۰ نفر

امروز شنبه در بورس تهران چه گذشت؟

تداوم سایه سنگین رکود بر بورس تهران

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲:۲۶
کد خبر: 1194

معاملات بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه آغاز شد که انتظار می رفت پس از تحمل حدود دو هفته فضای کم رونق و کسل کننده در بازار سهام، با شروعی مثبت و رو به صعود آغاز شود اما این انتظار به دلیل نگاه خیره معامله گران به بازار ارز، محقق نشد.

امروز شنبه 16 اردیبهشت، شاخص کل با 29 واحد افت به رقم 26935 واحد رسید. گفتنی است ارزش کل معاملات این روز به رقم 964 میلیارد ریال رسید. امروز بانک پاسارگاد با 38 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل معدنی و صنعتی گل گهر با 28 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

معاملات بورس اوراق بهادار تهران در شرایطی امروز شنبه 16 اردیبهشت ماه آغاز شد که انتظار می رفت پس از تحمل حدود دو هفته فضای کم رونق و کسل کننده در بازار سهام، با شروعی مثبت و رو به صعود آغاز شود اما این انتظار به دلیل نگاه خیره معامله گران به بازار ارز، محقق نشد.

به گزارش بورس نیوز، معامله گران بازار سهام همسو با رشد خزنده تورم در جامعه، همچنان شاهد تبخیر ارزش پرتفوی خود هستند و حال آنکه اعلام گزارش های عملکردی و حتی تعدیل های مثبت درآمدی به دلیل حاکمیت فضای انتظار بر بازار، توان مقاومت در برابر رکود شکل گرفته در معاملات را ندارد.

اهالی تالار ریزش نرخ دلار در بازار آزاد ارز و از سویی زمزمه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها با شوک ناگهانی قیمت حامل های انرژی در خرداد ماه امسال را اصلی ترین دلیل کم رونقی بازار سهام و ناتوانی نماگرهای آن برای شکستن محدوده های مقاومتی فعلی اعلام کرده و معتقدند تا زمانیکه اخبار موثق و قابل تحلیلی به بازار ارایه نشود، سهام عمده شرکت های بزرگ و تأثیر گذار بورسی در سطوح فعلی قیمت ها نوسان خواهند کرد.

این میان نا اطمینانی به دور نمای بازار سرمایه، از اقبال سرمایه گذاران به بازار دومی ها و شرکت های بزرگ بازار کاسته و آنها را به سمت شرکت های کوچک و با نقد شوندگی پایین تر سوق داده که این امر می تواند برای کلیت بازار سهام نگران کننده باشد.

در شرایط رکودی شکل گرفته در بازار سهام، فعالان بورس شاهد معاملات پر حجم و در دامنه مثبت نوسان قیمت ها در گروه ساختمانی بودند.

این گروه همسو با شروع فصل نقل و انتقادات مسکن و از سویی تأثیر پذیری ناچیز از نوسان ارز این روزها در حالی مورد توجه معامله گران قرار گرفته اند که اغلب شرکت های هم گروه صنعت ساختمان با هزینه های مالی هنگفتی مواجه هستند.

در گروه بانکی اما معاملات دو طرفه در برخی نمادها، این گروه را مورد توجه قرار داده و حال آنکه انتظار برای تقسیم سود مناسب نقدی در مجامع عادی سالیانه منجر به معاملاتی پر حجم در برخی نمادها شده است.

در گروه خودرویی ها نیز انتشار خبرهای امیدوار کننده ایران خودرو دیزل باعث خریدهای پر حجم سهام در این نماد و در دامنه نوسان مثبت قیمتی شده است.

در این زمینه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تأیید عملکرد خودروهای فراز از سوی سازمان استاندارد و دانشگاه علم و صنعت خبر داده که می تواند تکلیف هزار دستگاه کشنده فراز شرکت ایران خودرو دیزل برای شماره گذاری را روشن کند.

در نماد ایران ترانسفو نیز برای هدفگذاری قیمت این سهم در الگوهای چارتیستی و برآیند توانایی شکست محدوده مقاومتی فعلی؛ فردا روز مهمی خواهد بود.

در گروه قندی ها نیز فضای شکل گرفته بر این گروه نتوانست به تداوم صف خرید سهام در نماد قند نیشابور کمک کند و در نهایت واگذار شد.

در گروه معدنی ها اما ادعای اخذ عوارض 70 درصدی از صادرات سنگ آهن دانه بندی شده موجی از نگرانی را در اواسط ساعات کاری بورس ایجاد کرد که منجر به عرضه های سنگین سهام در این گروه شد.

اخذ عوارض در شرایطی که هنوز تکلیف بودجه 91 مشخص نبوده و از سویی تأثیر تنها 7 دلاری این تصمیم برای هر تن صادرات سنگ آهن دانه بندی شده، نمی تواند چندان به افت سودآوری این گروه منتهی شود اما در مجموع نشان می دهد تمرکز و حساسیت شدید دولت بر این گروه برای دستیابی به بخشی از سودآوری آنها، ریسک با اهمیتی به شمار می رود.

به هر ترتیب تضعیف انگیزه معامله گران و نظاره گر بودن آنها به شرایط کنونی بر اکثر فضای معاملات احاطه داشته و به نظر می رسد با توجه به طولانی شدن پروسه تصویب بودجه امسال دولت در مجلس و از سویی نگرانی های فزاینده از بابت اجرای فاز دوم قانون هدفمندی بر تداوم این وضعیت افزوده است.

در سطح سیاسی مشخص شدن فهرست نمایندگان مجلس نهم در حالی مورد توجه قرار گرفته که اظهارات رییس مجلس مبنی بر مخالفت خود با فروش چهار برابری قیمت کنونی بنزین در فاز دوم هدفمندی، شائبه های گوناگونی را بوجود آورده و برخی سوال می کنند که آیا امکان موافقت مجلس با افزایش 2 برابری قیمت فعلی بنزین و بالاتر یا پایین تر از این سطح وجود دارد یا خیر؟

در عین حال طولانی شدن بررسی 30 روزه لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق در کنار تأخیر 57 روزه ارایه آن از سوی دولت به مجلس، از اجرایی شدن آیین نامه های این بودجه در شهریور ماه حکایت دارد چرا که با توجه به اجرایی شدن سه ماهه آیین نامه های بودجه، در صورت تصویب آن چنین انتظاری بدیهی است.

در سطوح اقتصادی اما در شرایطی که همچنان وعده های مسئولان برای حمایت از تولیدکنندگان، صنعتگران و تجار ادامه دارد در جدیدترین اظهارنظرها وزیر صنعت و معدن و تجارت از اختصاص 2 هزار میلیارد تومان منابع به طرح های نیمه تمام و تخصیص 300 میلیارد تومان به واحدهای دارای مشکل خبر داده است.

همچنین دولت در مصوبه ویژه ای، پیش فروش ارز 1226 تومانی به سرمایه گذاران به نرخ روز از بانک ها اعلام کرده است.

در عین حال دستور تهاتر بخشی از محصولات پتروشیمی با کالاهای اساسی همچون برنج، گندم، چای و شکر که چندی پیش از سوی معاون اول رییس جمهور صادر شده بود حاکی است در حال حاضر واحدهای پتروشیمی تنها از طریق تهاتر به تأمین نیاز تجهیزات خود اقدام می کنند.

اعلام تعرفه خدمات پزشکی سال 91 از سوی دولت و بازگشت قیمت شیر به اسفند سال گذشته از جمله خبرهای اقتصادی کلان امروز بوده است.