواست ۱+۵ برای به تعویق انداختن ساعت مذاکرات روز چهارشنبه معاون وزیر امور خارجه همچنین لاز به تاخیر افتادن مذاکرات روز دوم خبر داد. عراقچی با بیان این که طرف مقابل انتظار جدیت مباحث را نداشت، گفت: «طرف مقابل درخواست کرد جلسه فردا با تاخیر برگزار شود تا بتوانند خود را برای آن آماده کنند و به همین دلیل مذاکرات به جای ساعت ۹ صبح، ساعت ۱۱ به وقت محلی ژنو برگزار خواهد شد.» راه حل های جدید برای خطوط قرمز عراقچی در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز ایران گفت:« سعی داریم برای همه خطوط قرمز کشورمان راه حل های جدیدی پیشنهاد دهیم تا نگرانی های منطقی طرف مقابل رفع شود؛ به عنوان نمونه اگر خروج مواد هسته ای از کشور یکی از خطوط قرمز ماست، سعی می کنیم از طرق دیگر این موضوع را رفع کنیم.» احتمال دیدار دوباره هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی عباس عراقچی، از احتمال دیدار و گفتگوی مجدد هیئت‌‌های ایران و آمریکا در حاشیه نشست ایران و کشورهای پنج بعلاوه یک خبر داد. معاون حقوقی وزیر خارجه ایران در توضیح بیشتر در این باره اظهار داشت که احتمالا "مجید تخت روانچی" معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه با "وندی شرمن"، معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا دیدار خواهد داشت. وی همچنین اظهار داشت که امروز چهارشنبه، هیئت ایرانی با هیئت انگلیسی هم ملاقات خواهد کرد.