۰ نفر

جزییات شناسایی و تشخیص هویت جان‌ باختگان حله و قطار سمنان

۱۶ آذر ۱۳۹۵، ۱۳:۴۱
کد خبر: 162591
جزییات شناسایی و تشخیص هویت جان‌ باختگان حله و قطار سمنان

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران جزییات شناسایی و تعیین هویت جانباختگان حادثه تروریستی حله عراق و تصادف قطار سمنان را تشریح کرد.

مسعود قادی پاشا در نشست خبری سازمان پزشکی قانونی با عنوان «پایان مراحل تعیین هویت جانباختگان حوادث انفجار حله عراق و تصادف قطار سمنان» با اشاره به اینکه روز چهارم آذرماه اعلام شد که حادثه تروریستی در حله عراق رخ داده است، گفت: از همین رو در حالت آماده‌باش قرار داشتیم. 5 آذرماه، ساعت 20:00 پیکر شهدا به اداره پزشکی قانونی استان تهران انتقال یافت.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی اظهار کرد: از میان  52 پیکر انتقال یافته، 36 پیکر زن، 12 زن و 4 پیکر به علت شدت آسیب‌دیدگی جنسیت آنها مشخص نبود. تیم تخصصی با حضور معاونت دادستان و ناجا کار شناسایی و تعیین هویت را آغاز کرد که این کار تا بامداد همان شب ادامه داشت و  حدود ساعت 1:00 بامداد بود که کار تشخیص ظاهری به اتمام رسید.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران افزود: با توجه به اینکه شدت حادثه بالا بوده و اکثر پیکرها آسیب شدیدی دیده بودند، تشخیص هویت از لحاظ ظاهری تا حد بالایی غیرممکن بود. بنابراین از همه اجساد نمونه‌برداری شد.

قادی‌پاشا در ادامه با اشاره به اینکه ساعت 4 صبح روز شنبه (6 آذرماه) اجساد تصادف قطار تبریز – مشهد به اداره کل پزشکی قانونی استان تهران انتقال یافت، گفت: معاینه و تشخیص هویت اجساد بلافاصله شروع شد و ساعت 13:00 معاینه ظاهری به اتمام رسید. از میان 37 پیکر منتقل شده به تهران، 28 پیکر جراحت بسیار شدید دیده بودند که امکان شناسایی آنها از روی چهره ممکن نبود و تنها 9 پیکر از طریق چهره قابل شناسایی بود.

وی با بیان اینکه از همه اجساد تصادف قطار نمونه‌برداری کردیم، گفت: تشخیص هویت‌ها از طریق DNA انجام شد. از ظهر روز شنبه (6 آذرماه) کار نمونه‌برداری را آغاز کردیم که بعد از 48 ساعت از همه متوفی‌ها DNA استخراج شد.

مدیرکل پزشکی قانونی استان تهران با اشاره به اینکه به منظور انجام سریع کار نمونه‌برداری و تطبیق با خانواده‌ها در پزشکی قانونی کشیک شبانه‌روزی گذاشته شد تا خانواده ها در صورت مراجعه در هر ساعتی بتوانند نمونه‌برداری را انجام داده و تطبیق صورت گیرد.