۰ نفر

کاهش 45 واحدی شاخص بورس

بورس تهران امروز هم رمقی نداشت!

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۹:۵۳
کد خبر: 1259

با توجه به ابهامات مختلف در مباحث کلان کشور، بازار شاهد معاملاتی کم رمق بوده و این امر سهامداران و سرمایه گذاران را بیش از پیش منتظر اخبار جدید و اثر گذار کرده است.

امروز دوشنبه، شاخص بازار اول (تالار اصلی) با 10 واحد کاهش به رقم 22369 واحد رسید. همین وضعیت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعی) شاهد هستیم بطوریکه شاخص تالار فرعی در این روز با ثبت 276 واحد افت عدد 36364 واحد را تجربه کرد. شاخص کل نیز در روز جاری با 45 واحد نزول به رقم 26886 واحد رسید. گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم هزار و 115 میلیارد ریال رسید.

به گزارش بورس نیوز، امروز بانک پاسارگاد با هشت واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل گسترش نفت و گاز پارسیان با 21 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات امروز نیز در حالی پایان گرفت که بورس همچنان معاملاتی بی رمق و بدون هیچگونه روندی خاص را شاهد بود.

براساس گزارش بورس نیوز، در گروه بانکی بانک پاسارگاد با معامله بیش از 309 میلیون سهم طی معاملات انتقالی، بیشترین میزان ارزش معاملات را برای بورس به ارمغان آورد و در نهایت با روندی متعادل آرام گرفت.

بانک پارسیان نیز معاملاتی مشابه " وپاسار " داشت و بالغ بر 72 میلیون سهم از آن طی معاملات انتقالی کد به کد شد. " ونوین " نیز صف خرید بیش از یک میلیون سهمی خود را برای روز آتی حفظ کرد و امروز تنها 142 هزار و 876 سهم آن مورد معامله قرار گرفت.

اهالی تالار در نماد بانک اقتصاد نوین انتظار سود تقسیمی مناسب در مجمع آتی را عمده ترین دلیل اقبال به این سهم عنوان می کنند.

اما در این گروه " وپست " بعد از اتفاقات اخیر پیرامون این سهم در خصوص خروج نام پست بانک از فهرست واگذاری های سازمان خصوصی سازی و چشم انداز ابهام آمیز آن، همچنان در روندی منفی طی طریق می کند و با حجم معاملاتی پایین تر از حجم مبنای خود همراه است.

در بازار امروز نماد " بترانس " نیز نتوانست سقف قیمتی قبلی خود را در محدوده 400 تومان رد کند. اهالی تالار معتقدند با توجه به اینکه سطح مقاومتی این سهم با قدرت و حجم معاملات بالا شکسته نشده، طی روزهای آتی این سهم روند منفی خود را همچنان پیگیری خواهد کرد.

گروه معدنی و فلزی نیز طی معاملات امروز روندی پرقدرت را پیشه نکرده و اکثراً در دامنه منفی نوسان قیمتی معامله شدند. به اعتقاد اهالی تالار با توجه به حاشیه های مطرح پیرامون گروه معدنی در خصوص مشخص نشدن وضعیت بهره مالکانه برای سال جاری، این گروه همچنان در این روند حضور خواهد داشت. مگر اینکه اخبار مثبتی در ارتباط با آنها منتشر شود تا این گروه را به تغییر جهت به سمت روند صعود وادار کند.

اما بر خلاف این صنایع، امروز اکثر نمادهای فعال در دو صنعت ساختمانی و سیمانی معاملات مثبتی را از خود به نمایش گذاشتند. بطوریکه در گروه ساختمانی دو نماد " ثاژن " و " ثنوسا " افزون بر معاملات میلیونی سهام، همچنان با صف خرید رو به هستند.

" وساخت " ، " وتوس " و " ثعمرا " نیز معاملات در دامنه مثبت قیمت ها را شاهد بودند، اما مابقی هم گروهی هایشان معاملات متعادلی را سپری کردند.

امروز سهام گروه سیمانی نیز در اکثریت نمادها شاهد تداوم رشد قیمت بود. به اعتقاد اهالی تالار به دلیل آنکه ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی بالاتر از قیمت های تابلوی آنها بوده و انتظار از تقسیم مناسب سود نقدی در مجامع این شرکت ها وجود دارد، همچنان رشد قیمت سهام خود را دنبال می کنند.

در نماد " وبانک " نیز در اولین نشست خبری مدیر عامل جدید این شرکت اخبار مثبتی عنوان شده که اهالی تالار اعتقاد دارند براساس این اخبار امیدوار کننده، سهامداران " وبانک " شاهد تعدیل مثبت بودجه برآوردی سال مالی جاری، طی عملکرد سه ماهه دوم این شرکت باشند.

در نماد معاملاتی توکاریل نیز معامله گران شاهد واگذاری 18 میلیون از سهام آن در حداکثر دامنه نوسان مثبت قیمتی بودند که این روند از ابتدای ورود این سهم به بازار سهام، بازدهی حدود 47 درصدی را با خود به همراه داشته است.

به اعتقاد اهالی تالار، معاملات این سهم طی چند روز آتی با واگذاری کامل صف های خرید به تعادل خواهد رسید.

اما درسطح کلان، صبح امروز بهمنی از مخالفت رییس بانک جهانی نسبت به تحریم بانک مرکزی ایران خبر داد و از ارایه شکایت به مجامع بین المللی به دلیل اعمال تحریم علیه بانک مرکزی کشور سخن گفت.

همچنین کمیسیون تلفیق امروز مصوب کرده حداکثر درآمد حاصل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها برای سال 91 با رشد دو هزار میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته، 56 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شود که این میزان رشد برای اجرای قانون بیمه بیکاری لحاظ شده است.

در حالی پیش از این اعلام شده که بودجه کل کشور برای سال 91 چهارشنبه این هفته به صحن علنی مجلس شورای اسلامی می رود که برخی از نمایندگان، تحقق این امر را بعید می دانند. چراکه بسیاری از موارد موجود در بودجه پیشنهادی دولت برای سال جاری هنوز مورد بررسی کارشناسی قرار نگرفته و بعید است که بودجه کل کشور چهارشنبه هفته جاری به صحن علنی مجلس راه پیدا کند.

در پایان اهالی تالار معتقدند، با توجه به وجود چنین ابهاماتی در مباحث کلان کشور، بازار شاهد معاملاتی کم رمق بوده و این امر سهامداران و سرمایه گذاران را بیش از پیش منتظر اخبار جدید و اثر گذار کرده است. چراکه با وجود حجم معاملات بالغ بر هزار و 115 میلیارد ریالی امروز، بیشتر این حجم اما به دلیل معاملات انتقالی در دو نماد " وپاسار " و نیز " پارس " محقق شده و در مابقی نمادها معاملات چندان پر حجمی نداشت. در این میان معامله گران به سراغ برخی تک سهم ها رفته و روندی مثبت و قوی را برای این نماد اختیار کردند، با این همه به نظر می رسد شاخص های بازار سهام در شرایط کنونی توان و نای بالا رفتن را ندارند.