۰ نفر

عوامل تفاوت نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار

انحصار اعلام نرخ تورم در دست بانک مرکزی

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۸:۱۹
کد خبر: 1677

رئیس مرکز آمار ایران ار رفع سه عامل اختلاف برانگیز در محاسبه نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار ایران خبر داد و گفت: نرخ تورم فعلا از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

مدت زیادی است که اختلافات گسترده ای در مورد مرجع رسمی اعلام نرخ تورم بروز یافته است. در پایان سال 1389 نرخ تورم بانک مرکزی به 12.4 درصد و مرکز آمار به 15.2 درصد رسید و این تفاوت موجب شد اختلافات در مورد مرجع رسمی اعلام نرخ تورم بیشتر شود. اما از فروردین سال 1390 تا کنون مرکز آمار ایران از انتشار رسمی شاخص قیمت ها و نرخ تورم اجتناب نموده و تنها بانک مرکزی نسبت به انتشار گزارش رسمی از شاخص قیمت و نرخ تورم اقدام نموده است. امروز عادل آذر، رئیس مرکز آمار ایران با بیان اینکه آمار های مهم اقتصادی براساس زمان‌بندی تهیه و به مسئولان کشور ارائه می‌شود، گفته است: برای محاسبه نرخ تورم بر اساس تصمیم شورای عالی آمار تا زمانی که نرخ پایه مرکز آمار ایران که سال 81 و سال پایه بانک مرکزی که 83 است و نیز سبد کالایی بانک مرکزی که فقط شهری‌ها را در نظر گرفته و سبد مرکز آمار هم جمعیت شهری و هم روستایی را شامل می‌شود- یکی نشوند، نرخ تورم فعلا از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود.

رئیس مرکز آمار ایران در گفتگو با فارس گفت: همچنین اقلام سبد تورم مورد محاسبه نیز تغییر پیدا می‌کند. وی در مورد اینکه آیا 309 قلم کالای سبد تورم افزایش می‌یابد، گفت: البته هنوز روی این مسئله کار کارشناسی انجام می‌شود، اما با توجه به اینکه جامعه آماری از شهری، به روستایی و شهری گسترش پیدا می‌کند، در نتیجه سبد جدید تورمی برخی اقلام جدید کشاورزی را هم شامل می‌شود و به طبع تعداد اقلام این سبد افزایش پیدا می‌کند. آذر در مورد اینکه آیا با افزایش جامعه روستایی به جامعه شهری نرخ تورم واقعی‌تر می‌شود، گفت: از نظر فنی هر چه تعداد اقلام مورد بررسی در سبد تورم بیشتر و مظنه قیمت‌‌ها بیشتر شود، نرخ اعلام شده برای تورم به واقعیت‌ نزدیک‌تر خواهد شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در آخرین گزارش خود،‌ نرخ تورم را در پایان فروردین 1391 برابر 21.8 درصد اعلام نموده است.