۰ نفر

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها خبر داد:

۱۰۰فقره آتش سوزی جنگل‌ها در نوروز ۹۷

۲۷ فروردین ۱۳۹۷، ۱۰:۴۸
کد خبر: 264578
۱۰۰فقره آتش سوزی جنگل‌ها در نوروز ۹۷

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اعلام اینکه در 15 روز نخست امسال 100 فقره آتش سوزی در جنگل های کشور رخ داد، عامل انسانی را دلیل اصلی آنها اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ «قاسم سبزعلی» روز دوشنبه، با بیان اینکه این آتش سوزی ها در سطح 200 هکتار از جنگلها و مراتع ایران اتفاق افتاده است، افزود: بخش عمده این آتش سوزی ها در استان های گیلان، مازندران، گلستان، اصفهان، فارس، کرمان و سمنان بوده است.

وی با یادآوری اینکه در سال گذشته با کاهش 60 درصدی تعداد آتش سوزی ها مواجه بودیم، گفت: پارسال نزدیک به 1700 فقره آتش سوزی در سطح 8.5 هزار هکتار جنگل و مراتع سراسر کشور رخ داد در حالی که در سال 1395 تعداد آن نزدیک به 2 هزارو 200 فقره در سطح 18 هزار هکتار بوده که بیانگر کاهش حدود 60 درصدی است.

وی عامل انسانی را دلیل همه آتش سوزی ها به ویژه در استان های شمال کشور اعلام کرد و گفت: افزایش دمای هوا، کاهش رطوبت و وزش بادهای گرم نیز عوامل تشدیدکننده آتش سوزی های عمدی و غیرعمدی است.

به گفته وی، در آتش سوزی امسال بیشتر برگ ریزان و لاشه برگ ها در سطح جنگل ها از بین رفت و آسیب جدی به جنگل ها وارد نشده است.

** فرهنگ استفاده از منابع طبیعی ارتقا یابد

فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها تصریح کرد: بخش عمده این آتش سوزی ها به ویژه در ابتدای سال به دلیل حضور بیش از حد، پایین بودن فرهنگ استفاده جامعه از منابع طبیعی همچون جنگل و مرتع است زیرا اگر بدانند چگونه از این منابع بهره مند شوند سطح آتش سوزی ها کاهش می یابد.

وی افزود: خوشبختانه آتش سوزی در سطح مراتع به شکلی است که پس از یک تا دو سال مرتع دوباره به حالت اولیه خود برمی گردد اما تخریب ناشی از آتش سوزی ها در جنگل ها برگشت پذیر نیست زیرا ممکن است برخی از گونه های منحصر به فرد گیاهی از بین برود و در عین حال جنگل ها به راحتی احیا نمی شود.

** ایجاد پایگاه های اطفای حریق در استانها

سرهنگ سبزعلی اضافه کرد: سازمان جنگلها در نظر دارد در بیشتر استان های حادثه خیز کشور پایگاه های اطفای حریق راه اندازی کند به طوری که تاکنون این پایگاه ها در گیلان، مازندران، گلستان، کرمانشاه و سمنان راه اندازی شده و در حال تعمیم آن به استان های لرستان، ایلام ، فارس، کرمان و کردستان هستیم که بزودی به پایان می رسد.

وی گفت: وجود این پایگاه ها در انسجام بخشی تجهیزات، امکانات و اعزام نیرو برای اطفای حریق سرعت می بخشد بنابراین معتقدیم در کشور به ویژه استان های بحرانی، باید پایگاه اطفای حریق داشته باشیم.

** تخصیص هزار میلیارد ریال برای تجهیزو تامین وسایل اطفای حریق

این مقام مسئول ادامه داد: برای اطفای حریق در کشور علاوه بر استفاده از توان جوامع محلی و هماهنگی با تشکل های مردم نهاد، سال گذشته تفاهم نامه ای بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع و سازمان حفاظت محیط زیست به امضا رسید تا وامی به مبلغ یک هزار میلیارد ریال (100 میلیارد تومان) برای تامین و تجهیز وسایل انفرادی، گروهی، خودرو و رفع مشکل بالگردها تخصیص و در اختیار استانها قرار خواهد گرفت تا به سطح مطلوب برسیم.

** معرفی 36 متخلف آتش سوزی جنگل در سال گذشته

وی با بیان اینکه طبق قانون، آتش سوزی جنگل و مراتع به صورت عمد یا غیرعمد جرم است، گفت: برای افراد مجرم در صورت سهل انگاری یا عمدی خسارت، جریمه و زندان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: برای آتش سوزی های غیرعمد (در صورت سهل انگاری) بین 6 ماه تا سه سال زندان و برای آتش سوزی های عمدی 10 سال زندان و پرداخت خسارت و جریمه اعمال می شود.

سرهنگ سبزعلی یادآورشد: سال گذشته نزدیک 36 نفر عامل آتش سوزی جنگل دستگیر و به محاکم قضایی معرفی شدند که برخی از آنها همچنان در زندان به سر می برند.

وی تصریح کرد: برخورد قهری و افزایش توان تجهیزاتی اطفای حریق، چاره کار نیست است بلکه براین باوریم ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برای استفاده از منابع طبیعی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش حریق های جنگلی و مرتعی کشور داشته باشد.

وی، 15 درصد سطح جنگل های کشور را در منطقه شمال کشور اعلام و اضافه کرد: بخش عمده حریق ها مربوط به جنگل های بلوط زاگرسی خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و اصفهان است.

این مقام مسئول اظهارداشت: سازمان جنگلها تلاش دارد برای حفظ و احیای جنگل ها و مراتع علاوه بر افزایش پوشش گیاهی با روش جنگلکاری، توان ناوگان اطفای حریق در کشور را تقویت کند تا شاهد کاهش تخریب جنگل ها و مراتع بر اثر آتش سوزی باشیم.

وی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه آتش سوزی، مراتب را هرچه سریعتر به سامانه اطلاع رسانی 1504 سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور اطلاع دهند.

 وسعت کل منابع طبیعی ایران 135 میلیون هکتار است که 82 درصد کل مساحت کشور را تشکیل می دهد؛ از این میزان 14.3 میلیون هکتار اراضی جنگلی، 32.5 هکتار اراضی بیابانی و 84.5 هکتار اراضی مرتعی است.

همچنین ایران دارای پنج رویشگاه اکولوژیک جنگلی منحصر به فرد شامل جنگل های هیرکانی و خزری، زاگرسی، ارسباران، ایرانی و تورانی و خلیج فارس و عمانی (مانگرو) است.