۰ نفر

دستگیری جاعلان حرفه‌ای اسکناس و تراول‌چک

۲ مهر ۱۳۹۷، ۶:۱۰
کد خبر: 302493
دستگیری جاعلان حرفه‌ای اسکناس و تراول‌چک

گروهی حرفه‌ای در زمینه جعل اسکناس که در ادامه اقدامات خود قصد تهیه ارزهای خارجی مجعول و انتشار آن در سطح شهر تهران را داشت، پیش از هرگونه اقدام دراین‌باره متلاشی و در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعداد قابل‌توجهی اسکناس و تراول‌چک‌های مجعول کشف شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، روز 26 مرداد جوانی حدودا 30ساله با مراجعه به ایستگاه مترو جهاد قصد خرید بلیت مترو را داشت که متصدی فروش بلیت به جعلی‌بودن اسکناس 10‌ هزارتومانی ارائه‌شده از سوی این شخص مشکوک شد و بلافاصله موضوع را به پلیس مترو اطلاع داد. به‌این‌ترتیب مرد جوان دستگیر و در بازرسی اولیه از وی تعداد 14 اسکناس 10‌ هزارتومانی و دو قطعه تراول‌چک 50‌ هزارتومانی کشف شد. 

با انتقال متهم به کلانتری 105 سنایی و بررسی اسکناس و تراول‌چک‌های کشف‌شده، جعلی‌بودن همه اسکناس‌های مکشوفه محرز شد. در ادامه پرونده‌ای تشکیل  شد و متهم برای ادامه تحقیقات در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. 

متهم به نام حمید که از مجرمان سابقه‌دار با دو فقره سابقه دستگیری است، در تحقیقات اولیه منکر اطلاع از جعلی‌بودن اسکناس و تراول‌چک‌ها شد و ادعا کرد آنها را در ازای کار در یک پروژه ساختمانی در شهرستان قزوین از پیمانکار ساختمان دریافت کرده است. در شرایطی که حمید قادر به معرفی پیمانکار ساختمانی نبود، در ادامه تحقیقات به‌ناچار لب به اعتراف گشود و به اطلاع‌داشتن از مجعول‌بودن اسکناس‌ها اقرار کرد. 

متهم در اعترافات خود بیان کرد اسکناس ها و تراول‌چک‌ها را از صاحب سفره‌خانه‌ای سنتی در محدوده خیابان مطهری دریافت کرده است. بلافاصله کارآگاهان تیم جعل و کلاهبرداری پایگاه سوم پلیس آگاهی به سفره‌خانه مراجعه و اقدام به دستگیری آن کردند. 

صاحب سفره‌خانه در همان تحقیقات اولیه به اطلاع‌داشتن از مجعول‌بودن اسکناس‌های کشف‌شده از «حمید» و همچنین تهیه دو بسته صدبرگی اسکناس 10‌ هزارتومانی از شخص دیگری به نام «محمد. م» (3ساله) اعتراف کرد که در ادامه محمد نیز دستگیر شد و عضویت‌داشتن در یک گروه جعل و توزیع اسکناس و تراول‌چک‌ را پذیرفت. در ادامه اقدامات پلیسی برای شناسایی و دستگیری سایر اعضای این گروه از متهمان، کارآگاهان اقدام به دستگیری دو متهم دیگر از جمله سرکرده گروه به نام «کریم. ع» (47ساله) کردند. در زمان عملیات پلیسی، کریم با اطلاع از حضور کارآگاهان قصد داشت با یک دستگاه خودروی پراید از محدوده سفره‌خانه محل تردد متهمان متواری شود که با واکنش سریع کارآگاهان دستگیر و در بازرسی از خودروی او تعداد قابل‌توجهی اسکناس و تراول‌چک مجعول کشف شد. متهم پس از انتقال به پایگاه سوم پلیس آگاهی صراحتا به جعل و تهیه اسکناس و تراول‌چک‌های کشف‌شده اعتراف کرد. در ادامه با شناسایی مخفیگاه وی در حاشیه شرق تهران، کارآگاهان پایگاه سوم آگاهی در بازرسی از این محل موفق به کشف تعداد دیگری از اسکناس‌ها و تراول‌چک‌های جعلی شدند. کارآگاهان در بازرسی از مخفیگاه متهم اصلی پرونده اطلاع پیدا کردند «کریم. ع» اقدامات اولیه را برای جعل ارزهای خارجی از جمله دلار آمریکا  انجام داده و قصد تهیه و توزیع ارزهای مجعول را داشت که قبل از هرگونه اقدام دراین‌باره دستگیر شد. 

سرهنگ کارآگاه کامیار چهری، رئیس پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ، با تأیید این خبر گفت: «در ادامه تحقیقات و با کشف دیگر آلات و ادوات مورد استفاده در تهیه اسناد مجعول، مشخص شد متهم اصلی پرونده در زمینه جعل اسناد مالکیت و دیگر اوراق دولتی نیز فعالیت داشته است. سپس هماهنگی‌های لازم با بازپرس شعبه پنجم دادسرای ناحیه 6 تهران انجام شد و اکنون متهمان با قرار قانونی و برای ادامه تحقیقات در اختیار پایگاه سوم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار دارند.