۰ نفر

جزئیات دستگیری سارقان دستگاه‌های خودپرداز تهران

۲ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۵:۳۲
کد خبر: 265938
جزئیات دستگیری سارقان دستگاه‌های خودپرداز تهران

سارقان دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های تهران، 24 ساعت پس از آخرین سرقت دستگیر شدند.

  به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، سرپرست پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام خبر دستگیری چهار سارق سابقه‌دار که در چهار فقره سرقت، پنج دستگاه عابربانک (اِی.تی.اِم) را سرقت کرده‌اند، از بانک‌ها خواست نکات ایمنی را جدی بگیرند تا در آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.  سرهنگ حمیدرضا یاراحمدی، سرپرست پلیس آگاهی، در تشریح جزئیات این سرقت‌ها گفت: اولین سرقت این باند 14 اسفند سال گذشته بود که به مرکز خریدی در میدان ونک دستبرد زدند و از ساعت 5:20 بامداد تا 5:40 مشغول انجام نقشه مجرمانه خود بودند. در این سرقت که دستگاه خودپرداز بانک سینا مورد‌ دستبرد قرار گرفت، سارقان از یک دستگاه ماکسیما و یک وانت نیسان استفاده کردند.

در دومین سرقت، شعبه شیخ‌‌بهایی بانک سامان مورد‌ دستبرد قرار گرفت و سارقان از ساعت 4:30 تا ساعت 5:10 روز 21 اسفند سال گذشته مشغول سرقت بودند و با یک دستگاه وانت مزدا و آزرا فرار کردند.

سومین‌ و‌ چهارمین سرقت از بانک کارآفرین میرداماد رخ داد و سارقان در 24 فروردین امسال از ساعت 3:17 تا 3:57 با یک دستگاه ماکسیمای مشکی و وانت مزدا اقدام به سرقت کردند.

پنجمین سرقت هم در 26 فروردین امسال اتفاق افتاد و سارقان دستگاه خودپرداز بانک سامان را با استفاده از نیسان آبی و ماکسیما سرقت کردند.

سرهنگ یاراحمدی در نشست خبری که به منظور اعلام خبر دستگیری این سارقان در اداره آگاهی تهران برگزار شد، گفت: در اسفندماه سال 96 بود که خبر مربوط به سرقت دستگاه‌های خودپرداز به پلیس اطلاع داده شد و بلافاصله تیمی مسئول رسیدگی به این پرونده شد. در همان سرقت‌های اولیه مأموران پلیس موفق به ردزنی سارقان شدند، اما ابتدا تصور بر این بود که شش نفر این سرقت‌ها را انجام داده‌اند، اما در تحقیقات بعدی مشخص شد مجرمان تحت‌تعقیب چهار نفر هستند، بنابراین تحقیقات برای شناسایی و دستگیری این افراد ادامه یافت.

به گفته سرپرست پلیس آگاهی تهران، اعضای این باند اقدام به سرقت دستگاه‌های عابر‌بانک در کرج، نازی‌آباد، بلوار میرداماد و میدان ونک کرده و به طور متوسط از هر دستگاه عابربانک بین 20 تا 30  میلیون پول برداشت کرده بودند که درمجموع مبلغی حدود 150 میلیون تومان از این طریق به دست آورده‌اند. از این پول نفری حدود 15 میلیون تومان را تقسیم کرده و مابقی را هنوز میان خودشان تقسیم نکرده بودند.

یاراحمدی با بیان اینکه سارقان در 24 ساعت گذشته (جمعه) و در عملیات‌هایی جداگانه در محدوده غرب تهران دستگیر شدند، ادامه داد: این افراد بین 30 تا 35 سال داشته و همگی به اتهام جرائمی مانند سرقت محموله و... دستگیر شده بودند و یکی از متهمان دستگیرشده نیز در مرخصی از زندان بوده است.

به گفته این مقام ارشد پلیس آگاهی تهران، در تحقیقات انجام‌شده متهمان اعتراف کردند که ابتدا محل را بازبینی می‌کردند و با شناسایی مراکزی که عابربانک آنها از ضریب ایمنی کمتری برخوردار بوده نقشه خود برای سرقت را طراحی می‌کردند. پس از آن اقدام به سرقت خودرو می‌کردند که از آن در مرحله بعدی نقشه که سرقت اصلی بود، استفاده کنند. این خودروها یکی خودروی تیزرو و دیگری خودروی باری بوده است.

سارقان پس از ربودن و بردن دستگاه‌های خودپرداز به محل امن خود در خارج ‌از ‌تهران، با استفاده از تجهیزات خاص و دستگاه‌های برش اقدام به برش دستگاه عابربانک کرده و پول‌ها را برداشت می‌کردند.

یاراحمدی با بیان اینکه اداره هفدهم پلیس آگاهی رسیدگی به این پرونده را برعهده داشت، گفت: آخرین سرقت این افراد روز 26 فروردین در محدوده نازی‌آباد بود که پس از آن کارآگاهان اقدام به دستگیری آنان کردند، اما نکته مهم این است که تمامی دستگاه‌های سرقت‌شده دارای ضریب ایمنی پایین بودند، بنابراین در‌همین‌راستا رئیس پلیس پایتخت به تمامی بانک‌ها ابلاغ کردند تا نسبت به ارتقای ایمنی دستگاه‌های خودپرداز خود، به‌ویژه دستگاه‌هایی که در خارج از محدوده بانک قرار دارند اقدام کنند.

سرهنگ یاراحمدی نقش مردم را در امنیت پایدار بسیار پررنگ دانست و ادامه داد: مجموعه پلیس آگاهی بدون کمک مردم نمی‌تواند امنیت پایدار را برقرار کند و امیدوارم بتوانیم در سال جدید هم به عنوان خدمتگزاران مردم وظیفه خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهیم. این افراد با وجود استفاده از ماسک و ماشین‌های سرقتی گمان نمی‌کردند به دام افتند، ولی ما با به‌دست‌آوردن اولین سرنخ‌ها تحقیقات دقیق را برای شناسایی این افراد ادامه دادیم که درنهایت نتیجه‌بخش بود و منجر به دستگیری آنها شد. اما نکته بسیار مهم افزایش ضریب ایمنی این دستگاه‌ها در محل استفاده است کما اینکه در بسیاری از نقاط شهر دستگاه‌هایی که سیارند، با پیچ و رلپلاک معمولی به زمین پیچ شده‌اند و این ضریب ایمنی را پایین می‌آورد، همچنین بانک‌ها لازم است علاوه بر افزایش ایمنی در بحث بیمه این دستگاه‌ها دقت بیشتری به خرج دهند، چون در تحقیقات ما مشخص شد گاهی تا 150 میلیون تومان هم در این دستگاه‌ها پول وجود دارد اما سقف بیمه آنها 60 میلیون تومان است و از‌این‌رو لازم است بانک‌ها با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند.

گفت‌وگو با یکی از متهمان

 چند سال داری، اسمت چیست؟ سابقه داری؟

حسین هستم 30 ساله و یک سابقه در سال 91 دارم که پنج سال زندان رفتم و جرمم سرقت از مغازه‌ها بود.

 آیا در هنگام ارتکاب سرقت‌های جدید شغل داشتی؟

بله آرماتوربندی می‌کردم اما درآمد آن خیلی کم بود، برای همین تصمیم به ارتکاب این سرقت‌ها گرفتم.

 ازدواج کرده‌ای؟

بله 12 سال است ازدواج کرده‌ام و دو فرزند دارم.

 ‌ چقدر درس خوانده‌ای؟

اصلا درس نخوانده‌ام و سواد خواندن و نوشتن ندارم.

 چطور با همدستانت آشنا شدی؟

یکی از آنها هم‌جرمم در پرونده قبلی بود، او بقیه را معرفی کرد.

 بانک‌ها را چطور انتخاب می‌کردید؟

در خیابان ‌می‌چرخیدیم و شانسی هر بانکی که شرایط خوبی داشت را برای سرقت انتخاب می‌کردیم.

 نگران دستگیری بودید؟ اصلا فکر می‌کردید که دستگیر شوید؟

نه برای سرقت از ماسک استفاده می‌کردیم و ماشین‌ها هم مسروقه بود؛ فکر نمی‌کردیم دستگیر شویم.

 در زمان سرقت‌ها مسلح بودید؟

نه؛ هیچ‌کدام اسلحه نداشتیم.

 آیا پیش‌بینی کرده بودید که در زمان سرقت کسی به شعبه بیاید یا پلیس برسد؟

فکر کرده بودیم، اما به فکر سلاح گرم و سرد نبودیم و سلاح ما فرارمان بود، می‌خواستیم فوری فرار کنیم.

 در آن شرایط چه وضعی داشتی؟

خیلی استرس داشتم و می‌ترسیدم.

 در سرقت‌ها چقدر گیرت آمد؟

حدود 15 میلیون.

 چرا بعد از مدتی که جرم نکرده بودی، دوباره جرم را شروع کردی؟

چون برای رد مال جرم قبلی پول نزول کرده بودم و باید می‌دادم، یک ماشین هم داشتم که مصادره شد.

 آیا در فضای مجازی اخبار مربوط به خودتان را پیگیری می‌کردی؟

گفتم که من اصلا سواد ندارم که بخواهم از تلگرام و اینترنت

 استفاده کنم.