۰ نفر

چه عواملی باعث گرانی مواد غذایی شده‌اند؟

مردم هر چه می‌توانند الان خرید کنند!

۹ اردیبهشت ۱۳۹۱، ۲۲:۵۳
کد خبر: 1000

مردم هر چه می‌توانند الان خرید کنند، چرا که اجناس گران خواهد شد و جو حاکم بر بازار، گرانی بیشتر را تداعی می‌کند.

"مردم در روزهای تعطیل که خلوت‌تر است جعبه جعبه خرید می‌کنند. لوازمی مانند پودر لباسشویی، مایع ظرفشویی و امثال آن که برای مدت طولانی می‌توان نگاهداری کرد را می‌خرند، چون فکر می‌کنند کالاها گران می‌شود. اکنون یک بسته پودر لباسشویی 750 تومان گران شده است. یک قالب کره از 750 به 1000 تومان رسیده، شیر لیتری 1400 تومان شده و مایع ظرفشویی نیز چند وقت دیگر گران می‌شود. عرضه روغن در بازار کم شده و برنج هم با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد."

به گزار ایسنا، جملات بالا اظهارات فروشنده یک سوپر مارکت است که توصیه می‌کند مردم هر چه می‌توانند الان خرید کنند، چرا که اجناس گران خواهد شد و جو حاکم بر بازار، گرانی بیشتر را تداعی می‌کند.

اما به راستی آیا وضعیت فعلی بازار به گونه‌ای است که این فروشنده اظهار می‌کند؟

یکی دیگر از سوپرمارکت‌داران تهران با تاکید بر کاهش عرضه روغن، با اشاره به کاهش عرضه برنج در بازار می‌گوید: یکی از برندهای برنج در چند روز گذشته قیمت هر کیسه برنج را 8000 تومان افزایش داده است. از دو هفته پیش شیر 30 درصد افزایش قیمت داشته، به گونه‌ای که شیر 1150 تومانی ‌1400 تومان و شیر 1200 تومانی 1500 تومان شده است. کره وارداتی در بازار خیلی محدود شده و هر کیلو کره (بسته‌های 25 گرمی) که 10 هزار تومان به مغازه‌ها عرضه می‌شد، درحال حاضر کیلویی 12 هزار تومان می‌خریم. کره 50 گرمی که 250 تومان بود، اکنون با قیمت 400 تومانی عرضه می‌شود.

در همین رابطه یکی از فعالان اقتصادی در حوزه بستنی نیز تاکید می‌کند: پانیسل گوارگام در بازار کم‌یاب شده و قیمت آن به طور ناگهانی از 3800 تا 4000 تومان در هر کیلوگرم در زمان مشابه در سال گذشته اکنون به 32 هزار تومان رسیده است. تامین‌کنندگان مواد اولیه نیز دیگر چک قبول نکرده و باید به صورت نقدی خرید کنیم.

فروشندگان: تولیدکنندگان عامل گرانی و کمبود مواد غذایی‌اند

رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی توپ را به زمین تولیدکنندگان می‌اندازد و دلیل افزایش قیمت کالاها را کاهش تولید عنوان می‌کند و با رد حمله مردم برای خرید کالا می‌گوید: کالای تولیدی به بازار عرضه نمی‌شود و همین موضوع باعث شده که فروشندگان کالاها را با قیمت بالاتر عرضه کنند.

سعید درخشانی با بیان این‌که درصد افزایش قیمت کالاها بالا نیست، از کاهش عرضه پودر لباسشویی، روغن، کره و سس خبر داده و اظهار می‌کند: در حال حاضر برخی تولیدکنندگان کالاها را به بازار می‌دهند که این موضوع باعث شده که مغازه‌داران جنس را از بازار تهیه کنند و در نهایت کالا را با قیمت بالاتری به مصرف‌کنندگان بفروشند.

وی معتقد است که اگر تولیدکنندگان همانند گذشته کالا را در مغازه‌ها عرضه کنند، وضعیت داد و ستد بهتر می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که وقتی عرضه و تقاضا با هم هماهنگ باشد، شرایط کنونی بازار پیش نمی‌آید، به گران شدن اکثر کالاها اشاره کرده و ادامه می‌دهد: اکثر کارخانه‌ها جنس تولید نمی‌کنند، بنابراین کالا گران شده است.

رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی با اظهار بی‌اطلاعی از این‌که چرا تولیدکنندگان بازار را خالی از جنس می‌گذارند، در واکنش به مطرح شدن موضوع هجوم مردم برای خرید کالا با توجیه کم‌یاب و گران‌شدن آن‌ها در آینده می‌گوید: کسی با تفکر نایاب شدن کالا به بازار حمله نکرده و تقاضای خرید همانند قبل است.

تولیدکنندگان: همه‌چیز زیر سر وارد‌کنندگان مواد اولیه است

این اظهارات در حالی است که رئیس کانون انجمن‌های صنفی صنایع غذایی ایران، افزایش قیمت مواد غذایی را در بازار مربوط به کاهش تولید نمی‌داند.

محمدرضا مرتضوی در دفاع از عملکرد تولیدکنندگان می‌گوید: اصلا فرض بر این‌که تولید مواد غذایی کاهش یافته است که چنین چیزی نیست؛ آیا دلیل می‌شود عرضه‌ کنندگان قیمت مواد غذایی خود را بالا ببرند؟!

او با اشاره به این‌که عوامل مختلفی دست به‌ دست هم داده تا صنایع غذایی کشور را نابود کند، افزود: دولت به جای شکستن شاخ عده‌ای دامدار و تولید‌کنندگان مواد غذایی بهتر است جلو سوء‌استفاده وارد‌کنندگان مواد اولیه صنایع غذایی را بگیرد.

احتکار؛ پدیده‌ این روزهای بازار

به گزارش ایسنا، افزایش قیمت‌ها گاه به بهانه بالا رفتن نرخ دلار یا نفت و گاه به بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی فروشندگان مطرح می‌شود. اما پرسش این است که وقتی نه خبری از افزایش نرخ دلار و نه خبری از اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌هاست،‌ چرا قیمت مواد لبنی در مدت زمانی کوتاه سه بار افزایش می‌یابد؟

یکی از پدیده‌هایی که این روزها صحبت از آن زیاد است و از آن به عنوان عامل تشنج در بازار یاد می‌شود، موضوع احتکار است، ولی جالب اینجاست که هیچ کس زیر بار نمی‌رود و مسوولیت آن را نمی‌پذیرد.

شورای اصناف به عنوان نماینده فروشندگان، احتکار هر گونه کالا را توسط اصناف به دلایل زیادی همچون همچون نداشتن فضا، نبود پشتوانه مالی، وضع اقتصادی نابه‌سامان بازاریان وافزایش هزینه عامل‌های انرژی رد می‌کند و اصرار دارد که افرادی که دست به احتکار می‌زنند حتی زیر پوشش سازمان‌های دیگر از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان هستند.

این در حالی است که فعالان اقتصادی با تاکید بر این که تاکنون چندین بار با سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان درباره احتکار مواد اولیه و تاثیر منفی آن بر تولید و بازار ایران مذاکره و مکاتبه کرده‌اند، از ادامه روند نابه‌سامان احتکار و توزیع کالا خبر می‌دهند.

با گذر از بازار بزرگ تهران و مغازه‌های خرده فروشی در سطح شهر می‌توان دید که گلایه مردم از وضعیت اقتصادی به زبان آمده است. افزایش قیمت‌ها گاه به بهانه بالا رفتن نرخ دلار یا نفت و گاه بهانه هدفمند کردن یارانه‌ها است، اما پرسش در این است که وقتی نه خبری از افزایش نرخ دلار و نه خبری از اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌هاست، ‌لبنیاتی که در مدت زمانی کوتاه سه بار افزایش قیمت داشته، چرا بار دیگر با رشد قیمت مواجه شده است؟ اگر قرار است به دلایل متعدد و به بهانه همیشگی که ظاهرا فکری برایش نشده، قیمت‌ها بالا رود، از سازمان حمایت که نقش تصویب کننده قیمت را دارد، انتظار برخورد می‌رود؛ اما مشاهده می‌شود که تولیدکنندگان جریمه‌های این سازمان را شیرین‌تر به جان می‌خرند تا تذکرات آن را.

گرانی‌ها تا جایی پیش رفته‌ که معاون اول رییس جمهور خواستار کنترل آن شده و رییس جمهور نیز به استانداران هشدار داده است که مراقب افزایش گرانی در استان‌ها باشند.

حال باید دید که سازمان حمایت، بازرسی اصناف و سایر بخش‌های نظارتی و حمایتی از پشت پرده آمارهای تبلیغاتی خود خارج می‌شوند تا وضعیت اقتصادی را آن گونه که شایسته است در دست گیرند.

البته ناگفته نماند که وزیر صنعت و تجارت به عنوان یکی از متولیان کنترل بازار به تازگی از کاهش قیمت مواد غذایی تا آخر اردیبهشت خبر داده است. وعده‌ای که باید دید غضنفری چه برنامه‌هایی را برای تحقق آن تدارک دیده است.