۰ نفر

حقه پیچیده برای سرقت کالاهای گران‌قیمت

۱۲ خرداد ۱۳۹۷، ۴:۴۵
کد خبر: 275821
حقه پیچیده برای سرقت کالاهای گران‌قیمت

مردی که با شگردی خاص اقدام به سرقت کالاهای گران‌قیمت و سبک می‌کرد، پنج روز پس از آخرین سرقت دستگیر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، این مرد که بیش از 50 سال دارد، از سوی تیم تجسس کلانتری 137 نصر و با کمک یکی از شاکیان به دام افتاد.

سرهنگ فرزاد تاجره، سر‌کلانتری دوم پلیس پیشگیری تهران بزرگ، در‌این‌باره به خبرنگار ما گفت: این متهم با شگردی خاص سراغ مغازه‌داران می‌رفت و پس از چرب‌زبانی و جلب اعتماد افرادی که به‌عنوان فروشنده در مغازه بودند، اقلام سبک و ارزشمند از‌جمله فرش‌های ابریشم و تابلو‌فرش‌ها یا شیرآلات گران‌قیمت را به سرقت می‌برد.

او در توضیح شگرد این مرد گفت: متهم با پوشیدن لباس فرم شرکت‌های معروف به مغازه‌هایی که قصد سرقت از آنها را داشت، می‌رفت و خود را کارمند آن شرکت معرفی می‌کرد. بعد با چرب‌زبانی و فریب اعتماد فروشنده را جلب می‌کرد و آن هنگام بود که وارد مرحله اصلی نقشه خود می‌شد و با انتخاب کالاهای سبک و گران‌قیمت از‌جمله انواع فرش ابریشم و تابلو‌فرش می‌گفت پسرش در خارج از کشور زندگی می‌کند و او قصد دارد پس از خرید این کالاها آنها را به‌عنوان هدیه برای او بفرستد. در مواردی نیز او سراغ فروشندگان شیرآلات حمام و آشپزخانه رفته و با این ادعا که قصد تعویض این لوازم در خانه خود را دارد، اقدام به سرقت می‌کرد.

به گفته سرهنگ تاجره، این سارق سابقه‌دار پس از انتخاب اولیه کالاها کارت عابربانکی را که عموما هدیه بود، به فروشنده می‌داد و بعد از شاگرد مغازه می‌خواست کالایی را که انتخاب کرده، تا موتور او ببرد و بعد در هما‌ن‌جا انعام خوبی هم به شاگرد می‌داد. سپس به مغازه می‌آمد و درخواست فاکتور دقیق می‌کرد و مدعی می‌شد خیلی عجله دارد. در‌این‌بین هم دوباره کالای دیگری را انتخاب می‌کرد و با دادن کارت سوخته یا رمز اشتباه بار دیگر آن کالا را خودش تا موتور می‌برد؛ ولی این بار دیگر به مغازه بازنمی‌گشت؛ بلکه بلافاصله از آنجا فرار می‌کرد. سر‌کلانتر دوم تهران در‌این‌باره به کسبه هشدار داد کالا را قبل از دریافت تمام پول در اختیار افرادی که به‌عنوان مشتری به آنها مراجعه می‌کنند، قرار ندهند؛ همچنین از مغازه‌داران درخواست کرد با نصب دوربین‌های مداربسته با‌کیفیت، پلیس را در شناسایی و دستگیری مجرمان این‌چنینی یاری کنند.

همچنین سرگرد عباس جمشیدی، رئیس کلانتری 137 نصر، درباره نحوه دستگیری این متهم  گفت: در آخرین سرقت که این سارق در یکی از فرش‌فروشی‌های محدوده استحفاظی کلانتری ما انجام داده است، به دلیل وضوح تصویر، سرنخ‌های خوبی به دست آوردیم. علاوه‌بر‌آن صاحب ‌فرش‌فروشی نیز به‌خوبی با ما همکاری کرد و موضوع را به فرش‌فروشانی که می‌شناخت، اطلاع داد. در پی این اقدام مال‌خری که فرش‌های مسروقه را از این متهم خریده بود و قصد فروش آنها را در بازار داشت، از سوی همکاران من شناسایی شد و با دستگیری او ما به سارق اصلی رسیدیم. همچنین چهار تخته فرش نخ و ابریشم به ارزش تقریبی 35 میلیون تومان به دست آمده است؛ اما با توجه به اینکه در ساعات اولیه پس از دستگیری این سارق پنج مال‌باخته دیگر نیز شناسایی شدند، به نظر می‌رسد ارزش تقریبی اموالی که او به سرقت برده است، بیش از 200 میلیون تومان باشد. همچنین رئیس کلانتری 137 نصر از احتمال افزایش شاکیان این متهم خبر داد؛ چون یکی از شاکیانی که تاکنون به این کلانتری مراجعه کرده است، در حوزه کلانتری 145 ونک مغازه دارد و همین امر احتمال فعالیت این سارق در دیگر مناطق شهر را نیز افزایش می‌دهد.

پرونده این سارق پس از انجام تحقیقات اولیه در کلانتری به دادسرای ناحیه دو تهران فرستاده شد تا مرجع قضائی دستورات لازم درباره این متهم را صادر کند.

گفت‌وگو با متهم:

 چند سال داری و چرا سرقت می‌کردی؟

حدود 50 سال دارم. به مواد مخدر شیشه معتاد هستم و برای تهیه هزینه اعتیادم، سرقت می‌کردم. من آبرو دارم، داماد و عروس دارم؛ عکسم را چاپ نکنید، مجبور شدم این کار را بکنم.

  وقتی دست به سرقت می‌زدی، نگران آبروی خودت نبودی؟

من کارمند بودم، بازخرید شدم و بی‌کار بودم. در تمام این مدت، نگران آبرویم بودم؛ به‌ویژه که شیشه مصرف می‌کنم و شیشه توهم‌زا است؛ اما چاره‌ای نداشتم، مجبور بودم سرقت کنم. قسط و خرج خانه و بی‌پولی باعث شد سرقت کنم. خدا لعنت کند آن کسی را که شیشه دست من داد.

 چطور معتاد شدی؟ چه مدت است اعتیاد داری و از چه زمانی سرقت را شروع کردی و این شگرد را از کجا یاد گرفته‌ای؟

یکی از دوستانم گفت بیا این را بکش حالت را خوب می‌کند. او به من گفت شیشه اعتیاد‌آور نیست‌. ‌حدود یک‌سال‌و‌نیم است معتاد شده‌ام و از همان موقع‌ بود که این شیوه سرقت را خودم پیدا کردم. تقریبا روزی 30 هزار ‌تومان هزینه مصرفم بود که اگر سرقت نمی‌کردم، نمی‌توانستم این پول را فراهم کنم. الان می‌گویند 200 میلیون سرقت کرده‌ام؛ اما من آن‌قدر سرقت نکرده‌ام.