۰ نفر

آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مهار شد

۱۲ تیر ۱۳۹۷، ۱۹:۱۴
کد خبر: 282833
 آتش‌سوزی در پارک ملی گلستان مهار شد

ریس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی عامل اصلی آتش‌سوزی‌ها را آتش‌زدن بقایای محصولات کشاورزی و همچنین بی‌توجهی گردشگران دانست و گفت: متاسفانه با وجود تاکیدات و اخطارهای مکرر همچنان شاهد بی‌توجهی‌هایی هستیم که حاصل آن خسارت به سرمایه‌های ملی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، خلبان محمد مهدی نوری آل آقا، رئیس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور از مهار آتش‎سوزی‌درجنگل های استان گلستان در دو منطقه  کلاله و پارک جنگلی گلستان خبر داد و با ابراز تاسف از اینکه منابع طبیعی کشور در استان گلستان با پوشش جنگل‌های سوزنی‌برگ  درشهرستان کلاله و پارک ملل گلستان طعمه حریق شده است گفت: حادثه آتش‎سوزی در چند نقطه از مزارع، مراتع و جنگل‎های دست‎کاشت حدفاصل شهرستان کلاله و شهرستان مراوه‎تپه محدوده ارتفاعات شهر فراغی، از ساعت حدود 15 عصر روز شنبه به وقوع پیوست که پس از  درخواست  سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها بلافاصله جهت اعزام بالگرد اطفا حریق  اقدام شد و دو فروند بالگرد سنگین میل 171 تجهیز شده به بسکت 4000 لیتری آب و تجهیزات مورد نیاز دیگر در منطقه حضور یافتند.

 وی با اشاره به حضور نیروهای مردمی  و دوستداران محیط زیست در منطقه یادآور شد: از آغاز حادثه نیروهای مردمی با تراکتور و تجهیزات موثر با شخم زدن زمین و ایجاد آتش‎بر و سایر اقدامات نقش مهمی در کنترل آتش ایفا کردند.ما هم در مناطقی که امکان دسترسی به آنها نبود با استفاده از بالگرد نسبت به مهار آتش اقدام کردیم.

ریس مرکز کنترل و پشتیبانی اطفا حریق هوایی کشور ادامه داد: آتش‎سوزی پس از اطفا به علت وزش باد و از طرفی خشکی ناشی از افزایش دما در بعضی از نقاط به طور پراکنده حریق‎های کوچکی ایجاد کرد که پس بازرسی‌های هوایی، جهت مهار آن اقدامات لازم صورت گرفت.

وی با بیان اینکه این آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های سوزنی برگ بخش "پیشکمر" شهرستان کلاله به وقوع پیوسته است،  و تا زمان پایان یافتن عملیات اطفا، امکان برآورد خسارت به صورت دقیق ممکن نیست گفت:  بدیهی است اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان برای برآورد ابعاد و مساحت منطقه دچار حریق، را بررسی و ارزیابی‎های کارشناسی را با  استفاده از بالگرد به تفکیک نوع عرصه انجام خواهد داد.

نوری آل آقا افزود: در حال حاضر، شرایط تحت کنترل  است و  پاکسازی  مناطق  ادامه دارد. متاسفانه با وجود تاکیدات و اخطارهای مکرر از سوی دستگاه‎های ذیربط و اطلاع‎رسانی در فصل برداشت گندم مبنی بر پرهیز از آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی به ویژه در اراضی حاشیه جنگل‌ها و مراتع، شاهد مواردی از سهل‎انگاری، بی‎تعهدی و بی‎توجهی برخی افراد هستیم که نتیجه آن خسارت جبران‎ناپذیر به مراتع، جنگل‎ها و نابودی سرمایه‌های ملی است.

وی با ابراز تاسف از اینکه عامل اصلی این آتش‌سوزی‌ها علاوه بر آتش‌زدن بقایای محصولات کشاورزی، بی‌توجهی گردشگران است گفت: با توجه به شرایط آب و‌ هوایی استان و سفرهای تابستانی  احتمال بروز آتش‌سوزی در این منطقه و دیگر نقاط  جنگلی استان وجود دارد و ضروری است که بالگردها در منطقه حضور داشته باشند.