۰ نفر

مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۳:۱۱
کد خبر: 1661

اعلام جزئیات طرح پیشنهادی 1+5 به ایران در مذاکرات بغداد، سفر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، امیدواری آمریکا به موفقیت آمیز بودن مذاکرات با ایران، انتشار اسناد طبقه بندی شده سال 1992 «اف. بی. آی» و طرح مبادله پایاپای ایران و هند، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

اعلام جزئیات طرح پیشنهادی 1+5 به ایران در مذاکرات بغداد، سفر دبیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران، امیدواری آمریکا به موفقیت آمیز بودن مذاکرات با ایران، انتشار اسناد طبقه بندی شده سال 1992 «اف. بی. آی» و طرح مبادله پایاپای ایران و هند، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
به گزارش «تابناک»، یکی از مهمترین اخبار امروز مطبوعات جهان در مورد ایران را، خبر سفر قریب الوقوع «یوکیا آمانو»، دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران تشکیل می دهد. بر اساس گزارش «آسوشیتدپرس»، آمانو در سفر خود به تهران در مورد مسائلی از قبیل دسترسی بازرسان آژانس به مراکز و اطلاعات موردنیاز بازرسان آژانس، با مقامات جمهوری اسلامی ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد. البته در بیانیه آژانس تنها آمده هدف از این سفر، مذاکره با مقامات عالی رتبه ایران در مورد مسائل مورد توجه دوجانبه است.
به جز روزنامه هایی از قبیل «واشنگتن پست» و «نیویورک تایمز» که شب گذشته این خبر را منتشر کردند، «تایمز اسرائیل»، «گالف تایمز»، «یدیعوت آحارانوت» و «نیشن» پاکستان نیز صبح امروز اقدام به انتشار این خبر کرده اند.
در مطلب دیگری درباره موضوع هسته ای ایران، خبرگزاری «رویترز» اقدام به انتشار گزارشی تحلیلی در مورد مذاکرات پیش روی ایران در هفته جاری با آژانس و همچنین 1+5 کرده است. در این گزارش آمده هدف ایران از مذاکرات با آژانس در وین، رسیدن به توافقی کلی برای حل مسائل فیمابین است که چارچوبی برای پیشبرد موضوع هسته ای ایران در یک روند مشخص را فراهم می کند.
بر این اساس، موضوع فوق که در حقیقت یک دستاورد تاکتیکی است، می تواند در مذاکرات بغداد به یک دستاورد استراتژیک برای ایران تبدیل شود؛ زیرا همکاری با آژانس، ایران را در مقابل 1+5 یک قدم به پیش می برد.
در همین راستا و در مطلبی مرتبط با موضوع مذاکرات بغداد، روزنامه «لس آنجلس تایمز» از تهیه طرح مشترک کشورهای عضو 1+5 در مورد برنامه هسته ای ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، در مذاکرات 3 خرداد شش کشور طرف مذاکره ایران پیشنهاد خواهند کرد که سوخت مورد نیاز یک رآکتور کوچک برای مقاصد پزشکی را برای ایران فراهم کرده و همچنین از وضع تحریم های بیشتر علیه ایران خودداری کنند.
در مقابل، ایران نیز باید با توقف غنی سازی 20 درصد موافقت کرده و میزان اورانیوم 20 درصدی که پیش از این غنی کرده را نیز از کشور خارج کند. این طرح پیشنهادی همچنین از ایران می خواهد تأسیسات هسته ای «فردو» را تعطیل کند. علاوه بر این، بر اساس این طرح، تحریم های فعلی غرب علیه ایران همچنان بر جای خود باقی خواهد ماند!
روزنامه «نیویورک تایمز» نیز مطلبی در مورد مذاکرات بغداد منتشر کرده و از فضای مثبت حاکم پیش از مذاکرات سخن گفته است. به نوشته این روزنامه، مذاکره کنندگان آمریکایی در اقدامی نادر طی یک دهه گذشته، نسبت به موفقیت مذاکرات با ایران ابراز امیدواری کرده اند. با این حال این روزنامه نیز نوشته پیشنهاد آمریکا شامل تسهیل برخی محدودیت ها، از قبیل صدور قطعات هواپیما و کمک فنی به بخش انرژی ایران است و دربرگیرنده حذف تحریم های موجود علیه ایران نمی شود.
روزنامه «واشنگتن پست» گزارشی از نشست «جی. 8» یا گروه 8 کشور صنعتی جهان در «کمپ دیوید» منتشر کرده و نوشته هرچند موضوع بحران اقتصادی اروپا و نیز مسئله افغانستان، مهمترین دستور کارهای این نشست را تشکیل می دهند، اما ایران و سوریه نیز دو محور مهم دیگر این نشست به شمار می رود. به گزارش این روزنامه، بخش مهمی از تلاش آمریکا در این نشست، معطوف به همراه کردن روسیه است که شریک نزدیکی برای هم ایران و هم سوریه به شمار می رود.
روزنامه «نیشن» پاکستان، خبری در مورد کمک پنهانی آمریکا به برنامه هسته ای تسلیحاتی رژیم صهیونیستی منتشر کرده است. به گزارش این روزنامه، اسناد طبقه بندی شده سال 1992 «اف. بی. آی» که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد آمریکا به طور پنهانی و تحت پوشش مواردی از قبیل امور خیریه، مبالغی را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می داده که به طور مستقیم در جهت پیشبرد برنامه ساخت سلاح هسته ای ایران رژیم مورد استفاده قرار می گرفته است.
روزنامه «تودی زمان» ترکیه، اظهارات «محمد بن عبدالله آل خلیفه»، وزیر دفاع بحرین را منتشر کرده که طی آن، وی ضمن انتقاد از ایران، به تعریف و تمجید از سیاست های ترکیه در منطقه پرداخته است. آل خلیفه در مدیحه سرایی دولت «اردوغان» تا آنجا پیش رفته که گفته: «خاورمیانه قلمرو ترکیه است. دولت کنونی به شدت خوب عمل می کند».
نهایتاً، روزنامه «تایمز هند» در خبری اقتصادی نوشته دولت هند قصد دارد از طریق صادرات گندم به ایران، بخشی از بدهی نفتی خود را جبران نماید. به نوشته این روزنامه، دلیل اصلی اتخاذ این تصمیم از سوی دولت هند، مشکل شدن پرداخت های بانکی به ایران به جهت تشدید تحریم هاست.