۰ نفر

سازمان فضایی ایران:

بیشترین جابجایی پوسته زمین در زلزله اخیر در ایران بود

۱ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۴۵
کد خبر: 233163
بیشترین جابجایی پوسته زمین در زلزله اخیر در ایران بود

سازمان فضایی ایران با استفاده از تصاویرماهواره ای میزان جابجایی پوسته زمین در راستای قائم و همچنین در امتداد شرقی- غربی در مناطق زلزله زده را برآورد و اعلام کرد:بیشترین میزان جابجایی پوسته زمین در راستای قائم در داخل ایران بوده است.

سازمان مذکور با تحلیل تصاویر ماهواره ای رادار قبل و بعد از وقوع زلزله در مناطق غربی کشور، اقدام به تولید نقشه میزان جابجایی پوسته زمین در مناطق زلزله زده ( ایران و عراق) کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، در این تحلیل از تصاویر ماهواره ای رادار Sentinel-1 متعلق به آژانس فضایی اروپا استفاده شده است و تصاویر مربوط به تاریخ های 20، 21، 26 و 27 آبان ماه 1396 هستند.

تحلیل داده های راداری فوق نشان می دهد، بیشترین میزان جابجایی پوسته زمین در راستای قائم در داخل ایران و در اطراف روستای قلمه ذهاب در شمال غرب شهر سرپل ذهاب (به میزان حدود 90 سانتیمتر به سمت بالا) به وقوع پیوسته است.

بیشترین میزان فرو نشست زمین در اطراف کانون زلزله به میزان حدود 30 سانتیمتر بوده است.

میزان جابجایی در راستای قائم در شهر سر پل ذهاب حدود 30+ سانتیمتر و در شهر قصر شیرین حدود 7.5+ سانتیمتر تخمین زده می شود .

زلزله ای به بزرگی 7.3 ریشتر ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه یکشنبه (بیست و یکم آبان ماه) استان کرمانشاه و مناطقی از عراق را لرزاند.

این زلزله در استان کرمانشاه حوالی ازگله در عمق 11 کیلومتری زمین روی داد.

شدت این زمین لرزه به اندازه ای بود که در بیشتر استان ها و برخی کشورهای منطقه نیز احساس شد.

براساس آخرین اطلاعات اعلام شده از ستاد مدیریت بحران کشور، در این زمین لرزه 437 نفر جان باخته و 12 هزار و 386 نفر مصدوم شده اند.

پس لرزه ها هنوز ادامه دارد.