۰ نفر

آسوشیتدپرس مدعی شد:

انتشار تصاویر مرتبط با آزمایش های هسته ای در پارچین!

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۶:۳۹
کد خبر: 1486

دور جدیدی ازفشار ها علیه ایران شروع شده است . طبق معمول فردی که این اطلاعات را منتشر کرده از ترس جان از دادن اطلاعات بیشتر خودداری کرده است . این فرد همچنان در رسانه ها بی نام است . به راستی این فرد کیست ؟!

مقارن با برگزاری نشست ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و کمتر از دو هفته مانده به برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در بغداد، ادعاهای غرب برای اعمال فشار بر ایران وارد فاز جدیدی شده است. این بار سخن از تصاویری است که به ادعای غرب، از داخل مجتمع پارچین به بیرون درز کرده است.

به گزارش «تابناک»، «آسوشیتدپرس» اواخر وقت یکشنبه با انتشار خبری مدعی شد یک طرح رایانه ای که بر مبنای اطلاعات به دست آمده از داخل مجتمع پارچین ترسیم شده، نشانگر یک اتاقک مهار انفجار، از نوعی است که برای آزمایش های مرتبط با سلاح هسته ای مورد نیاز است.
آسوشیتدپرس مدعی شده این طرح توسط یکی از مقامات مرتبط در یکی از کشورهایی که برنامه هسته ای ایران را دنبال می کنند، در اختیارش قرار گرفته و نشان می دهد با وجود انکار تهران، چنین ساختاری برای آزمایش های نظامی هسته ای در پارچین وجود دارد.
این مقام گفته این طرح برپایه اطلاعات رسیده از فردی است که این اتاقک را در مجتمع پارچین دیده است. این مقام همچنین گفته وارد شدن به جزئیات، ممکن است جان آن فرد را به خطر بیندازد و به همین دلیل از دادن اطلاعات بیشتر اجتناب کرده است.
به نوشته آسوشیتدپرس، این مقام از یک کشور عضو آژانس بین المللی انرژی اتمی است که به شدت نسبت به صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران مشکوک است. این خبرگزاری همچنین مدعی شده یکی از مقامات سابق آژانس اظهار داشته که به باور وی ممکن است تصویر مذکور از صحت برخوردار باشد. این فرد گفته طرح مذکور مشابه همان چیزی است که بازرسان آژانس نسبت به وجود آن در پارچین مظنون هستند.
در این گزارش همچنین این ادعا مطرح شده که پیش از این، بحث هایی در مورد یک سری تصاویر ماهواره ای وجود داشت که در آن، وجود مکانی شبیه به آنچه در عکس اخیر طراحی شده، تأیید می شد.
هرچند آسوشیتدپرس سعی کرده با مفصل کردن گزارش خود و افزودن تاریخچه ای از موضوع پارچین، طرح مذکور را واقعی و ادعای خود را موجه جلوه دهد، اما محتوای گزارش منتشر شده، تردیدهایی جدی در مورد صحت آن به وجود می آورد.
مهمترین نکته در این رابطه این است که در گزارش آسوشیتدپرس، هیچ اشاره ای به افراد دخیل در تهیه این طرح نشده و این نکته نیز مطرح نشده است که در صورت صحت ادعای بازرسان آژانس مبنی بر عدم اجازه ایران برای بازدید از پارچین، چگونه فردی از آن ها توانسته چنین چیزی را دیده و با این دقت ترسیم کند؟
از سوی دیگر، تصویر منتشر شده نه یک عکس، بلکه تنها یک طرح است که آن را می توان صرفاً برپایه حدس و گمان هایی که پیش از این از سوی بازرسان آژانس مطرح شده بود، ترسیم کرد. در حقیقت، نفس این ادعا که یک طرح رایانه ای می تواند سندی بر اثبات ادعای برخی بازرسان آژانس باشد، بسیار غیرمنطقی و غیرعقلانی است.
در این رابطه، در بخشی از گزارش منتشر شده آمده که به گفته یکی از مقامات سابق آژانس، حتی رنگ این اتاقک و اطراف آن نیز مشابه آن چیزی است که پیش از این حدس زده می شد. سوال اینجاست که آیا ترسیم یک تصویر رایانه ای بر پایه همان حدس و گمان ها کار دشواری است؟!
در مجموع، انتشار این تصویر را باید تلاشی دیگر از سوی غرب برای افزایش فشارها بر ایران در آستانه مذاکرات ارزیابی کرد تا به زعم آن ها، ایران در موضع ضعف قرار گرفته و وادار به پذیرش خواست های آنان شود. این امر بیش از پیش از آنجا صحیح به نظر می رسد که اگر واقعاً بحث وجود چنین اتاقکی مطرح بود، باید به طور تخصصی در مذاکرات فردا و پس فردای ایران با آژانس مورد بحث قرار می گرفت؛ نه اینکه به یکباره سر از رسانه ها در بیاورد.
به این ترتیب، به نظر می رسد تنها هدف از انتشار چنین خبر و چنین تصویری، بهره برداری ابزاری و تبلیغی از آن در آستانه مذاکرات، جهت ادامه فشار بر ایران باشد.