۰ نفر

تغییر هدف گذاری در سیاست اشتغالزایی؟

از هدف 2.5 میلیون شغل تا حفظ اشتغال موجود

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۱۱:۴۸
کد خبر: 1007

در حالی که شعار دولت در سال 90 ایجاد 2.5 میلیون شغل جدید بود، وزیر کار در مورد سیاست اشتغالزایی گفت: هدف این وزارتخانه حفظ اشتغال موجود است/باهنر: اینکه دولت اعلام کرد دو و نیم میلیون شغل ایجاد می کنیم واقعی نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین، طبق آخرین آمار بیکاری که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده، میانگین سالانه نرخ بیکاری در سال 1390 طی روندی نزولی از 13.5 درصد در زمستان 1389 به 12.3 درصد در زمستان 1390 کاهش یافته است. در عین حال برخی مسولین کاهش بیش از 1 درصدی نرخ بیکاری را به عنوان شاهدی برای تأیید ایجاد تعداد قابل توجهی شغل در اقتصاد کشور در سال 1390 مطرح نمودند. این در حالی است که بررسی بیشتر گزارش بیکاری مرکز آمار ایران بیانگر این امر است که عملکرد ایجاد اشتغال در سال 1390 با اهداف ایجاد اشتغال فاصله بسیار بزرگی دارد. عملکرد اشتغال از سال 1386 در نمودار نشان داده شده است. همانطور که ملاحظه می­شود روند افزایش اشتغال از سال 1386 تاکنون متوقف شده و میزان اشتغال در سطوح 20 تا 21 میلیون شغل در نوسان بوده است. در سال 1390 نیز اگرچه میانگین سالانه اشتغال در فصل بهار اندکی افزایش یافته است، اما پس از آن در فصول تابستان، پاییز و زمستان با کاهش مواجه شده به نحوی که در زمستان 1390 میانگین سالانه اشتغال حتی کمتر از اشتغال در زمستان 1389 بوده که بیانگر این امر است که در این دوره یک ساله نه تنها شغل جدیدی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است، بلکه حدود 150 هزار شغل نیز از دست رفته است. بنابراین آمار اشتغال و بیکاری در سال 1390 بیانگر این امر است که با وجود کاهش نرخ بیکاری، اقتصاد ایران نه­ تنها نتوانسته به اهداف بلندپروازانه ایجاد اشتغال دست یابد، بلکه ناکامی بزرگی در اشتغال­زایی تجربه نموده است.

در شرایطی که میزان اشتغال کشور طی سال 1390 افزایش نیافته است، قطعاً تنها عامل کاهش نرخ بیکاری در سال 1390، کاهش در برآورد جمعیت فعال بوده است. در واقع کاهش در برآورد نرخ مشارکت نیروی کار در سال 1390، عامل اصلی کاهش نرخ بیکاری در این سال بوده است. اساساً بررسی­های دقیق­تر نشان می­دهد که طی سال­های اخیر تغییرات نرخ مشارکت نیروی کار نسبت به تغییرات اشتغال عامل مسلط در تعیین نرخ بیکاری بوده است. برای نمونه نرخ بیکاری در فصل پاییز 1390، با نرخ مشارکت نیروی کار 35.7 درصد، برابر 11.8 درصد و جمعیت بیکاران برابر 2680000 نفر ثبت شده است، در حالی که اگر نرخ مشارکت 37.9 درصدی مربوط به پاییز 1389 را در نظر بگیریم، نرخ بیکاری پاییز 1390 رقم 16.9 درصد و جمعیت بیکاران رقم 4150000 نفر را ثبت خواهند کرد. در واقع کاهش 2.2 درصدی در برآورد نرخ مشارکت نیروی کار در پاییز 1390 نسبت به پاییز 1389 و در نتیجه کاهش جمعیت فعال کشور، موجب شده است نرخ بیکاری به میزان 5.1 درصد کمتر برآورد شود. کاهش جمعیت فعال در سال 1390، در حالی است که انتظار می­رفت با توجه به ورود جوانان به خیل متقاضیان کار، جمعیت فعال کشور با افزایش مواجه گردد. مجموعه مباحث مطروحه این نتیجه را به دست می­دهد که با وجود کاهش نرخ بیکاری، اقتصاد ایران در ایجاد اشتغال در سال 1390 با ناکامی مواجه بوده است.

در همین رابطه و در حالی که دولت در دستیابی به اهداف اشتغال در سال 1390 با وجود شعار ایجاد 2.5 میلیون شغل در سال 90 ناکام بوده است،‌ به نظر می رسد اهداف اشتغال زایی دولت نیز با تغییر مواجه شده است و هدف حفظ اشتغال موجود به هدف اصلی در سیاست اشتغال زایی دولت تبدیل شده است. به نحوی که پیش تر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه من شخصا فکر می کنم بهتر است هدفگذاری عددی برای بسته اشتغال 91 نداشته باشیم. در همین رابطه، دیروز نیز خبرگزاری ایلنا گزارش داد که وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هدف این وزارتخانه حفظ اشتغال موجود است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل این وزارتخانه وضعیت اشتغال را دنبال کرد و وضع به گونه‌ای پیش رفت که هیچکس خود را فارغ از امر اشتغال نمی‌دانست. به گزارش ایلنا، عبدالرضاشیخ الاسلام در همایش تجلیل از کارگران، گروه‌های کار و واحد‌های تولید نمونه که منتخب بیست و سومین جشنواره ملی امتنان بودند، گفت: سال گذشته را با عنوان جهاد اقتصادی پشت سر گذاشته و وارد فعالیت برای سال حمایت از کار و سرمایه ایرانی شده‌ایم که با سال تلاش و کار مضاعف نزدیکی ویژه‌ای دارد. شیخ الاسلام با اشاره به اینکه شورای عالی اشتغال دور جدیدی از فعالیت‌های خود را آغاز کرده است، گفت: این شورا مصوبات خوبی را در جهت اشتغال داشته و ارتباط مناسبی را با سایر نهادها و وزارتحانه‌ها در جهت توسعه اشتغال ایجاد کرده است. وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه هدف این وزارتخانه حفظ اشتغال موجود است، خاطرنشان کرد: به همین دلیل این وزارتخانه وضعیت اشتغال را دنبال کرد و وضع به گونه‌ای پیش رفت که هیچکس خود را فارغ از امر اشتغال نمی‌دانست. در همین رابطه خبرگزاری مهر گزارش داد که باهنر، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه انتظاری کمتر از سعی و تلاش و خدمت از دولت آقای دکتر احمدی نژاد نداریم، گفته است: اینکه دولت اعلام کرد دو و نیم میلیون شغل ایجاد می کنیم واقعی نیست و می توان گفت که تولید شغل تا بیش از یک میلیون و 200 هزار در سال امکان ندارد. باهنر ادامه داد: نرخ بیکاری باید در پایان سند چشم انداز بیست ساله کشور به زیر 5 درصد برسد و این امکان پذیر نیست به جز اینکه دولت کوچک شود. دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به وعده دولت مبنی بر ایجاد دو و نیم میلیون شغل گفت: اینکه دولت اعلام کرد دو و نیم میلیون شغل ایجاد می کنیم واقعی نیست و به دلیل اینکه کمی از اعداد و ارقام سر در می آوریم می توانم بگویم که تولید شغل تا بیش از یک میلیون و 200 هزار در سال امکان ندارد.

وی با اشاره به اینکه مهمترین محور مجلس نهم باید تقویت تولید ملی و استفاده از کار و سرمایه ایرانی باشد، گفت: پرهیز از شتاب زدگی و عجله کاری از مهمترین لوازم تحقق این شعار است. نایب رئیس مجلس با بیان اینکه دولت احمدی نژاد بسیار پرتلاش بوده است، گفت: البته ما انتظاری کمتر از سعی و تلاش زیاد از احمدی نژاد نداریم اما در عین حال امیدواریم اقدامات دولت بدون عجله و شتاب زدگی باشد.