۰ نفر

افت 128 واحدی شاخص قیمت بورس در روز اول هفته

شاخص قیمت بورس هم سیر نزولی گرفت

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۱۴
کد خبر: 1431

بورس تهران امروز با نوسان روبه پایین روبرو شد و در نهایت با کاهش 128 واحدی شاخص، به کار خود پایان داد. شاخص قیمت بورس تهران با کاهش 0.48 درصدی به 26743 واحد رسید. به این ترتیب، بورس تهران آغازی نگران کننده در اولین روز کاری هفته داشت.

امروز شاخص بازار اول با 98 واحد افت به رقم 22243 واحد رسید. شاخص تالار فرعی نیز در این روز با ثبت 232 واحد کاهش عدد 36226 واحد را تجربه کرد. همچنین بانک پارسیان با 18 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با 27 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت. اولین روز هفته جاری در حالی آغاز شد که از ساعات اولیه، در معاملات بازار سهام توان چندانی مشاهده نمی شد و اغلب سهام کوچک و نیز تک سهم ها ابراز وجود کردند.

با توجه به ابهامات مختلف در مباحث کلان کشور، بازار شاهد معاملاتی کم رمق بوده و این امر سهامداران و سرمایه گذاران را بیش از پیش منتظر اخبار جدید و اثر گذار کرده است و به نظر می رسد در شرایط فعلی، شاخص های بازار سهام در شرایط کنونی توان و نای بالا رفتن را ندارند .

عنوان شاخص مقدار بیشترین کمترین تغییر درصد
کل ۲۶۷۴۳.۸ ۲۶۸۹۶ ۲۶۷۴۳.۴ (۱۲۸.۱) (۰.۴۸)
۳۰ شرکت بزرگ ۱۵۶۵.۸ ۱۵۷۴.۸ ۱۵۶۵.۴ (۹) (۰.۵۷)
آزاد شناور ۳۴۱۰۳ ۳۴۲۸۶.۸ ۳۴۱۰۲.۵ (۱۷۲.۸) (۰.۵)
بازار اول ۲۲۲۴۳.۳ ۲۲۳۶۰.۶ ۲۲۲۴۲.۹ (۹۸.۸) (۰.۴۴)
بازار دوم ۳۶۲۲۶.۹ ۳۶۵۰۳.۷ ۳۶۲۲۶.۹ (۲۳۲.۴) (۰.۶۴)
صنعت ۲۱۲۸۶.۹ ۲۱۴۴۱.۹ ۲۱۲۸۶.۹ (۱۳۱.۵) (۰.۶۱)

بورس نیوز از اوضاع بازار سهام چنین گزارش داد که امروز سهام بزرگ و نیز صنایع پرآوازه از حجم چندان بالایی برخوردار نبودند، اما از ساعت 11 به بعد سهامدارانی که پس از پایان زمان برگزاری ششمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک و بیمه در انتظار انتشار اخبار مثبت و یا حمایت از روند معاملات را داشتند، با توجه به اینکه انتظار آنها محقق نشد با حضور در صف فروش موجود در نماد معاملاتی سهم های بزرگ، اقدام به فروش سهام خود کردند.

چرا که این قبیل سرمایه گذارانی که سهام خود را مدت زیادی در قیمت های کنونی نگهداری کرده بودند، به دلیل عدم انتشار اخبار مثبت و حمایت کننده دست به حراج سهام خود زدند.

در این میان " پارسان " با وجود معامله بالغ بر شش میلیون سهم در نوسان منفی قیمت، همچنان با صف فروش بیش از یک میلیون و 500 هزار سهمی مواجه شد. سایر هم گروهی های آن نیز در نوسان منفی قیمتی رو به رو بودند.

اما تنها نماد گروه پتروشیمی که طی این روزها قدرت و قوت مناسبی را در معاملات از خود نشان می دهد، نماد شرکت پتروشیمی پردیس بود که معاملات میلیونی روزهای اخیر خود را پیگیری می کند. اهالی تالار معتقدند انجام نقل و انتقالات بلوکی در این نماد در قیمت 3470 تومانی دلیل اصلی این روند است.

بزرگترین سهام گروه معدنی و فلزات اساسی از جمله " ذوب " ، " فولاد " ، " کنور " ، " کروی " و " کگل " نیز همگی در نوسان منفی حداکثری قیمت ها معامله شده و حتی با صف فروش مواجه بودند.

دیگر بزرگان بورس نیز از جمله " بترانس " و نیز سهام گروه سیمانی روندی مشابه گروه معدنی و فلزی را نظاره گر شدند. بطوریکه افزایش قیمتی که طی روزهای اخیر در این نمادها حاصل شده بود، از دست رفت.

اما شاید تنها گروهی که روندی به نسبت بهتر از سایر گروه ها را شاهد است، بانکی ها باشند که از میان نمادهای این صنعت، سهام بانک پارسیان بیش از 11 میلیون معامله شد.

" وتجارت " ، " وبصادر " و نیز " سمایه " نیز روندی مثبت را به لحاظ قیمت ها سپری کردند، اما حجم چندانی را دارا نبودند.

به اعتقاد اهالی تالار، اخبار منتشر شده در خصوص " وپست " برای عرضه هشت درصدی سهام این شرکت در بورس و نیز برگزاری مجمع این شرکت در سال جاری از سوی مدیر اداره نظارت بر ناشران بورسی نه تنها موجب تشکیل صف خرید در نماد این سهم شد، بلکه گروه بانکی نیز با تأثیر از آن و به لیدری پست بانک در مقایسه با سایر گروه ها عملکرد بهتری داشتند.

براساس تحلیل اهالی تالار، شاخص کل در حال حاضر در پایین باند بولینگر روزانه در حرکت بوده و روند روزانه آن بین 27 هزار و 300 واحد و 26 هزار و 600 واحد می باشد. بطوریکه انتظار می رود پایین باند بولینگر به عنوان خط حمایتی پر قدرت عمل کند. از همین رو پیش بینی می شود که نماگر بازار سهام از رقم 26 هزار و 570 واحد پایین تر نرفته و شاخص کل پس از برخورد با آن، دوباره به سمت بالا تغییر جهت دهد.

در سطح کلان و در حوزه سیاسی نیز رییس جمهور با سخنرانی در استان خراسان رضوی، در خصوص اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و گرانی های اخیر، دوباره توپ را به زمین مجلس شورای اسلامی انداخت.

بطوریکه رییس جمهور در سخنان خود با اشاره تلویحی به مجلس عنوان کرده که آنها از پیشرفت ملت ایران ناخشنود بوده و قصد ایجاد اختلال در برنامه های ملت را دارند.

در پایان به نظر می رسد با رفع برخی ابهامات موجود در مسایل سیاسی و نیز مشخص شدن نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها و نیز نتایج مذاکرات هسته ای ایران در بغداد، بازار روند با ثبات خود را اتخاذ کند و شاخص نیز طبق نمودارهای تکنیکالی موجود، بیش از 100 تا 150 واحد ریزش بیشتر را تجربه نکرده و با برخورد به خط پایین باند بولینگر، حرکت رو به بالای خود را ادامه دهد.