۰ نفر

لاریجانی: مجلس مخالفتی با اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها ندارد

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۴:۵۱
کد خبر: 1242

علی لاریجانی گفت: بی‌اخلاقی دنیای غرب به برخی سیاستمداران ما سرایت کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأکیدات امام راحل(ره) مبنی بر ضرورت خودسازی افراد، بی‌اخلاقی میان سیاستمداران غربی را به دلیل پررنگ بودن مسائل نفسانی در میان آنها دانست و گفت: متاسفانه بی‌اخلاقی دنیای غرب به برخی سیاستمداران ما سرایت کرده است. گاهی در جامعه خصوصیات نفسانی تلاطم ایجاد می کند و البته در یک خانه و خانواده نیز به این صورت است که اگر آراستگی معنوی وجود نداشته باشد، حرکت در مسیر درست و شرایط استوار صورت نخواهد گرفت.
به گزارش خبرآنلاین، وی افزود: دلیل آنکه امام راحل(ره) تأکید می کردند افراد خود را بسازند، این بود که بی‌اخلاقی‌هایی که در دنیای غرب در میان سیاستمداران وجود دارد به دلیل پررنگ بودن مسائل نفسانی در بین آنهاست. گاهی در کشور ما نیز از این روش‌ها اقتباس می شود و سیاستمداران ما فکر می کنند چنین روش هایی که برخی از آنها تحت عنوان افشاگری بیان می کنند، مفید و جذاب است در حالی که این مشی با سنت‌های دینی ما نسبتی ندارد و مخل آرامش فکری جامعه است.
وی بیان کرد: بسیاری از نزاع ها که در کشور صورت می گیرد از منظر نفسانی است و نه بر پایه‌های معرفتی و دلیل ماندگاری مطهری توجه او به معنویت بود.
لاریجانی که در نشست علمی «مفاخر ایران و اسلام در اندیشه شهید مطهری» سخن می گفت با بیان اینکه آنچه مطهری را به یک پدیده در قرن اخیر تبدیل می کند فراگیری و ماندگاری فکر اوست گفت: در تاریخ معاصر ما افرادی بوده اند که افکار عمیقی داشته اند و علامه طباطبایی از آن جمله است که فکری بلند و عمیق در مسائل عرفانی و فلسفی دارد و شهید مطهری نیز از شاگردان او است، اما افکار این شهید بزرگوار بسیار فراگیرتر است.
اهم سخنان لاریجانی در ادامه به نقل از خانه ملت می‌آید:
مطهری به افکار شریعتی نقد اساسی داشت و اگرچه فکر شریعتی در دوره ای فراگیر شد اما ماندگاری و گستردگی تفکرات مطهری را نداشت، چرا که تفکر شریعتی تنها در دانشگاه ها و محافل روشنفکری حضور داشت، اما اندیشه های مطهری به طور همزمان مورد توجه دانشگاه ها، توده مردم و حوزه علمیه بود. اگر سیاستمداران و عالمان به تحولات جامعه توجه نداشته باشند از صحنه واقعی اجتماع عقب خواهند بود و در حوزه سیاست نیز باید چنین رصدی صورت گیرد. در غیر این صورت آن سیاستمداری که تحولات اجتماعی را به موقع درک نکند دچار عقب افتادگی فکری نسبت به اجتماع است. همچنان که در کشور ما تحولات و توسعه و رشد علمی وجود دارد سایر کشورها نیز در حوزه های مختلف پیشرفت دارند و اگر فکر کنیم رشد علمی و فرهنگی ما در یک قالب بسته و درونی صورت می گیرد اشتباه است. مطهری آثار بزرگان فکری در غرب را می شناخت و با سنجش آنها بر مبنای تفکر اسلامی یا مبانی دقیق تری از آنها عرضه می کرد و یا به رد آن می پرداخت که نمونه آن نظریه حقوق طبیعی انسان است که مطهری آن را از متفکرین غربی گرفت و براساس آن، نظریه فطرت در تعالیم اسلامی تبیین کرد. شهید مطهری به آزادی فکر در چارچوب نظری خاص خودش قائل بود و اعتقاد داشت انسان ها دارای استعدادهای متنوعی هستند و آزادی فکر نباید مانع از بی توجهی به سایر ارزش ها و استعدادها شود و فلسفه بودن آن برای این است که سایر استعدادها نیز رشد کند. مطهری نظریه آزادی فکر را پذیرفت و آن را بر اساس تفکر اسلامی شکل تازه ای بخشید چرا که او به یک تعامل سازنده و کمال یافته با سایر تفکرها اعتقاد داشت. ‌رشد جامعه اسلامی در گرو برخورد با افکار مختلف است زیرا در حوزه فکر باید آزادی وجود داشته باشد و نه تنگ نظری. همانقدر که فریب کاری در عالم سیاست مشمئز کننده است در حوزه فکر نیز همین گونه است، زیرا نباید فکری را که ماهیت خاصی دارد در قالب پوشش و زرورقی که جامعه تقاضای آن را داشته و نسبتی با ماهیت و محتوای آن فکر ندارد، ارائه کرد.
رییس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره قانون هدفمندی یارانه ها گفت: مجلس هیچ‌گاه با اصل قانون هدفمندی یارانه‌ها مخالف نیست و تنها با شکل اجرای آن مخالف است . رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ایسنا در مورد این‌که آیا می‌توان از مصوبه‌ی اخیر کمیسیون تلفیق مبنی بر تصویب رقم 54 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل دولت از محل اجرای فاز دوم اجرای قانون هدفمندی این برداشت را داشت که مجلس با هدفمندی یارانه‌ها و فاز دوم آن مخالف است یا خیر؟ گفت: مجلس تنها می‌خواهد شکل جدیدی به اجرای این قانون دهد و هیچ‌گاه با اصل این طرح مخالف نبوده بلکه تنها با شکل اجرای آن مخالف است .
وی افزود: این بحث هنوز ناتمام است، ضمن این‌که مجلس و نمایندگان هیچ مخالفتی با این طرح ندارند و تنها می‌خواهند شکل جدیدی به آن بدهند