۰ نفر

عبور نرخ تورم نقطه به نقطه از 23 درصد

ارزیابی مسیر آتی نرخ تورم در سال 91

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۲۷
کد خبر: 1545

انتظار می­ رود با تخلیه باقیمانده اثرات تورمی جهش نرخ ارز در فصل بهار، نرخ تورم در نیمه اول سال 1391 به مرز 25 درصد نزدیک شود. اما اینکه آیا نرخ تورم از سطح 25 درصد فراتر خواهد رفت یا خیر، کاملاً به شرایط تحریم های اقتصادی، سیاست ارزی سال 1391 و سیاست هدفمندی یارانه ­ها در فاز دوم بستگی دارد.

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دیروز اعلام کرد: براساس نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران ، نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1391 نسبت به دوازده ماه منتهی به فروردین ماه 1390 معادل 21.8 درصد می باشد.

بر این اساس یک محاسبه سرانگشتی نشان می دهد که اگر نرخ تورم فروردین دقیقا برابر 21.80 درصد باشد، نرخ تورم نقطه به نقطه فرودین ماه به 23.4 درصد رسیده است. به این ترتیب نرخ تورم فروردین ماه نشان داد که روند صعودی نرخ تورم در فروردین نیز ادامه یافته است. بالاتر بودن نرخ تورم نقطه به نقطه از نرخ تورم در فروردین بیانگر این است که روند صعودی نرخ تورم فعلا ادامه خواهد یافت. اما عامل تداوم روند صعودی نرخ تورم چیست؟ آیا اجرای قانون هدفمندی یارانه ها عامل تداوم روند صعودی نرخ تورم است یا شوک ارزی؟

امروز ممبینی معاون بودجه معاونت برنامه‌ریزی رئیس جمهور گفت‌: انصافاً افزایش قیمت‌هایی که وجود دارد ناشی از هدفمندی نیست، بلکه شوک ارزی باعث بالا رفتن قیمت‌ها شد . به نظر می رسد که این سخن تا حدودی با وقعیت منطبق باشد.

در حالی که انتظار می رفت با تخلیه اثرات تورمی اجرای مرحله اول قانون هدفمندی یارانه ها در زمستان 1390، روند صعودی نرخ تورم متوقف شده و نرخ تورم کاهش یابد، اما اثرات تورمی ناشی از شوک ارزی مانع تحقق این امر شد. انتظار می­ رود با تخلیه باقیمانده اثرات تورمی جهش نرخ ارز در فصل بهار، نرخ تورم در نیمه اول سال 1391 به مرز 25 درصد نزدیک شود. اما اینکه آیا نرخ تورم از سطح 25 درصد فراتر خواهد رفت یا خیر، کاملاً به شرایط تحریم های اقتصادی، سیاست ارزی سال 1391 و سیاست هدفمندی یارانه ­ها در فاز دوم بستگی دارد. با توجه به اثرات تورمی اجرای فاز اول هدفمندی یارانه­ ها، انتظار می­رود در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ­ها در سال 1391 و افزوده شدن اثرات تورمی آن، نرخ تورم افزایش حدود 5 تا 7 درصدی را تجربه نماید. اما در سال 1391 وضعیت تحریم های اقتصادی و نرخ ارز اهمیت بسیار بالایی در تعیین نرخ تورم تا پایان سال 1391 خواهد داشت. در صورت موفقیت مذاکرات دور بغداد و رفع تدریجی تحریم های اقتصادی، به نظر می رسد نرخ تورم در سایه کاهش نرخ ارز و با وجود اجرای فاز دوم هدفمندی، از 28 درصد فراتر نخواهد رفت. اما در صورتی که نرخ ارز در سایه شکست مذاکرات بغداد به فراتر از 2000 تومان افزایش یابد، آنگاه انتظار می ­رود نرخ تورم در سایه اجرای فاز دوم هدفمندی و جهش دوباره نرخ ارز از سطح 30 درصد نیز فراتر رود.