۰ نفر

سومین روز عملیات جستجوی لاشه هواپیمای مسافربری ATR

لاشه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد +تکمیلی

۱ اسفند ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 253432
لاشه هواپیمای تهران - یاسوج پیدا شد +تکمیلی

صبح روز یکشنبه هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج با بیش از ۶۰ سرنشین در منطقه سمیرم اصفهان سقوط کرد و تلاش‌ها برای یافتن لاشه این هواپیما طی دو روز گذشته نتیجه‌ای نداشت و وارد سومین روز جستجو شد.

انتقال اجساد سانحه سقوط هواپیما به کمپ کوهنوردان

پیکر ۳۰ نفر از سرنشینان هواپیمای‌ای. آر. تی ۷۲ به کمپ کوهنوردان در ارتفاعات دنا منتقل شد.

۴۵ جسد سانحه سقوط هواپیمای "تهران ـ یاسوج " کشف شد

جلال پوران‌فرد، رئیس مرکز اورژانس و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت:

تاکنون ۴۵  جسد هواپیمای تهران ـ یاسوج شناسایی شده و عملیات جست‌وجو اجساد همچنان ادامه دارد.

اجساد فردا برای تشخیص هویت و طی کردن مراحل قانونی به پزشکی قانونی یاسوج منتقل می‌شوند.

رئیس سازمان امداد نجات هلال احمر: ۲۴ امدادگر امشب در محل کشف لاشه هواپیما اسکان دارند

هنوز امکان شناسایی پیکرها وجود ندارد.

تلاش‌ها برای انتقال پیکرها فردا ادامه خواهد داشت.

عملیات انتقال پیکرهای سانحه ATR چند روز زمان می‌برد

جانشین فرمانده سپاه اصفهان گفت:

با توجه به وضعیت آب و هوایی، برف سنگین در ارتفاعات و صعب‌العبور بودن منطقه عملیات انتقال پیکرها چند روز زمان می‌برد.

لاشه هواپیما دچار آسیب‌دیدگی شده است و به صورت کامل سالم نیست.

جاده یاسوج-سی سخت مسدود است

رییس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا:

محور یاسوج-سی‌سخت (گردنه بیژن) کیلومتر ٢٠ در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل انجام عملیات امداد برای دستیابی به هواپیمای سقوط کرده تهران یاسوج تا اطلاع ثانوی مسدود است.

نیروهای هلال‌احمر نزدیک لاشه هواپیما هستند

مدیرعامل هلال‌احمر استان اصفهان:

نیروهای هلال‌احمر نزدیک لاشه هستند.

هواپیما به دیواره کوه برخورد کرده و دسترسی به آن بسیار مشکل است.

نیروهای اعزام شده کوهنورد و از تیم کوهستان هلال‌احمر بوده که دارای مهارت و تجهیزات لازم هستند.

در حال ارزیابی هستیم که اگر بالگرد امکان فرود نداشته باشد در نزدیک‌ترین مکان ممکن کمپ بزنیم، این کمپ در جایی ایجاد می‌شود تا اسکان نسبی باشد و تردد به آسانی صورت بگیرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری گفت:

هواپیمای تهران - یاسوج مجهز به سیستم ELT بوده اما علت عمل نکردن آن مشخص نیست

تصویری واضح از لاشه هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج

تصویری واضح از لاشه هواپیمای مسافربری تهران-یاسوج

امیر حیدری: به‌زودی برای نوع انتقال اجساد تصمیم‌گیری می‌شود

 

فرمانده نیروی زمینی ارتش گفت: اگر هوا مساعد و امکان فرود بالگرد باشد انتقال از طریق بالگرد و در غیر این صورت با تجهیزاتی که تیم ما دارد از طریق زمین پیکرها را منتقل می‌کنند.

 

وی افزود: به دلیل شرایط نامساعد جوی و صعب‌العبور بودن عملیات پیشروی قدری کُند صورت می‌گیرد.

آخرین جزییات از سقوط هواپیمای تهران یاسوج به نقل از استاندار اصفهان

استاندار اصفهان گفت: تا این این لحظه هنوز جنازه‌ای پیدا نشده است و به احتمال زیاد همه سرنشینان هواپیما کشته شده باشند چرا که این نوع برخورد از سخت‌ترین نوع برخوردهای هواپیمایی محسوب می‌شود.

محسن مهرعلیزاده در خصوص آخرین وضعیت هواپیمای سقوط کرده اظهار کرد: این هواپیما در ارتفاع 13 هزار پایی با کوه برخورد کرده است و اگر یک مقدار از سمت راست حرکت می‌کرد، می‌توانست قله را رد کند اما به هر دلیلی که ما نمی‌دانیم به این منطقه برخورد کرد. پس از مشخص شدن محل سقوط هواپیما، کارشناسان شرکت آسمان به منطقه رفتند و آرم هواپیما نیز مشخص شده است.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که تا غروب همه نیروها را در این منطقه تخلیه کنیم و تا جایی که توان دارند هر آن چیزی که هست به پایین منتقل کنند.

استاندار اصفهان در خصوص زنده ماندن افراد گفت: به نظر می‌رسد که همه سرنشینان کشته شده باشند چرا که بیشتر از 48 از اتفاق می‌گذرد و هوا در منطقه بسیار سرد است.

مهرعلیزاده ادامه داد: تا ساعت 10 صبح فردا فرصت داریم که هر آنچه که عملیات داریم انجام دهیم، چرا که طبق پیش بینی‌ها از ساعت 10 صبح فردا وضعیت جوی اجازه پرواز بالگردها را نخواهد داد و این موضوع تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

استاندار اصفهان ادامه داد: عملیات دوباره از روز شنبه از سرگیری خواهد شد، چرا که به احتمال زیاد از ظهر چهارشنبه عملیات در منطقه متوقف می‌شود.

مهرعلیزاده تاکید کرد: تا به این لحظه هنوز جنازه‌ای پیدا نشده است و منطقه برخورد جزو استان اصفهان محسوب می‌شود. اولین بالگردی هم که توانسته لاشه را ببیند، بالگرد سپاه بوده است.

وی با بیان این‌که این سقوط جزو سخت‌ترین نوع برخورد هواپیماها محسوب می‌شود،‌ به احتمال زیاد اجساد به سه تا چهار قسمت تقسیم شده باشند و همین موضوع کمی کار را برای جست و جو دشوار می‌کند،‌ هر چند که در حال حاضر 2 هزار نفر در منطقه نیروی متخصص حضور دارند و سعی می‌کنند جست و جو را تا جایی که برای‌شان امکان پذیر باشد سریع‌تر انجام دهند.

وی تاکید کرد: ارتش براساس ارتباطاتی که با نیروهای جهان دارد توانسته بود که از رادارهای خود و هم‌چنین تصاویر دیگر کشورها از جمله روسیه استفاده کند و تقریبا می‌شود گفت که محل دقیق مشخص شد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم همه نیروهای بسیج شده سریع‌تر به منطقه برسند و بتوانیم تا قبل از ساعت 10 صبح فردا، حداقل اجساد را تا جایی که ممکن است به پایین منتقل کنیم.

پیش بینی برف و باران در ارتفاعات دنا از فردا

 مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی گفت: با توجه به شرایط جوی و افزایش ابر و بارندگی در منطقه کوه دنا، بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد باید تا فردا صبح انجام پذیرد.

 احد وظیفه، اظهار کرد: از اواخر امروز به تدریج افزایش و رشد ابر در منطقه کوه دنا خواهیم داشت وطی فردا ظهر نیز به تدریج ابرها سطح منطقه را خواهند پوشاند.

وی ادامه داد: پرواز هلی‌کوپتر از ظهر فردا در منطقه غیرممکن است به همین دلیل زمان برای انتقال اجساد حادثه سقوط هواپیما محدود خواهد بود.

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با تاکید بر اینکه با توجه به شرایط جوی باید بخش زیادی از عملیات انتقال اجساد طی امروز عصر تا صبح فردا صورت بگیرد، گفت: طی دو روز آینده بارش باران در منطقه کوه دنا نیز افزایش می‌یابد و بارش برف نیز در این منطقه پیش‌بینی می‌شود.

اظهار نگرانی خلبان هلی‌کوپتر امداد از ریزش بهمن در مکان وقوع سانحه

خلبان جهانگیری با بیان این مطلب که با پیدا شدن محل لاشه هواپیما و دره بودن آن با تردد پشت سر هم هلیکوپترها، خطر بسیار محتمل ریزش بهمن هم روی لاشه هم روی اجساد و حتی نیروهای امدادی وجود دارد گفت: در اینصورت با ریزش خروارها برف همه مدفون شده و دیگر هیچگونه اقدامی متصور نیست.

اجساد قربانیان سقوط هواپیما به استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده می‌شود

معاون دادگستری استان اصفهان گفت: بر اساس مذاکره با رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد پیکر قربانیان به محض انتقال به پایین کوه به پزشکی قانونی این استان تحویل داده می‌شود.

فاصله محل سقوط هواپیمای ATR آسمان و فرودگاه یاسوج

رنگ زرد محل برخورد هواپیمای ATR آسمان و رنگ قرمز فرودگاه یاسوج

محل سقوط

تصویر دقیق از محل احتمالی سقوط هواپیمای ATR سقوط کرده آسمان در کوه دنا

تصویر دقیق از محل احتمالی سقوط هواپیمای ATR سقوط کرده آسمان در کوه دنا

وضعیت جوی و توپوگرافی منطقه اجازه فرود بالگرد در محل سقوط هواپیمای تهران یاسوج را نمی‌دهد

رییس مرکز فوریت‌های پزشکی اصفهان گفت: وضعیت جوی و وضعیت توپوگرافی منطقه تاکنون اجازه نشستن بالگرد در محل سقوط هواپیمای تهران - یاسوج را نداده است، اما باز هم بررسی‌ها در حال انجام است و بالگرد اورژانس هم در منطقه مستقر بوده که اگر امکان فرود فراهم شد سریعا در منطقه حضور یابد.

وی اضافه کرد: اگر بالگرد در منطقه مورد نظر پیدا شدن لاشه بتواند فرود بیاید می‌توانیم اجساد را از طریق بالگرد جا به جا کنیم. اما تا این لحظه امکان فرود در آن منطقه برای بالگردها وجود ندارد.

تصویری که گفته می‌شود اجساد روی برف را نشان می‌دهد

تصویری که گفته می‌شود اجساد روی برف را نشان می‌دهد

محل سانحه پرواز ۳۷۰۴ آسمان بر اساس مختصات اعلامی

محل سانحه پرواز ۳۷۰۴ آسمان بر اساس مختصات اعلامی

بالگردها امکان انتقال اجساد را ندارد

مدیر اورژانس استان اصفهان گفت: فرود بالگرد در نقطه مورد نظر غیرممکن است و اجساد باید به صورت دستی و زمینی به پایین کوه منتقل شوند که این کار زمان می‌برد.

احتمال انتقال اجساد هواپیمای آسمان تا عصر امروز

فرمانده هلال احمر در محل سقوط هواپیما گفت: پس از کشف لاشه هواپیما در ارتفاع نوقل، تیم های امدادی و نیروها به منطقه اعزام تا اجساد را کشف و به پائین ارتفاعات منتقل کنند.

وی افزود: اگر اجساد در یک نقطه باشند تا عصر امروز کار انتقال به اتمام می رسد.

سخنگوی سپاه: بالگردهای سپاه لاشه هواپیمای تهران - یاسوج را پیدا کردند

سخنگوی سپاه پاسداران از پیدا شدن لاشه هواپیمای تهران - یاسوج توسط بالگردهای نیروهای هوا فضای سپاه خبر داد.

سردار رمضان شریف اعلام کرد: صبح امروز سه‌شنبه بالگردهای نیروی هوا فضای سپاه در حین جست‌وجو لاشه هواپیمای آسمان که از تهران عازم یاسوج بود را در ارتفاعات کوه دنا پیدا کردند.

پرواز بالگردها بر فراز دنا/ صعود کوهنوردان به ارتفاع 4000 متری

عملیات تجسس برای یافتن هواپیمای تهران- یاسوج یا محل سقوط احتمالی آن در سومین روز همچنان ادامه دارد.عملیات تجسس امدادگران به صورت زمینی و هوایی با حضور تیم‌های تخصصی در چند منطقه ادامه دارد. کوهنوردان امروز به ارتفاع 4000 متری ارتفاعات دنا صعود می‌کنند.

معاون سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر که در سمیرم حضور دارد، با اعلام آغاز عملیات تجسس گفت: روز سوم عملیات است و تجسس امدادگران به محض مساعد شدن شرایط جوی در ارتفاعات دنا با حضور 80 تیم عملیاتی تجسس برای یافتن لاشه هواپیما آغاز شده است.

وی گفت: چهار فروند بالگرد جمعیت هلال احمر در ارتفاعات خواهند بود تا از وضعیت هواپیما و محل سقوط احتمالی آن اطلاعاتی به دست بیاریم.

بالگرد

اورژانس کشور نیز در منطقه سمیرم در دو قسمت تجسس را ادامه می دهد، اولی پرواز بالگردهای سازمان اورژانس بر فراز رشته کوههای دنا و دومی خودروی آفرود اورژانس کشور در دشت سمیرم.

محمدی؛ مدیرعامل  هلال احمر استان مرکزی از اعزام دو تیم تخصصی جست‌وجو و نجاتِ کوهستان از هلال‌احمر استان مرکزی به منطقه دنا خبر داد و گفت: دو تیم تخصصی متشکل از ۱۱ نفر با تجهیزات کامل به منطقه حادثه اعزام خواهند شد تا در خصوص جست‌وجوی بقایای هواپیما با دیگر گروه‌های امدادی همکاری کنند.

تایید تماس یکی از مسافران 10 دقیقه قبل از ناپدید شدن هواپیما

تجسس امدادگران در حالی ادامه دارد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در اینستاگرامش نوشت: درخصوص اخباری که در مورد وجود گوشی روشن یکی از مسافرین طرح شد و نیز اخبار دیگری که روز گذشته در خصوص تماس یکی از شهروندان یاسوجی با یکی از مسافرین و صحبت با وی در هنگام پرواز مطرح شد، توضیحاتی را عرض می‌کنم. مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافرین پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌روز در دسترس بوده و سپس به دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌شود. موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است. ادعای یکی از خبرنگاران در خصوص تماس شهروندی از یاسوج به یکی از مسافرین و دو مکالمه 30  ثانیه‌ای و 72 ثانیه‌ای بررسی و بنا بر اطلاعات تماس ثبت شده، این ادعا صحیح است. تماس اول در ساعت ۸:۵۶ دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌آباد به مدت 31 ثانیه برقرار و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان بوده است. البته اظهارات خبرنگار مذکور مبنی بر ساعت ناپدید شدن صحت ندارد و بنا بر اظهارات سازمان هواپیمایی کشوری ساعت ناپدید شدن 9:34 دقیقه صبح بوده است

مختصات مشخص‌شده از طریق تلفن همراه در نزدیکی قله دناست

مدیر اورژانس استان اصفهان گفت: مختصات نقطه مشخص‌شده از طریق سیگنال گوشی تلفن همراه در نزدیکی قله دنا و در مکانی بوده که بالگردها به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در روزهای گذشته نتوانستند در آن محدوده حضور پیدا کنند.

سومین روز عملیات جستجوی لاشه هواپیمای مسافربری ATR

عملیات شناسایی و جستجوی لاشه هواپیمای مسافربری تهران- یاسوج، در حالی وارد روز سوم شده است که هنوز خبر موثقی از محل سقوط هواپیما به دلیل شرایط نامساعد جوی به دست نیامده است.

از همان ساعات اولیه وقوع سانحه برای هواپیمای مسافربری پرواز تهران – یاسوج نیروهای امدادی اورژانس، هلال احمر و نیروهای مردمی در نزدیکی محل احتمالی سانحه حضور یافتند و رییس جمهور وزیر راه و شهرسازی را مامور رسیدگی به پرونده سقوط هواپیما کرد، اما علی‌رغم همه این اقدامات به علت شرایط جوی، برف و برودت هوا در منطقه، بالگردهای امدادی نتوانستند لاشه هواپیما را پیدا کنند.

امروز و در سومین روز سانحه تلاش نیروهای امدادی اورژانس و هلال احمر جهت جستجوی لاشه هواپیمای حادثه دیده ATR از ساعاتی پیش آغاز شد.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی گفت:‌ هنوز جست‌وجوی تیم‌ها به نتیجه نرسیده است و از ساعت ۵ و نیم صبح امروز مجددا رصد منطقه را آغاز کردیم.

وی گفت:‌ در حال حاضر هلی‌کوپترهای جست‌وجو حرکت کرده‌اند و در حال رصد هوایی منطقه هستند.

مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی افزود:‌ پایان عملیات جست‌وجو فقط با یافتن لاشه هواپیما امکان‌پذیر است و تا زمانی که لاشه هواپیما یافته نشود جست‌وجو را متوقف نمی‌کنیم.