۰ نفر

اوباما در دور دوم ریاست جمهوری چه خواهد کرد؟

اوباما: دنبال مذاکره با ایران هستیم!

۲۵ آبان ۱۳۹۱، ۳:۲۸
کد خبر: 10284
اوباما: دنبال مذاکره با ایران هستیم!

به گزارش اقتصاد آنلاین، باراک اوباما در نخستین نشست خبری خود پس از پیروزی در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا با تاکید بر اصلاح قوانین مالیاتی این کشور به نفع اقشار متوسط جامعه در خصوص موضوع مذاکره با ایران بر حل و فصل دیپلماتیک مسایل هسته ای تاکید کرد.

در حالی که از زمان انتخاب دوباره باراک اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا تاکنون، بحث‌ها بر سر احتمال تغییر رویه سیاست خارجی این کشور در قبال ایران شدت گرفته، خود وی شب گذشته در اظهاراتی، از تلاش‌های دیپلماتیک جدید برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران خبر داده و گفته، هنوز زمان برای انجام کارهای دیپلماتیک در این عرصه هست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، شب گذشته در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفته که «در رابطه با ایران، من بسیار مایلم که شاهد حل و فصل مسأله از راه دیپلماتیک باشم». وی ادامه داد: «من به تلاش خود در ماه‌های آینده ادامه خواهم داد تا ببینیم آیا می‌توان گفت‌و‌گویی را میان ایران و نه تنها ما، بلکه جامعه جهانی آغاز کرد یا خیر؛ تا بتوانیم از این راه، شاهد حل و فصل این موضوع باشیم». وی همچنین با تأکید دوباره بر اینکه اجازه نخواهد داد، ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، گفت: «هنوز روزنه‌ای از زمان برای حل این موضوع از راه دیپلماتیک وجود دارد». اوباما در عین حال، بر حق ایران در برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز صحه گذاشته است. وی در این باره گفته است: «باید راهی باشد که آن‌ها بتوانند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار شوند و در عین حال، به تعهدات بین‌المللی خود وفادار بوده و تضمین‌های روشنی به جامعه جهانی بدهند، مبنی بر اینکه در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیستند». وی ادامه داد: «من نمی‌توانم قول بدهم که ایران از راهی که باید، بگذرد؛ اما این محتمل‌ترین گزینه خواهد بود». اوباما موضوع قریب‌الوقوع بودن مذاکره با ایران را تکذیب کرده، اما گفته: «به نظرم این صادقانه است که بگوییم ما خواهان حل این مسأله هستیم و در صورتی که ایران نیز درباره حل این موضوع جدی باشد، احتیاط‌ها یا پروتکل‌های دیپلماتیک ما را محدود نخواهد کرد».