۰ نفر

برای مقابله با تحریم بیمه‌ای اروپا

دولت ژاپن کشتی‌های حامل نفت ایران را ۱ میلیارد دلار بیمه می‌کند

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۷:۵۴
کد خبر: 1251

یک روزنامه ژاپنی نوشت دولت این کشور طرحی را تهیه کرده است که بر اساس آن در صورت توقف پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران از سوی اروپا توکیو خودش این کار را انجام می دهد.

به گزارش فارس، ژاپن تلاش دارد با تصویب قانونی جدید، ضمن فراهم کردن تضمین های دولتی برای کشتی های خود، به آنها امکان دهد پس از اجرایی شدن تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران از ابتدای جولای، به واردات نفت از این کشور ادامه دهند.

بر اساس گزارشی که روزنامه نیکی بیزنس دیلی منتشر ساخته، اتحادیه اروپا پوشش بیمه ای بدنه و ماشین آلات کشتی های حامل نفت ایران را ممنوع ساخته است و همین مسئله از ماه آوریل، موجب ایجاد محدودیت گسترده برای انتقال نفت از ایران به ژاپن شده است.

بر اساس این گزارش، به دنبال درخواست های ژاپن و کره جنوبی برای مستثنی شدن از این تحریم ها، اتحادیه اروپا در ماه مارس، فرصت پوشش بیمه ای کشتی های حامل نفت ایران در برابر تصادفات منجر به نشت نفت در دریا را تا ابتدای ماه جولای تمدید کرد.

منابع مطلع گفته اند، بدون پوشش بیمه ای شرکت های اروپایی در برابر تصادفات منجر به نشت نفت در دریا، عملا ادامه واردات نفت از ایران غیر ممکن خواهد بود.

گروه پی اند ال ژاپن، بیمه گر اصلی این کشور در مقابل حوادث منجر به آلودگی و ادعاهای صدمات شخصی، مجبور شده پوشش بیمه ای تانکرهای حامل نفت ایران در مقابل خطرات ناشی از نشت نفت در دریا را از ابتدای جولای به 8 میلیون دلار کاهش دهد. در حالی که تا پیش از اجرای تحریم های اروپا، میزان پوشش بیمه ای این تانکرها به یک میلیارد دلار می رسید.

حدود 90 درصد شرکت های عرضه کننده خدمات بیمه ای به تانکرها در کشورهای غربی قرار دارند، بنابراین تحریم بیمه ای اتحادیه اروپا، جریان انتقال نفت ایران به کشورهایی چون چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را تهدید می کند.

اتحادیه اروپا قرار است در نشست 14 می وزرای خارجه کشورهای عضو، تحریم ها علیه ایران را مورد بازنگری قرار دهد. کارشناسان معتقدند، ممکن است این بار ممنوعیت کامل تری در زمینه کشتی رانی و بیمه اعمال شود.

بر اساس طرح پیشنهادی، دولت ژاپن و شرکت های حمل و نقل دریایی قرارداد بیمه ای را منعقد کرده و شرکت های حمل و نقل دریایی مبالغی را به دولت ژاپن پرداخت خواهند کرد.

در صورتی که پرداخت های بیمه ای در موقع وقوع حادثه ای دریایی از 8 میلیون دلار فراتر برود، دولت ژاپن حدود یک میلیارد دلار به شرکت پی ان دال ژاپن پرداخت خواهد نمود.

بر اساس گزارش روزنامه نیکی بیزنس دیلی ژاپن، در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم بیمه ای را از ماه جولای به اجرا بگذارد، دولت به سرعت طرح مذکور را تسلیم پارلمان ژاپن خواهد کرد تا در اوایل ژوئن مورد تصویب قرار گیرد.

گزارش نیکی بیزنس دیلی حاکی است، اما در صورتی که اتحادیه اروپا مهلت تعیین شده برای تحریم بیمه ای را تمدید کند، دولت ژاپن ممکن است ارائه این طرح را به تاخیر بیاندازد.