۰ نفر

دوشنبه رخ خواهد داد

سفر غیرمنتظره اومانو به تهران

۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۵:۵۲
کد خبر: 1651
سفر غیرمنتظره اومانو به تهران

یوکیا اومانو مدیرکل آژانس بین المللی اتمی روز دوشنبه به ایران سفر خواهد کرد. این سفر خصوصا قبل از مذاکرات بغداد نشان از اهمیت و تمایز این مذاکرات دارد.

سفیر و نماینده دایم ایران نزد آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر رسانه ها مبنی بر برنامه سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی برای سفر به ایران را تائید کرد. این خبر می تواند به جدی تر شدن و اهمیت بیشتر مذاکرات بغداد در روز چهارشنبه برای حصول به نتیجه کمک کند. شایان ذکر است که هفته گذشته ایران و آزانس جلساتی در ژنو برگزار کردند.

در این سفر مهترین بازرس آژانس هرمان ناکارتس و همچنین رافائل گروسی آقای اومانو را همراهی خواهند کرد. در همین زمینه علی اصغر سلطانیه در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت:بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی آقای آمانو این هفته سفری به ایران خواهد داشت. نماینده ایران در آژانس سفر آمانو به تهران را یک روزه و زمان آن را دوشنبه اول خرداد ماه اعلام کرد. به گفته سلطانیه دستور کار سفر آمانو دیدار با مقامات ایران و رایزنی درباره موضوعات مورد علاقه طرفین و گسترش همکاریهای دوجانبه است.

علی اکبر صالحی هم تایید کرد دکتر 'علی اکبر صالحی ' نیز جمعه شب در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به سووالی درباره سفر آمانو به تهران افزود: سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس دعوت قبلی در سفر سال گذشته من به اتریش و نیز رییس سازمان انرژی اتمی انجام می شود. صالحی گفت که مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی علاوه بر دیدار با وی قرار است با 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی و 'فریدون عباسی' رییس سازمان انرژی اتمی دیدار و گفت و گو کند. به نظر می رسد اومانو به تهران خواهد آمد تا امکان موفقیت مذاکرات بغداد را افزایش دهد. این امر تحلیل گران را نسبت به نتایج این مذاکرات خوش بین کرده است. به نظر می رسد غرب نمی خواهد از هیچ امکانی برای اثربخشی این مذاکرات چشم پوشی کند.