۰ نفر

ساختمان مجاور پلاسکو تهران دقایقی قبل آتش گرفت +فیلم و عکس

گزارش لحظه‌به‌لحظه اقتصاد آنلاین از حادثه "پلاسکو"

۳۰ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۰۲
کد خبر: 171630
گزارش لحظه‌به‌لحظه اقتصاد آنلاین از حادثه "پلاسکو"

ساختمان پلاسکو تهران که لقب اولین ساختمان بلند تهران را یدک می‌کشید و یکی از مراکز قدیمی تولید و تجارت پایتخت بود، پس از وقوع آتش سوزی چند ساعته صبح امروز در حالی که آتش نشانان مشغول خاموش کردن آتش بودند، ناگهان فرو ریخت.

**محدودیت‌های ترافیکی در محدوده "پلاسکو" ادامه دارد

رییس پلیس پایتخت: محدودیت‌های ترافیکی را حداقل برای امروز جمعه خواهیم داشت. شاید برای شنبه نیز این محدودیت‌ها تمدید شود.

 

**هیچ یک از محبوس شدگان هنوز پیدا نشده‌اند

با گذشت بیش از 16 ساعت از حادثه پلاسکو ، عملیات جست‌وجو و آوار برداری همچنان در محل ادامه داشته و تا کنون هیچ یک از آتش‌نشانانی که احتمال مفقود شدنشان وجود داشت، پیدا نشده‌اند.

 

**توییت رییس آتش نشانی کالیفرنیا درباره پلاسکو

گری گرای با انتشار پیامی در توییتر از اخبار غم انگیز امروز مبنی بر کشته شدن آتش نشان‌ها و مردمی، آنها که برای کمک رفته بودند و در حریق ساختمان پلاسکو تهران کشته شدند نوشت.

توییت رییس آتش نشانی کالیفرنیا درباره پلاسکو

 

**۵۶۰ واحد صنفی ساختمان پلاسکو از بین رفت

رنیس اتحادیه پوشاک کشور اعلام کرد: ۵۶۰ واحد صنفی در حادثه ریزش ساختمان پلاسکو از بین رفته است.

 

**دستور دادستان کل کشور به دادستان تهران در پی حادثه دردناک ساختمان پلاسکو

در اسرع وقت با تشکیل پرونده قضایی، علل این حادثه بررسی و به دادستانی کل کشور گزارش شود.

 

**سگ های زنده یاب تاکنون کسی را پیدا نکرده اند

اسماعیل اسکندر رییس تیم هانست هلال احمر گفت: 12 سگ زنده یاب به محل حادثه پلاسکو آورده شده اند که این سگ ها تا کنون شش بار عملیات انجام داده اند، اما متاسفانه در این عملیات ها کسی پیدا نشده است.

منتظریم تا آتش نشان ها راهی را برای نفوذ و عملیات جدید پیدا کنند

 

**اولین نتایج تلاشها؛ نمای اهنی پلاسکو به زانو در آمد

پس از گذشت حدود 12 ساعت از فروریختن ساختمان 15 طبقه پلاسکو در اولین نتایج تلاش های نیروهای امدادی و آتش نشانان حاضر در محله حادثه با استفاده از تجهیزات و جرثقیل های سنگین لحظاتی پیش نخستین بخش از نمای چند تنی ساختمان پلاسکو با استفاده از بیل و قیچی‌های مکانیکی اوار برداری شد.

هر یک از آهن های نمای این ساختمان تا 10 تن وزن دارد که همین امر آواربرداری را با پیچیدگی مواجه کرده است.

 

**حضور متخصصان اورژانس در محل حادثه "پلاسکو"

سرپرست اورژانس کشور گفت: از ساعات ابتدایی حادثه حریق "پلاسکو"، متخصصان اورژانس جهت درمان مصدومان در محل حضور یافتند و تا کنون 51 نفر در محل حادثه درمان سرپایی شده و 33 تن هم به بیمارستان منتقل شدند.

 

**رییس جمهور در ستایش از شجاعت آتش نشانان پیامی را در توییتر خود منتشر کرد

توییت رییس جمهور در سوگ و ستایش آتش نشان

 

**برق منطقه پلاسکو وصل شد

قائم مقام توزیع برق تهران بزرگ اعلام کرد: در حال حاضر همه واحدهای محدوده پلاسکو به جز 20 واحد تجاری نزدیک به پاساژ برق دارند.

 

**حجم زیاد آوار تایید می‌کند که جمعی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند

سخنگوی ستاد بحران حادثه پلاسکو اظهار کرد: نباید انتظار داشته باشیم تا ۳ - ۴ ساعت آینده یا حتی تا فردا صبح کارآوار برداری به اتمام رسد. وی اظهار کرد: حجم زیاد آوار این را تایید می‌کند که جمعی از آتش‌نشانان به شهادت رسیدند.

ملکی درباره اینکه آواربرداری تا چه زمانی به طول می‌انجامد، اظهار کرد: آواربرداری کار بسیار سنگینی است و جزو آواربرداری‌های پیچیده محسوب می‌شود که کوچک‌ترین اشتباه ممکن است مشکلات دیگری ایجاد کند. ستون‌های فلزی سنگین هستند که بریدن و جابجایی آن‌ها دشوار است نباید انتظار داشته باشیم تا ۳- ۴ ساعت آینده یا حتی فردا صبح کار ما به اتمام برسد. تمام نیروهای ما بدون وقفه تلاش می‌کنند تا به آتش‌نشانان گرفتار در آوار، دسترسی پیدا کنند.

 

**کسبه پاساژ نگران اموال‌شان نباشند

رئیس پلیس پایتخت از مالکان و کسبه ساختمان پلاسکو خواست که نگرانی از بابت اموال گران بها و گاوصندوق‌های خود نداشته باشند. آن بخش از اموالی که در پی حریق از بین رفته است، بیمه‌ها مسئول جبران حسارت آن هستند. اما در مورد اموالی که در داخل واحدها مانده مانند گاوصندوق‌ و اموال گران‌بها باید بگویم که مسئولیت این ساختمان و اجناس داخل آن با پلیس است و تمامی این اموال نگهداری شده تا به مالکشان تحویل شود. وی تاکید کرد از این رو هیچ نگرانی برای مالکان و کسبه ساختمان پلاسکو وجود ندارد.

 

**استقرار تیم تشخیص هویت پلیس آگاهی در پلاسکو

رییس پلیس تهران: تیمی از عوامل تشخیص هویت آگاهی در محل مستقر شدند تا نسبت به شناسایی فوتی‌های احتمالی این حادثه اقدام کنند.

ساجدی نیا با تاکید بر اینکه پلیس تا پایان عملیات آواربرداری در این محله حضور خواهد داشت گفت: نیروی انتظامی همانطور که از دقایق اولیه در این محل مستقر شد تا ثانیه اخر نیز در این عملیات حضور خواهد داشت.

 

**رهبر انقلاب حادثه آتش سوزی ساختمان پلاسکو را تسلیت گفتند

درپی حادثه دردناک صبح امروز و آتش‌سوزی و فروریختن ساختمان در مرکز شهر تهران که به گرفتار شدن جمعی از آتش‌نشانان انجامید، حضرت آیت الله خانه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پیامی صادر کردند.

 

**پیام تسلیت نخست وزیر ترکیه به معاون اول رئیس جمهوری ایران

ینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه پنجشنبه شب با ارسال پیامی به اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری اسلامی ایران، درگذشت عده ای از شهروندان کشورمان در حادثه آتش سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو را تسلیت گفت.

 

**رییس جمهوری در پیامی سانحه ناگوار آتش در ساختمان پلاسکوی تهران را تسلیت گفت

رییس جمهوری در پیامی به مناسبت سانحه ناگوار آتش در ساختمان پلاسکوی تهران ، با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه غمبار اظهارداشت: حماسه ای که آتش نشانان فداکار در این صحنه خدمت ، آفریدند  و جان خود را برای نجات هموطنان خویش فدا کردند ، ملت ایران را به سوگ و ستایش روح فداکاری و از خودگذشتگی این فرزندان رشید ملت واداشت.

 

**آتش در "پلاسکو" دوباره شعله‌ور شد

آتش دوباره بر بخشی از پیکر فروریخته ساختمان پلاسکو شعله‌ور شد.

 با برداشتن قسمتی از نمای فروریخته ساختمان پلاسکو، آتش دوباره زبانه کشید. عملیات آتش‌نشانان برای اطفا ادامه دارد.

 

**پیش‌بینی مدت زمان لارم برای آواربرداری

اسماعیل نجار ضمن تسلیت به بازماندگان حادثه ریزش ساختمان پلاسکو در خصوص پیش‌بینی زمان پایان آواربرداری نیز گفت: این کار بسیار سنگین است و به نظر می‌رسد بیش از ۲۴ ساعت برای دسترسی به طبقات پایین ساختمان زمان می‌برد. هنوز بحث اصلی ما آواربرداری است و ارزیابی خسارت بعد از آن انجام می‌شود.

 

**افزایش مصدومان حادثه "پلاسکو" به ۸۴ نفر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از افزایش آمار مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به ۸۴ تن خبر داد.

 

**تنها 3 متر تا محبوس‌شدگان پلاسکو، فاصله است

رییس کمیته عمران شورای شهر تهران گفت: با حفر تونل و دسترسی نجاتگران و آتش‌نشانان به زیرزمین پلاسکو، تنها سه متر به محبوس شدگان در زیر آوار فاصله است. وی افزود:نجاتگران در حال تخلیه آوار و نخاله طبقات منفی هستند.

 

**دستور ویژه وزیر کشور برای پیگیری علت حادثه

پیرو دستور رئیس جمهور محترم در پی وقوع حادثه تأسف بار ساختمان پلاسکو،‌ وزیر کشور به معاون خود و رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور مأموریت داد گزارش جامع و دقیقی را از عملکرد دستگاه های ذیربط و معرفی قاصرین و مقصرین احتمالی تهیه و ارائه کند.

 

**سخنگوی ستاد بحران پلاسکو: هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده است

سخنگوی ستاد بحران پلاسکو گفت: هرچند در حال حاضر وضعیت در محل حادثه تثبیت شده اما کار بسیار سنگین است، وضعیت همچنان بحرانی است و کمترین اشتباه در زمینه جابجایی آوار ممکن است باعث ایجاد خطر دیگری شود.

عملیات امدادرسانی به حادثه پلاسکو، از دو جبهه این ساختمان و از دقایق ابتدایی آغاز شده و در حال ادامه است. در ضلع شرقی ساختمان با برش آهن‌آلات به منظور دستیابی به طبقات زیرین، بخش‌هایی را حفر کرده‌اند.

وی گفت: حدود 20 نفر از آتش‌نشانان زیر آوار محبوس شده‌اند که متاسفانه جمعی از آنها به شهادت رسیده‌اند. این ضایعه را به همکاران آتش‌نشان و خانوادهای آنها تسلیت عرض می‌کنم.

هنوز کسی از زیر آوار خارج نشده و اخبار منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی  مورد تایید نیست.

 

**توضیح آتش نشانی درباره دود برخواسته از ساختمان پلاسکو

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه نه ساختمان پلاسکو دوباره آتش گرفته و نه ساختمان‌های اطراف شعله ور شده است، گفت: این دود همان دودی است که در عملیات لکه‌گیری انجام می‌شود و در حال حاضر نیز عملیات لکه گیری در این ساختمان در حال انجام است  و هیچ حریق جدیدی رخ نداده است.

 

**تمهیدات ایمنی و امنیتی سفارتخانه های اطراف محل آتش سوزی

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف و تاثر عمیق از وقوع حادثه ساختمان پلاسکو گفت: از دقایق اولیه وقوع این حادثه، وضعیت سفارت خانه های آلمان ، ترکیه و انگلیس با کمک پلیس دیپلماتیک، نیروهای امدادی، نیروهای انتظامی و اداره کل تشریفات این وزارتخانه، تمامی تمهیدات ضروری را از لحاظ امنیتی و ایمنی به مرحله اجرا در آوردند.

 

**تا ساعت ۲۰ امشب تعداد مصدومان حادثه ساختمان پلاسکو به ۸۸ نفر رسید

مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران:۳۳ نفر به بیمارستانها منتقل شدند که از این تعداد ۲۳ نفر مرخص و تنها ۱۰ مصدوم در بیمارستانها تحت درمان قرار دارند.

 

**تلاش آتش نشانان برای برداشتن آوار و سازه های ساختمان فروریخته پلاسکو

آواربرداری پلاسکو

 

 

**خطر شعله‌ور شدن آتش در پلاسکو به دلیل "سرمای هوا و باد"

سه جرثقیل 120 تنی دقایقی پیش در بخش جنوبی ساختمان پلاسکو به منظور آواربرداری حضور پیدا کردند.

از پارکینگ ساختمان مجاور، یک تونل حفر شده و مسیر برای راهیابی به طبقات و بخش‌های زیرین پلاسکو باز شده است، اما هر بخشی که شکافته و باز می‌شود، دود و آتش بیرون می‌زند و از طرفی سرمای هوا و باد در شعله‌ور شدن احتمالی آتش تاثیر بسزایی دارد.

 

** سخنگوی ستاد بحران: خبر خروج پیکر دو آتش نشان از زیر آوار را تایید نمی‌کنم

سخنگوی ستاد بحران "پلاسکو درباره اینکه گفته می‌شود پیکر دو آتش نشان از زیر آوار خارج شده است، گفت: تا به این لحظه من چنین خبری را تایید نمی‌کنم البته به بخش‌هایی از این ساختمان ورود کردیم و عملیات جستجو همچنان ادامه دارد.

 

**تلاش برای نجات 20 تا 30 نفر محبوس شده در زیرزمین ساختمان

 استاندار تهران شامگاه پنجشنبه گفت که نجات 20 تا 30 نفری که در زیرزمین ساختمان پلاسکو گرفتار شده اند، اولویت اصلی عملیات تیم های امداد و نجات مستقر در محل است.

برهمین اساس ماموران امدادی در تلاش هستند تا از 4 جبهه مختلف مسیری برای ورود به 2 طبقه زیرین ساختمان پلاسکو را فراهم کنند.

 

**پیام بشار اسد به روحانی در پی حادثه ساختمان پلاسکو

رییس جمهور سوریه در پیامی به حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی با ملت و دولت ایران ابراز همدردی کرد.  در پی وقوع حادثه دلخراش پلاسکو رییس جمهور سوریه در پیامی به رییس جمهور کشورمان به نمایندگی از دولت و ملت سوریه با ملت و دولت ایران همدردی کرده  و از وقوع این حادثه ابراز تاسف کرده است.

 

**سگهای زنده یاب از ضلع شمال شرقی موفق به ورود به پلاسکو شدند

سگ زنده یاب پلاسکو

 

**امدادگران به زیرزمین پلاسکو رسیدند

با تونل‌هایی که از ساختمان‌های مجاور شمال‌شرقی کنده شده، هم‌اکنون امدادگران با ۱۳سگ زنده‌یاب به زیرزمین پلاسکو دسترسی پیدا کرده‌اند.

 

**گاز محدوده ساختمان پلاسکو تا اعلام کمیته مدیریت بحران وصل نمی شود

سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که هیچ مشترک خانگی در محدوده ساختمان پلاسکو وجود ندارد، گفت: گاز این منطقه تا زمان اعلام رفع مشکل از سوی کمیته مدیریت بحران وصل نمی شود.

 

**حضور ۱۳ تیم از سگ‌های نجات و زنده‌یاب در محل حادثه پلاسکو

معاون امداد و نجات هلال احمر تهران گفت در پی حادثه پلاسکو ۱۳ تیم از سگ‌های نجات به محل اعزام شده‌اند، گفت: همچنین ۴ دستگاه‌ زنده‌یاب نیز به محل حادثه آورده شده است.

وی ادعاهای منتشره در برخی شبکه‌های اجتماعی مبنی اینکه سگ‌های امداد و نجات به دلیل بوی گازوئیل توان تشخیص ندارند، ضمن عدم تایید این ادعا در عین حال به حجم دود و بوی زیاد ناشی از حریق در محل حادثه اشاره کرد.

 

**حفر چاه برای رسیدن به محبوس شدگان حادثه "پلاسکو"

رئیس کمیته عمران شورای شهر از حفر چاه و تونل در زیر پاساژ پلاسکو برای رسیدن به محبوس شدگان خبر داد.

 آتش‌نشانان و  امداد گران با استفاده از پارکینگ بازار بزرگ کویتی‌های استانبول در صدد حفر چاه برای رسیدن به محبوس شدگان کف ساختمان پلاسکو هستند.

پس از حفر این تونل، دستگاه‌های زنده‌یاب به محل حادثه و دقیقا زیر پاساژ پلاسکو منتقل می‌شوند تا محل دقیق محبوس شدگان مشخص و نسبت به نجات آنها اقدام شود.

 

**واکنش سخنگوی ستاد بحران "پلاسکو" به خبر شهادت 20 آتش‌نشان

سخنگوی سازمان آتش نشانی با بیان این که تاکنون هیچکس از زیر آوار خارج نشده است، افزود:‌ پیش بینی می شود20 نفر از آتش نشانان زیرآوار محبوس شده باشند ولی این که همه آنها به شهادت رسیده باشند، تایید نمی شود.

 

**محبوس شدن 30 نفر زیر آوار پلاسکو؛ تعیین 3 مسیر برای ورود به قسمت‌های زیرین.

استاندار تهران گفت: سه مسیر را برای ورود به قسمت‌های پایین و زیرین آوار پلاسکو در نظر گرفته شده که امیدواریم بتوانیم به آنها دسترسی یابیم.

 سید حسین هاشمی در حاشیه حضور در محل حادثه پلاسکو در جمع خبرنگاران گفت: حادثه سخت و دلخراشی بود و بر اساس اطلاعات ما 25 تا 30 نفر در قسمت پایین ساختمان در زیر آوار هستند و از وضعیت آنها اطلاعی نداریم. سه مسیر را برای ورود به قسمت پایین در نظر گرفتیم که امیدواریم به آنها دسترسی پیدا کنیم.

 

**واکنش نماینده سازمان ملل متحد به حادثه ساختمان پلاسکو

نماینده سازمان ملل در تهران در توییتی حادثه ساختمان پلاسکو را تراژدی عنوان کرد.

ری لوییس با اشاره به ابراز همدردی اداره آتش نشانی لندن با آتش نشان‌های ایرانی که‌ امروز جان خود را در حادثه ساختمان پلاسکو از دست داده‌اند، خطاب به آنها نوشت: از همدردی شما دوستان به مناسبت مصیبتی که بر ما در تهران وارد شده سپاسگزارم. او همچنین عکس‌هایی از حادثه دلخراش پلاسکو در صفحه توییت خود منتشر کرده است.

 

**پست اینستاگرامی یکی از آتش‌نشانان حاضر در قلب حادثه پلاسکو

آتش نشان پلاسکو

 

**بلند شدن دود سفید از آوار پلاسکو

دود سفید رنگی از ساختمان تخریب شده پلاسکو در حال خروج است می‌تواند نشانه وجود حریق در لایه های زیرین آوار و عدم اطفای کامل آن باشد و با سرد شدن هوا و وزش باد می‌تواند مجدد شعله‌ور شود.

 

**عکسی تلخ از حاشیه حادثه پلاسکو

پلاسکو

 

**تکذیب شایعات امنیتی بودن حادثه پلاسکو، برخورد با منتشر کنندگان شایعه

رئیس پلیس پایتخت: بر اساس شواهد موجود و آنچه که در حال حاضر وجود دارد هیچ گونه موضوع امنیتی در مورد حادثه پلاسکو وجود نداشته و چنین شایعاتی قویا تکذیب می‌شود.

از شهروندان درخواست می‌شود که اخبار را از منابع رسمی دنبال کرده و به شایعاتی که در این زمینه منتشر می‌شود توجه نکنند و قطعا پلیس نیز با منتشر کنندگان شایعات برخورد خواهد کرد.

 

**دستور دادستانی برای تخریب ساختمان‌های مجاور پلاسکو

دادستان تهران گفت: به مسئولان محلی و شهرداری مجوزهای لازم را دادیم تا اگر نیاز به تخریب مکانی برای نجات جان امدادگران است، این اقدام را انجام دهند.

 

**نمایی از درون ساختمان پلاسکو؛ دهه 40. عکاس دیمیتری کیسل

پلاسکو

 

**20 نفر از آتش نشانان به شهادت رسیدند

قالیباف در بخش خبری شبکه تهران: بیش از 20 نفر از عزیزان آتش نشانی تاکنون به شهادت رسیده اند.

 

**کمک رسانی مغازه دارها با آب میوه و غذا به آتش‌نشان‌ها

پلاسکو

 

**78 مصدوم حادثه ساختمان پلاسکو؛انتقال 27 مجروح به بیمارستان

براساس اعلام مدیر روابط عمومی مرکز اورژانس تهران، حادثه آتش سوزی و تخریب ساختمان پلاسکو تهران تاکنون 78 مصدوم داشته که 27 نفر از مصدومان به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند.

 

**اختلال در تلفن های ثابت محدوده پلاسکو رفع نشده است

سخنگوی شرکت مخابرات ایران با اعلام اینکه هنوز اختلال در شبکه مخابرات محدوده ساختمان پلاسکو واقع در چهار راه استانبول رفع نشده است، گفت: پس از صدور اجازه ورود به محوطه آتش سوزی، اقدام برای رفع اختلال ها آغاز می شود.

 

**مجلس علت ریزش ساختمان پلاسکو را پیگیری می‌کند

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مجلس علل و عوامل حادثه ریزش ساختمان پلاسکو را بررسی خواهد کرد.  مسعود پزشکیان در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت:

« با عرض تاسف و تاثر در حادثه آتش‌سوزی و ریزش ساختمان پلاسکو تعدادی از آتش نشانان زحمت کش و هموطنان عزیزمان دچار حادثه شدند. طبق پیگیری‌های صورت گرفته بخش‌های مختلف برای نجات حادثه‌دیدگان و آتش‌نشانان زحمت کش وارد عمل شده‌اند.

امیدوارم تعداد آسیب دیدگان این حادثه حداقل ممکن باشد لازم است علت یا علت‌های اصلی این حادثه بررسی و مشخص شود و پیگیر این مهم خواهیم بود.»

 

**بازتاب فرو ریختن ساختمان پلاسکوی تهران در رسانه های جهان

فرو ریختن ساختمان پلاسکو، قدیمی ترین ساختمان تجاری - تولیدی ایران بر اثر آتش سوزی گسترده در روز پنجشنبه در صدر اخبار خبرگزاری ها، روزنامه ها و رسانه های جهان قرار گرفت.

 

**برق محدوده ساختمان پلاسکو وصل شد

معاون بهره برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ اعلام کرد: برق محدوه ساختمان پلاسکو که از صبح امروز به دلیل تامین امنیت شهروندان قطع شده بود، وصل شد.

 

**تلاش آتش نشانان برای جلوگیری از سرایت حریق به ساختمان‌های شمالی پلاسکو

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تلاش آتش نشانان برای جلوگیری از سرایت حریق به ساختمان‌های مجاور پلاسکو خبر داد.

 آتش نشانان با آوردن دستگاه‌های برش سنگین سعی دارند تا آوار این ساختمان را برداشته و راهی برای نجات محبوس شدگان پیدا کنند.

 متاسفانه احتمال سرایت آتش به ساختمان شمالی پلاسکو که به مانند این ساختمان تجاری و ناایمن است وجود دارد.

 

** سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از ممنوعیت فروش آرم طرح ترافیک در پی حادثه ساختمان پلاسکو خبر داد.

بنابر اعلام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، به منظور تسهیل عملیات عمرانی و امدادی در محدوده چهارراه جمهوری و معابر اطراف ساختمان پلاسکو، علاوه بر محدودیت‌های اعلام شده، طرح ترافیک روزانه در روز شنبه مورخ 2 بهمن ماه به فروش نمی‌رسد.

 

** خروج 3 تن از زیر آوار پلاسکو

رئیس اورژانس کشور نیر عضر امروز از خروج سه تن از افراد گرفتار در زیر آوار ساختمان پلاسکو خبر داد و گفت: این افراد زنده هستند و به منظور دریافت خدمات درمانی مناسب و مطلوب به بیمارستان انتقال داده شدند.

 

** سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات شهری تهران اعلام کرد: حریق به هیچ یک از  ساختمان‌های مجاور سرایت نکرده و اخباری که در این زمینه منتشر می‌شود، کذب است.

 

** آتش نشانان برش سازه فلزی نمای ساختمان پلاسکو را آغاز کردند.

از دقایقی پیش عوامل آتش نشانی با استفاده از جرثقیل‌ها ، نمای فلزی ساختمان پلاسکو را مهار و عملیات برش را آغاز کرده‌اند تا بتوانند افراد گرفتار آوار را نجات دهند.

 

جلسه ستاد بحران حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو در رستوران نزدیک محل حادثه به ریاست معاون اول رییس جمهور اسحاق جهانگیری.

 

*تشکیل جلسه ستاد بحران در اطراف پلاسکو

ستاد بحران، دقایقی پیش با حضور تمامی مسوولان شهری و کشوری تشکیل جلسه داد.

این جلسه به ریاست محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، محمدرضا عارف نماینده تهران در مجلس، هاشمی، استاندار تهران، چمران فرماندار تهران، رییس پلیس تهران، رییس آتش‎نشانی، رییس اورژانس تهران حافظی عضو شورای شهر، معاون امنیتی استان تهران و... تشکیل شد.

 

*تعهد 30 میلیاردتومانی بیمه ایران برای واحدهای خسارت دیده پلاسکو

زیان دیدگان از شنبه به شعبه میدان فردوسی بروندمدیرعامل شرکت بیمه ایران گفت که در شرایط حاضر دستکم یکصد واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند و برآورد کرد که پوشش و تعهدات ییمه‌ای این تعداد واحد صنفی، در محدوده 30 میلیارد تومان بوده است.

"محسن پورکیانی" اذعان داشت که زیان دیدگان این حادثه، می توانند روز شنبه آتی و با در دست داشتن مدارک به شعبه فردوسی بیمه ایران مراجعه کرده و پس ازتکمیل مدارک، نسبت به دریافت خسارت خود مبادرت ورزند.

600 واحد تولیدی در ساختمان پلاسکو فعال بود که 400 واحد آن را تولیدی پیراهن دوزی تشکیل می داد.

 

*وعده وزیر ارتباطات درباره حادثه ساختمان پلاسکو

وزیر ارتباطات از پیگیری جهت تقویت ارتباطات محدوده پاساژ پلاسکو خبر داد.

 در پی حادثه امروز ساختمان پلاسکو وزیر ارتباطات از انجام پیگیری‌های لازم در خصوص ارتباطات این منطقه خبر داد.

محمود واعظی در قالب پستی در شبکه‌های اجتماعی خود عنوان کرد:

از حادثه دلخراش آتش سوزی و فرو ریختن ساختمان پلاسکو که منجر به مصدومیت و کشته شدن تعدادی از هموطنان شد، بسیار متاثر شدم امیدوارم با کمک‌های امدادی گرفتار شدگان زیر آوار نجات یابند.

اقدامات لازم برای تقویت ارتباطات منطقه در حال انجام است.

 

*ساختمان مجاور از دقایقی قبل ، آتش گرفت

با سرد شدن هوا و نفوذ باد به ساختمان تحریب شده پلاسکو ،  آتشی که همچنان در طبقات زیرین این ساختمان شعله ور است باعث شد تا ساختمان مجاور از دقایقی قبل ، آتش گرفته است.

 

*دو هفته پیش؛ آگهی فروش سرقفلی در ساختمان پلاسکو  و قیمت نجومی

با احتساب ۶۰۰ واحد فقط قیمت واحدهای از بین رفته بیشتر از ۱۲۰۰ میلیارد تومان

ساختمان پلاسکو

 

*بلند شدن دود سفید از آوار پلاسکو

امداد رسانی به حادثه دیدگان پلاسکو در حالی ادامه دارد که دود سفیدی از میان آوار ساختمان بلند شده است.

ساختمان پلاسکو

 

*حضور مردم و ممانعت از پیش‌روی بیش‌تر آن‌ها به سمت پلاسکو

ساختمان پلاسکو

 

*حادثه پلاسکو آب و برق منطقه را قطع نکرد

صبح امروز ساختمان پلاسکو دچار آتش‌سوزی شده و در نهایت به طور کامل فرو ریخت،این مساله موجب قطع گاز منطقه شد. اما در دو بخش آب و برق هیچ مشکلی برای مشترکان ایجاد نشده است.

علیرضا نوذری‌پور - قائم مقام شرکت آب و فاضلاب استان تهران - با بیان اینکه حادثه پلاسکو هیچ آسیبی به لوله‌های آب وارد نکرده است، گفت: نه‌تنها آب در این منطقه قطع نشد، بلکه در زمان حادثه نیز برای استفاده از آتش‌نشان‌ها فشار آب را افزایش دادیم.

وی با بیان اینکه از نظر تامین منابع آب منطقه هیچ مشکلی وجود ندارد، اظهار کرد: برخی ابزار و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز از سوی شرکت آب برای کمک به حادثه‌دیدگان ارسال شده است.

همچنین کردی - مدیرعامل شرکت توانیر - درخصوص وجود خاموشی در منطقه پلاسکو گفت: هیچ مشکل خاصی برای مشترکان آن منطقه ایجاد نشده، چرا که ساختمان پلاسکو دارای یک پست اختصاصی بود که با بروز حادثه آن پست نیز از مدار خارج شده است.

به گفته وی در حال حاضر تمامی مشترکان در آن منطقه برق‌دار هستند و تنها به جهت احتیاط و توصیه آتش‌نشانی دو پست در مجاورت ساختمان پلاسکو قطع شده است.

وی ادامه داد: علت قطع این دو پست نیز نشت نکردن گاز و ایجاد یک حادثه جدید بوده که برق این دو پست نیز تنها برای ساختمان‌های تجاری بوده است و صراحتاً باید اعلام کرد که برق این منطقه هیچ مشکلی ندارد.

 

* برآورد یک عضو نظام مهندسی استان تهران از خسارت امروز

 زیربنای ساختمان پلاسکو با 600 واحد اداری و تجاری، 30 هزار مترمربع بوده که اگر قیمت هر مترمربع آن را حداقل 20 میلیون تومان محاسبه کنیم، زیان اقتصادی تخریب ساختمان پلاسکو از نظر ملکی بالغ بر 6 هزار میلیارد تومان است.

 البته باید گفت که قیمت هر مترمربع واحد تجاری در این ساختمان بین 50 تا 70 میلیون مترمربع ارزش داشت.

 

پلاسکو

 معاون اول رئیس جمهور وارد محل حادثه ساختمان پلاسکو شد

 

* جهانگیری: حادثه بسیار تلخ و باورنکردنی بود

تعدادی از هموطنانمان خصوصا نیروهای آتش نشانی گرفتار شدند

همه امکانات دولت در کنار ملت است

با تمام توان اجرایی دولت، بسیج خواهند شد تا آواربرداری انجام شود

امیدواریم بعد از خروج از بحران به مسائل مشابه رسیدگی شود.

 

** پیامک چند نفر از محبوس شدگان زیر آوار

چند نفر از محبوس شدگان زیر آوار با پیامک اطلاع داده اند که در موتور خانه ساختمان محبوس شده اند.

عضو شورای شهر تهران اظهار داشت این دو نفر از امدادگران آتش نشانی هستند که در زمان ریزش آوار در طبقات پایین ساختمان حضور داشته اند.

 

*  ٦٠٠ میلیارد تومان پوشاک دپو شده عید ٩٦ سوخت

حسین مهدی زاده؛ عضو اتحادیه پوشاک گفت: حدود ۴۰۰ واحد تجاری در این ساختمان وجود داشته و میزان سرمایه‌ای که در این ساختمان وجود داشت و میزان خسارت، بالغ بر 600 میلیارد تومان تخمین زده می‌شود.

 

پلاسکو

حضور کلاه سبز های ارتش در محل ریزش ساختمان پلاسکو

 

* اعزام کلاه‌سبزهای ارتش به محل حادثه ساختمان پلاسکو

سخنگوی ارتش:

تعدادی از کلاه سبزهای تیپ 65 نیروی ویژه ارتش (نوهد) در محل حادثه حضور یافته اند.

تعدادی از کمپرسی‌های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا  و همچنین نیروی هوایی ارتش جهت تخلیه آوار در اعزام به منطقه حادثه هستند.

از زمان وقوع حادثه بالگردهای نیروی زمینی در حالت آماده پرواز قرار دارند، اما بر اساس اعلام ستاد مدیریت بحران فعلا نیازی به استفاده از بالگردهای امدادرسان در آن منطقه وجود ندارد.

 

پلاسکو

تصویر توئیت امروز رییس جمهور

 

* روحانی: ‏حادثه ساختمان پلاسکو تهران مایه تأسف و تأثر گردید

دستور به وزیر کشور: رسیدگی فوری به مجروحان، جبران خسارات آسیب دیدگان و بررسی دلایل حادثه

 

سگ‌های زنده‌یاب

سگ‌های زنده‌یاب در محل ریزش ساختمان پلاسکو

 

* گاز ساختمان‌های اطراف قطع شد/ ساختمان پلاسکو به گاز استان تهران وصل نبود

سخنگوی شرکت ملی گاز: گاز ساختمان‌های اطراف پلاسکو به دلیل به وجود نیامدن مشکلات قطع شده است.

خبری مبنی بر اینکه آتش سوزی این ساختمان به دلیل نشستی گاز بود منتشر شده که این خبر صحت ندارد و ساختمان پلاسکو به گاز استان تهران وصل نبوده است.

همکارانمان گاز ساختمان‌های اطراف را قطع کرده اند تا مشکلی در این زمینه پیش نیاید.

 

* یکی از کسبه پلاسکو حاضر در صحنه :

تعدادی از کسبه که برای قرائت زیارت هفتگی عاشورا صبح امروز در طبقه نهم  بودند اعلام کردند حریق در ابتدا با انفجار یک گاز پیکنیک آغاز شد

 

* پرداخت خسارت بیمه ایران از شنبه آغاز می شود

* مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران: ۱۰۰ واحد ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه ایران است/ خسارت واحدهای آسیب دیده از شنبه پرداخت می‌شود

* طبق بررسی های اقتصادآنلاین کمتر از ۱۵۰ واحد این مجتمع بیمه بوده اند.

 

صحنه ای تاسف بار/تقاضای خودروهای امدادی از مردم برای بازگشایی مسیر/ازدحام جمعیت مانع حضور به موقع نیروهای امدادی در محل شد

 

* روایت تلخ سخنگوی آتش نشانی: برخی افراد حاضر نبودند به خاطر چک و اسناد ساختمان را ترک کنند

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران گفت: با اخطارهای ماموران آتش نشانی مبنی بر احتمال ریزش برخی افراد حاضر نبودند بخاطر چک و اسناد پاساژ را ترک کنند.

 

* سخنگوی اورژانس کشور: یکی از مشکلات ما هم اکنون تجمع مردم است

خدا را شکر ساختمان عمودی ریخت در غیر این صورت بیشتر نیروهای امدادی و مردم حاضر در صحنه آسیب میدیدند

٢٠نفر که عمده انها آتش نشان هستند به مراکز درمانی منتقل شدند

امیدواریم آواربرداری به گونه ای صورت گیرد که آتش نشانان را زنده به مراکز درمانی منتقل کنیم

پلاسکو

ازدحام مردم و موتورسیکلت ها خدمات امداد رسانی را با مشکل مواجه کرده است

 

پلاسکو

حضور یگان های نیروی زمینی ارتش برای کمک به حادثه دیدگان

 

پلاسکو

"پلاسکو" ای که دیگر نیست...

 

پلاسکو

قالیباف  شهردار تهران و سردار ساجدی نیا  رئیس پلیس تهران در محل حادثه پلاسکو

 

* حضور فعال بیمه ایران در صحنه حادثه

مدیرعامل بیمه ایران ضمن حضور در محل حادثه آتش سوزی بزرگ و فرو ریختن ساختمان پلاسکو اعلام کرد:

از ساعات نخستین اعلام حریق ساختمان پلاسکو تهران، مدیر بیمه های آتش سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بوده اند و فرآیند بررسی میزان خسارت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند بلافاصله آغاز شد.

 

پلاسکو

آرامش نگهبان قبل از ریختن پلاسکو...

 

اطلاعیه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

اطلاعیه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران

 

پلاسکو قبل و بعد از فروریختن

پلاسکو قبل و بعد از فروریختن

 

لحظه فروریختن ساختمان پلاسکو از نمایی بسیار نزدیک

 

لحظه فروریختن ساختمان پلاسکو در تهران از نمایی دیگر

 

* هشدار خیلی مهم : بنا به گفته عوامل امدادی در محل ریزش ساختمان پلاسکو، نشت شدید گاز رخ داده از این رو عوامل انتظامی و امدادی از شهروندان می‌خواهند که اطراف محل حادثه را تخلیه کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین، تعدادی از افراد از جمله آتش نشان، مالکان ساختمان تجاری پلاسکو و سایر عوامل امدادی و درمانی و ستاد بحران شهرداری تهران به هنگام فرو ریختن در ساختمان حضور داشتند.

 

* عابدی جانشین پلیس راهور تهران: محدودیت های ایجاد شده اطراف پلاسکو ممکن است تا شب ادامه یابد

کلیه محورهایی که به پلاسکو منتهی میشود مسدود است در صورت لزوم تا میدان هفتم تیر نیز محدودیت تردد افزایش خواهد یافت.

* گفته می شود که یگان ویژه پلیس برای کنترل و متفرق کردن جمعیت در خیابان‌های اطراف ساختمان پلاسکو وارد عمل شد.

 

* مردم اطراف ساختمان پلاسکو را ترک کنند / اعلام محدودیت‌های تردد

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا از مردم خواست برای حفظ ایمنی خود و بهتر انجام شدن عملیات امدادرسانی، محل حادثه ساختمان پلاسکو را ترک کنند.

 عابدی اظهار کرد: از خیابان جمهوری به سمت شرق، از خیابان خیام به سمت شمال، از میدان بهارستان به سمت غرب تنها خودروهای امدادی و اورژانس حق تردد دارند.

جانشین رئیس پلیس راهور ناجا گفت: شهروندان باید از مسیرهای جایگزین از خیابان‌های ولیعصر، کارگر و انقلاب و معابر جانبی استفاده کنند تا امکان تردد آمبولانس‌ها به منظور خدمات رسانی به مصدومین وجود داشته باشد. شهروندان از تردد با خودرو و موتورسیکلت‌ها در مسیرهای فوق الذکر خودداری کنند.

از آنجا که پنجشنبه است و طرح ترافیک تا ساعت 13 برقرار است، از شهروندان درخواست می‌کنیم از تردد با خودرو و موتور سیکلت در مناطق مرکزی تهران بویژه خیابان انقلاب و جمهوری خودداری کنند.

در صورت نیاز محدودیت‌های ترافیکی را افزایش داده و از محدوده میدان هفت تیر اعمال خواهد شد.

 

نگرانی ماموران امدادی از حبس همکاران خود در زیر آوار

نگرانی ماموران امدادی از حبس همکاران خود در زیر آوار

 

پلاسکو ریخت

از برج ۵۳ ساله تهران فقط همین‌ها باقی ماند

 

**سخنگوی آتش‌نشانی: نگران ماموران آتش‌نشانی که در داخل ساختمان بودند هستیم

 هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت همکارانمان در دسترس نیست

 

**معاون عمرانی فرماندار تهران: مصدومان ریزش پلاسکو، احتمالا از نیروهای آتش‌نشانی هستند

با توجه به اینکه حریق این ساختمان اطفاء شده بود، اما به دلیل انباشت کالاها در طبقات فوقانی این ساختمان متاسفانه لحظاتی پیش این ساختمان به طور کامل فروریخت و احتمالا مصدومین و یا کشته‌شدگان این حادثه با توجه به اینکه از صبح امروز ساختمان به طور کامل تخلیه شده بود، تنها از نیروهای آتش‌نشانی هستند.

 

**معاون امنیتی استاندار تهران:  دو سفارتخانه اطراف مجتمع پلاسکو تخلیه شد

* شائبه امنیتی بودن حادثه پلاسکو صحت ندارد

* تیم استانداری تهران وارد عمل شده است

 

**خالدی سخنگوی اورژانس: شانس آوردیم ساختمان در مسیر خودش ریخت

* مصدومان تا کنون بالای 30 نفر بودند. 

* هنوز از احتمال اینکه کسی از عزیزان آتش نشان دچار حادثه شده باشد خبر دقیقی نداریم.

* از کسبه می خواهیم خونسردی خود را حفظ کنند و به محدوده خطر نزدیک نشوند.