۰ نفر

جهان شاهزاده سعودی را بخاطر ماجرای خاشقچی منزوی کرد

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۵۳
کد خبر: 308795
 جهان شاهزاده سعودی را بخاطر ماجرای خاشقچی منزوی کرد

روزنامه ایل سوله با اشاره به عدم شرکت وزیران اقتصاد آمریکا، انگلیس و فرانسه، رئیس صندوق بین المللی پول و سران شرکت های بزرگ جهانی در کنفرانس داووس صحرا نوشت: دنیا شاهزاده سعودی را بخاطر ماجرای قتل خاشقچی منزوی کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، ایل سوله روز جمعه افزود: با گذشت زمان و آشکار شدن هر چه بیشتر نقش حکومت عربستان و شخص محمد بن سلمان در مرگ روزنامه نگار سعودی، این ماجرا هر چه بیشتر به یک زلزله سیاسی تبدیل می شود. دونالد ترامپ که با هدف مقابله با ایران با ولیعهد سعودی پیمان اتحاد بسته است، در برابر تصمیم دولت های فرانسه، انگلیس، هلند و آلمان برای تعلیق سفرهای سیاسی به عربستان و فشارهای کنگره برای در پیش گرفتن رویکردی سخت در قبال ریاض، دچار مشکل شده است.

ایل سوله نوشت: ترامپ به دلایل مختلف نمی خواهد متحدی مانند محمد بن سلمان را از دست بدهد و مهمترین دلیل او به ایران مربوط می شود. راهبرد ترامپ در قبال تهران متشکل از سه جزء آمریکا، اسرائیل و عربستان است و هدف تغییر رژیم جمهوری اسلامی را تعقیب می کند. در شرایطی که قرار است دور دیگری از تحریم ها در اوایل ماه نوامبر آینده از سوی ترامپ علیه ایران اعمال شود لازم است که سه ضلع مثلث ضد ایران از انسجام کامل برخوردار باشند. اگر تمامی کشورهای دنیا از تحریم نفتی ایران پیروی کنند، که البته چنین چیزی غیرممکن خواهد بود، آنوقت روزانه نزدیک به 2.5 میلیون بشکه نفت از بازارهای جهانی ناپدید خواهد شد. در شرایطی نزدیکتر به واقعیت، یعنی مواجهه بازارهای جهانی با کاهشی نزدیک به نیمی از این مقدار به دلیل تحریم نفتی ایران، باعث افزایش شدید بهای این کالا خواهد شد.

این روزنامه افزود: در چنین شرایطی عربستان سعودی می بایست بر اساس درخواست ترامپ وارد صحنه شود و با افزایش تولیدات نفت خود، کمبود نفت ایران را جبران کند. اما اجابت این درخواست به باقی ماندن اتحاد بین ریاض و واشنگتن بستگی دارد که فراسوی فروش نفت عربستان و خرید تسلیحات از آمریکا، بر اساس خصومت ورزی شدید و عمیق آنها در قبال ایران بنا شده است.