۰ نفر

جست‌ وجوی نفس‌های گرم زیر آوار سرد

۳۰ آبان ۱۳۹۶، ۱۰:۲۰
کد خبر: 232792
جست‌ وجوی نفس‌های گرم زیر آوار سرد

«اینجا کودکی زیر آوار است»، «صدای نفس‌های همسرم را احساس می‌کنم»، «امدادگر کمک!» این‌ها جملاتی بود که رضا عباسی، عضو تیم واکنش سریع جمعیت هلال احمر کرمانشاه و سایر همکارانش را از آواری به سمت آوار دیگر می‌کشاند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این امدادگر گفت: «یکشنبه شب-22 آبان 96- بود که خبر تأسف‌برانگیر زلزله 7.3 ریشتری در مناطق غرب کشور  منتشر شد. ما هم بلافاصله همراه سایر نجاتگران هلال احمر راهی شهر «ازگله» شدیم. قدرت زلزله بسیار شدید بود و خسارت‌های جانی و مالی بسیاری برجا گذاشته بود. وقتی وارد مناطق زلزله‌زده شدیم تنها صدای شیون و ناله مردم به گوش می‌رسید که گریه می‌کردند و فرزند، همسر، مادر، پدر، خواهر، برادر و سایر اعضای خانواده‌هایشان را از زیر آوار صدا می‌زدند، اما صدایی جز گریه به گوش نمی‌رسید.

هلال احمرهم خیلی سریع نیروهای خود را وارد عمل کرد تا عملیات آواربرداری و امداد و نجات آغاز شود، البته مردم نیز کمک‌ می‌کردند تا عزیزانشان را زودتر از زیر آوار خارج کنند. صحنه غم‌انگیزی بود، دیدن کودکان چشم دوخته به آوار برای نجات پدر و مادرشان و مادرانی که با چشمان اشکبار به‌دنبال فرزندانشان به این طرف و آن طرف می‌دویدند هیچ گاه از جلوی چشمانم دور نمی‌شود.

 آن شب تا صبح ما مشغول آوار‌برداری بودیم که خوشبختانه افراد زیادی نیز نجات پیدا کردند. اما متأسفانه تعداد زیادی نیز زیر سنگینی آوار جان باخته بودند. اعلام خبر مرگ افراد حبس زیر آوار به بازماندگان برایمان بسیار سخت بود. اما تا آنها به دستان و چشمان ما نگاه می‌کردند متوجه می‌شدند که عزیزشان فوت کرده در همین لحظه صدای ناله و شیون بلند می‌شد. ولی ما باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که دقتمان قربانی احساساتمان نشود تا بتوانیم افراد بیشتری را نجات دهیم. وقتی یک نفر زنده از آوار بیرون می‌آمد چراغ امید در دلمان روشن می‌شد و با انگیزه و تلاش بیشتر به کارمان ادامه می‌دادیم.

آن شب را به سختی به سحر رساندیم. یکباره متوجه شدم آقایی به‌دنبال همسرش زیر آوار می‌گردد سریعاً با همکارانم برای امدادرسانی به محل حادثه رفتیم. نقشه خانه و آخرین لحظه‌ای که همسرش را دیده بود سؤال کردیم تا بر اساس آن عملیات آواربرداری را آغاز کنیم. ابتدا کار را از مناطقی که احتمال می‌دادیم همسرباردار صاحبخانه آنجا باشد، آغاز کردیم بعد از چند ساعت عملیات آوار‌برداری به یکباره مرد جوان فریاد زد، صدای همسرم را می‌شنوم. صداش را می‌شنوم...همان موقع خودمان را به آنجا رساندیم و خاک‌برداری را با ایمنی کامل انجام دادیم تا آوار فروکش نکند. در همین حال زن جوان با صدای نالان فریاد می‌زد که زنده است وحالش خوب است و...از او خواستیم تکان نخورد تا خاک و آوار فروکش نکند و سپس با همکاری نیروهای ارتش خانم باردار را نجات دادیم. خوشبختانه خانم باردار سالم بود و فقط کمی از ناحیه گردن دچار کوفتگی شده بود که بلافاصله به بیمارستان انتقال یافت. مرد جوان هم پس ازدیدن همسرش و شنیدن خبر سلامتی فرزندش به گریه افتاده بود و سجده شکر به جا آورد.

نجات کودک سه ساله از زیر آوار

پس از اتمام عملیات آواربرداری من مسئول توزیع شیرخشک، پوشک و... به بچه‌ها شدم. برای همین ابتدا سرشماری از منطقه را انجام دادم که در همین هنگام متوجه شدم یک کودک حدود سه ساله زیر آوار مانده است. نمی‌دانستم بعد از این مدت کودک هنوز زنده است یا خیر، ولی با عجله خود را به محل حادثه رساندم. به محض رسیدن متوجه شدم خوشبختانه همکارانم سریع‌تر از من خود را به منطقه رسانده و کودک را صحیح و سالم از زیر آوار خارج کردند.این کودک که با گذشت 14 ساعت از زیر آوار صحیح و سالم خارج شده بود به آغوش خانواده بازگشت و تلخی زلزله‌ را به کام خانواده‌اش شیرین کرد.

من بارها به عیادت این کودک و خانم باردار رفته‌ام و خوشبختانه تاکنون هیچ یک دچار مشکل خاصی نشده‌اند.»

آتش سوزی یکی از چادرهای زلزله‌زدگان

یکی از چادرهای زلزله‌زدگان «ثلاث باباجانی» صبح دیروز به‌دلیل نشت چراغ نفتی آتش گرفت که خوشبختانه مصدوم یا تلفات نداشت. زلزله‌زدگان اسکان داده شده درچادرها، برای گرم کردن محل زندگی موقت‌شان از چراغ والور و گاز پیک‌نیکی استفاده می‌کنند که دراین شرایط علاوه بر خطر آتش‌سوزی، خطر استنشاق هوای آلوده به گاز منو‌کسید‌کربن نیز وجود دارد.تجمع مقدار کمی از گاز منواکسید کربن در محیط‌های بسته مانند چادر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین خاطر و برای پیشگیری از مسمومیت با این گاز، زلزله‌زدگانی که در چادرها مستقر هستند باید بخشی از چادر را برای تبادل هوا باز بگذارند تا ازوقوع حوادث مشابه جلوگیری شود.

 توقیف دو حساب غیرمجاز کمک به زلزله زدگان

سرپرست دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از توقیف دو فقره حساب بانکی غیرمجازخبرداد که به بهانه کمک به زلزله زدگان غرب کشوراعلام شده بود.

قاضی حسن حیدری دیروزبا اعلام این خبر گفت: صاحبان این حساب‌ها اقدام به جمع‌آوری کمک های نقدی مردم از طریق حساب‌های شخصی خود می‌کردند. وی با بیان اینکه جمع‌آوری کمک‌های نقدی فقط باید ازطریق حساب‌های مرتبط نظیر کمیته امداد، هلال احمر و ستاد مدیریت بحران کرمانشاه باشد اظهار کرد: مردم از واریز کمک‌های نقدی به حساب‌های شخصی خودداری کنند.