۰ نفر

فریب دختران جوان به بهانه ازدواج

۲۵ آذر ۱۳۹۶، ۷:۱۴
کد خبر: 237890
فریب دختران جوان به بهانه ازدواج

« مرد شیادی که با جلب اعتماد طعمه‌های خود به‌ویژه زنان جوان دست به کلاهبرداری و سرقت از آن‌ها می‌زد، از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر شد.

وی با استفاده از اوراق شناسایی آن‌ها و افتتاح حساب اقدام به گرفتن دسته چک می‌کرد و با خرج کردن چک‌ها در سطح بازار دردسرهای بسیاری برای طعمه‌هایش به راه انداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از قانون، دوم مهر سال‌جاری، زن جوانی با مراجعه به کلانتری 134 شهرک قدس به ماموران گفت که مردی به نام علیرضا به بهانه ازدواج، اعتماد او و خانواده‌اش را جلب کرده و با استفاده از مدارک شناسایی متعلق به وی اقدام به افتتاح حساب بانکی، دریافت دسته چک و صدور ده‌ها چک بلامحل در سطح بازار تهران کرده‌است.با تشکیل پرونده مقدماتی با موضوع جعل حساب و کلاهبرداری و به دستور دادیار شعبه سوم دادسرای ناحیه دو تهران، پرونده برای رسیدگی در اختیار پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران قرار گرفت.

محتویات پرونده، حکایت از آن داشت که «علیرضا» 39 ساله ابتدا از طریق شبکه های مجازی با شاکی آشنا شده و این آشنایی را به ملاقات‌های حضوری تبدیل کرده ‌است و در ادامه با طرح پیشنهاد ازدواج مدعی فوت همسر سابقش شده و در این خصوص برای اثبات ادعای خود تصویری از سنگ قبر همسرش را به شاکی نشان و حتی گواهی فوت او را نیز به شاکی و خانواده‌اش نشان داده‌است. بنا بر اظهارات شاکی، علیرضا پس از مراسم خواستگاری و برای جلب اعتماد خانواده وی اقدام به خرید چندین ملک میلیاردی در مناطق سعادت‌آباد، الهیه، فرشته و یک باغ ویلا در شهرستان ارومیه کرده‌است و با معرفی خود به عنوان مدیرعامل «شرکت سون مدیا» در امارت متحده عربی، با طرح ادعای دروغین داشتن مدرک دکتری در رشته بازرگانی و انجام تجارت بین المللی و لزوم مسافرت‌های متعدد به خارج از کشور برای سرکشی به دفاتر شرکت در هفت کشور اروپایی و آسیایی، به همراه شاکی به شعبه یکی از بانک‌ها در بلوار دریا مراجعه و اقدام به افتتاح حساب مشترک کرده‌است تا در نبود وی نامزدش (شاکی) بتواند از حساب مشترک پول برداشت کند. شاکی در ادامه اظهاراتش بیان کرد : «مدتی پس از افتتاح حساب، علیرضا به شکل مرموزی ناپدید شد و از بانک اطلاع دادند که دارای ده‌ها چک برگشتی و بلامحل هستم. ابتدا تصور کردم بانک اشتباه می‌کند ولی زمانی‌که برای بررسی موضوع به بانک مراجعه کردم، متوجه شدم که علیرضا بدون حضور من و با معرفی خودش به عنوان همسر بنده، موفق به دریافت چندین دسته چک از بانک شده و در ادامه ده‌ها چک که به اسم من بوده در سطح بازار خرج کرده‌است؛ این در حالی‌است که بنده دسته چکی تحویل نگرفتم که چک‌هایم برگشت بخورد».

شناسایی مرد تبهکار

کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران، با بررسی سوابق علیرضا موفق به شناسایی وی به عنوان یکی از مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای با 9 سابقه کیفری در زمینه ارتکاب جرایم مختلف فریب در ازدواج، جعل، کلاهبرداری، سرقت در شهرهای مختلف تهران، اصفهان، رشت و کرج شدند که در حال حاضر نیز تحت تعقیب محاکم قضایی مختلف قرار دارد.

فریب دومین طعمه

در شرایطی که علیرضا از مخفیگاهش در خیابان کریم‌خان متواری شده بود، کارآگاهان موفق به شناسایی زن جوان دیگری شدند که علیرضا او را نیز به همین شیوه و شگرد ( پیشنهاد دروغین ازدواج ) فریب داده‌بود اما این زن به دلایل شخصی و خانوادگی هیچ‌گونه شکایتی را تا زمان شناسایی شدنش توسط کارآگاهان انجام نداده بود.

در شرایطی که متهم هیچ‌گونه رد و نشانی از خود به جای نگذاشته و از تهران نیز متواری شده بود، کارآگاهان موفق به شناسایی مخفیگاه وی در استان مازندارن – شهرستان رویان شدند. هماهنگی‌های لازم قضایی برای اعزام کارآگاهان به شهرستان رویان انجام شده بود که آن‌ها در اقدامات ویژه پلیسی خود اطلاع پیدا کردند که متهم برای پیگیری اقدامات مجرمانه‌اش با خودروی پژو 206 به تهران مراجعت کرده‌است. بلافاصله طرح مهار در محدوده تردد متهم در اتوبان اشرفی اصفهانی انجام و سرانجام متهم در روز 28 آبان در خیابان گلاب شناسایی و قبل از هرگونه اقدام به فرار و آسیب رساندن احتمالی به شهروندان دستگیر شد و در بازرسی اولیه از خودروی وی تعداد زیادی اسناد تجاری شامل اوراق بانکی، دسته چک، کارت‌های عابربانک ، اسناد مالکیت و مهرهای مجعول کشف و به پایگاه دوم پلیس آگاهی منتقل شد .

اعترافات مرد شیاد

علیرضا در تحقیقات اولیه اعتراف کرد که دارای بیش از 400 حساب بانکی بوده و از بانک‌های مختلف اقدام به اخذ دسته چک به نام خود یا اشخاص ثالث کرده‌است و در ادامه در شهر تهران، اصفهان و پرند به سطح بازار مراجعه و با فریب و مانورهای متقلبانه اعتماد فروشندگان را جلب و اقدام به خرید اقلامی همچون لوازم خانگی، لاستیک و آهن‌‌آلات کرده و آن‌ها را به کارخانه‌ای در پاکدشت منتقل و زیر قیمت واقعی به فروش رسانده است.

همچنین برابر اعترافات متهم، وی با چک‌های بلامحل اقدام به پیش خرید 6 دستگاه خودروی BMW به ارزش 18 میلیارد تومان کرده‌است. بررسی‌های دیگر نیز نشان می‌داد وی در الهیه، خیابان آقابزرگی، قیطریه، سعادت آباد و شهرستان ارومیه اقدام به خرید املاک به مبلغ 26 میلیارد تومان کرده است.

در ادامه تحقیقات پلیسی، مشخص شد که متهم با تهیه دفتری در خیابان شوش جوانی به نام «میثم» را به عنوان مدیر دفتر استخدام و با تطمیع و اغفال، به نام این جوان در بانک‌های مختلف اقدام به افتتاح حساب و گرفتن دسته چک کرده و این چک‌ها را در بازار خرج کرده‌است که با بررسی به‌عمل آمده مشخص شد که تنها هشت فقره از چک‌های مذکور به ارزش 28میلیارد و 700 میلیون تومان به بانک واصل و گواهی عدم پرداخت برای آن‌ها صادر شده‌است.

سرهنگ کارآگاه سعدا... گزافی، رییس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با اعلام این خبر گفت:«در این پرونده تاکنون بیش از 20 تن از مالباختگان در سطح بازار تهران شناسایی و به پایگاه دوم پلیس آگاهی دعوت شدند که متهم را مورد شناسایی قرار داده‌اند. همچنین در ادامه تعداد دیگری از زنان جوان که متهم به بهانه ازدواج آن‌ها را نیز فریب داده بود، شناسایی شدند که متهم پرونده پس از مواجهه حضوری با آن‌ها اعتراف کرد که علاوه بر فریب‌شان از خانه دو نفر از آن‌ها پس از تهیه کلید یدک و اطمینان از عدم حضورشان در خانه، اقدام به سرقت طلا، جواهرات و پول نقد کرده که تنها در یکی از سرقت‌ها 180 میلیون تومان طلا و ارز خارجی سرقت کرده‌است».