۰ نفر

خون خاشقجی، «داووس بیابان» را شست و برد!

۲۹ مهر ۱۳۹۷، ۱۴:۵۴
کد خبر: 309195
خون خاشقجی، «داووس بیابان» را شست و برد!

وقتی ولیعهد تازه عربستان با برپا کردن طوفان و زندانی‌کردن عده زیادی از بزرگان خاندان سلطنتی این کشور روی کار آمد، خیلی‌ها گفتند که این «جوان» تازه از راه رسیده همان کسی است که عربستان را به «دروازه‌های تمدن» خواهد رساند. از عربستان تصاویر زنانی که پشت فرمان ماشین‌های گران‌قیمت نشسته بودند منتشر شد و قول‌های پشت سر هم برای پایان دادن به فساد مالی ریشه‌دار در سیستم اداری این کشور به گوش رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، یکی دیگر از برنامه‌های بلندپروازانه ولیعهد جدید «جذب حداکثری سرمایه‌ خارجی» و توسعه سریع عربستان در افق سال ۲۰۳۰ بود. برای این کار البته تنها پول سعودی کافی نبوده و نیست در نتیجه ولیعهد اعلام کرد شرکت نفت این کشور یعنی «آرامکو» را می‌فروشد تا پول لازم برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیگر توسعه عربستان را فراهم کند؛ طرحی که تا به حال چند باری به تاخیر افتاده است و معلوم نیست اصلا تا سال ۲۰۳۰ امکان‌پذیر باشد یا نه.

علاوه بر این، عربستان اجلاس سالانه‌ای را برنامه‌ریزی کرد که به آن اجلاس «داووس بیایان» لقب دادند چون درست مثل اجلاس «مجمع جهانی اقتصاد» در «داووس» سوییس، در این اجلاس سرمایه‌گذاری سالانه هم تقریبا تمام سرمایه‌داران و صاحبان صنایع مهم دنیا، بانک‌ها، شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاری و البته رسانه‌ها دعوت شده بودند. این اجلاس اقتصادی با هدف قانع‌کردن سرمایه‌گذاران در مورد ثبات و سودآوری سرمایه‌گذاری در عربستان برگزار می‌شود.

اولین دوره این اجلاس که سال گذشته در ریاض برگزار شد، با هزینه بیشتر ولیعهد برای تبلیغ خود، همزمان بود. عربستان با استفاده از کمپانی رسانه‌ای WWE تبلیغات گسترده‌ای در مورد رانندگی زنان، کارناوال‌های ورزشی و سرگرمی در صحرا و معرفی کشور به عنوان یک مقصد گردشگری ایده‌آل کرد. تقریبا در همین زمان هم ولیعهد جدید روی جلد مجله تایم ظاهر شد و رسانه‌ها تلاش کردند از جزئیات برنامه او برای عربستان سر در بیاورند.

اما ناگهان فعالان حقوق زنان که برای به دست آوردن حق رانندگی تلاش می‌کردند به زندان افتادند و تعدادی از شاهزاده‌ها و افراد قدرتمند خاندان سعودی مجبور به ترک کشور شدند. یک هفته بعد از کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان، دقیقا همان هتل مجللی که برای پذیرایی از رهبران کمپانی‌های اقتصادی بزرگ دنیا آماده شده بود به یک زندان واقعی تغییر ماهیت داد. هتل «ریتز کالتون» بعد از پایان کنفرانس، برای زندانی‌کردن صدها نفر از رهبران اقتصادی داخلی عربستان و اعضای پرنفوذ خاندان سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت؛ برنامه‌ای که هرچند توسط دستگاه تبلیغاتی ولیعهد به عنوان تلاشی برای «مبارزه با فساد» معرفی شد اما در جریان آن عده‌ای از زندانیان شکنجه شدند و حداقل یک افسر نظامی زندانی‌شده به قتل رسید.

از روزهای نگرانی برای سرنوشت زندانیان هتل ریتز کالتون یک سالی گذشته است. تا همین چند هفته پیش همه برنامه‌ریزی‌های دومین اجلاس سرمایه‌گذاری «داووس بیابان» کاملا طبق پیش‌بینی‌ها بود تا اینکه یک روزنامه‌نگار منتقد میانه‌روی عربستان سعودی با حیله به کنسولگری این کشور در استانبول کشانده شد و آنجا به قتل رسید.

وقتی ۱۰ روز از زمانی گذشت که «جمال خاشقجی» زنده به کنسولگری عربستان رفته بود و «گمشده» خوانده شده بود و عربستان هم حاضر نبود مسئولیت آنچه بر سر این روزنامه‌نگار آمده است را بپذیرد، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قرار بود در اجلاس داووس بیابان در هفته آخر ماه جاری میلادی شرکت کنند، یکی‌یکی مثل مهره‌های دومینو پشت سر روزنامه «نیویورک‌تایمز» اعلام کردند از شرکت در این اجلاس خودداری خواهند کرد.

از رسانه‌ها، علاوه بر نیویورک‌تایمز، اکونومیست، بلومبرگ، فایننشیال تایمز، سی‌ان‌ان، لس‌آنجلس تایمز و سی ان بی سی اعلام کردند در این اجلاس شرکت نمی‌کنند. از بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری، مدیران اچ اس بی سی، جی پی مورگان، بلک راک، استاندارد چارترد، گلدمن ساکس، بلک استون، کریدیت سوییس، بی ان پی بانک فرانسه، و مدیر بورس لندن یکی‌یکی از حضور در کنفرانس انصراف دادند.

از میان شرکت‌های تجاری، مدیران مستر کارت، فورد و  اوبر اعلام کردند در اجلاس شرکت نمی‌کنند و از میان مهمانان سیاسی که قرار بود به عربستان بروند، وزیر خزانه‌داری آمریکا، وزیر تجارت جهانی بریتانیا، وزیر دارایی فرانسه، رئیس بانک جهانی، مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول و مدیر منابع مالی بانک سیتی لندن هم غایب خواهند بود.

تعداد کسانی که اعلام کردند در اجلاس سرمایه‌گذاری امسال عربستان شرکت نمی‌کنند آنقدر زیاد است که سایت این اجلاس ترجیح داده است لیست میهمانان این برنامه را که قبلا در سایت قابل مشاهده بود، حذف کند!

عربستان سعودی روز شنبه بعد از گذشت ۱۷ روز از ناپدید شدن جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول سرانجام اعلام کرده است که این روزنامه‌نگار در محل سفارت جان خود را از دست داده است اما در بیانیه رسمی گفته است «مرگ جمال خاشقچی در جریان درگیری او با عده‌ای دیگر که همزمان با او در کنسولگری حضور داشتند رخ داده است» و تلویحا تلاش کرده نقش مقامات بالا در این قتل را رد کند. با این حال، ساعتی بعد از اعلام این خبر، ۴ نفر از معاونان ارشد سازمان اطلاعات عربستان برکنار شده‌اند.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا و متعهد و حامی جدی ولیعهد عربستان تصمیم گرفته توضیحات اخیر این کشور در مورد گم شدن خاشقجی را «قانع‌کننده» ارزیابی کند تا کنون مقامات ترکیه و آلمان اعلام کرده‌اند که از این توضیحات قانع نشده‌اند. به نظر می‌رسد خون آقای خاشقجی بتواند حداقل در هفته‌های آینده سد مهمی بر سر راه مدیران روابط عمومی و تبلیغاتی شاهزاده جوان سعودی باشد.