۰ نفر

در میانه بحران خاشقچی؛

ایرباس و دویچه‌بانک هم به تحریم‌کنندگان کنفرانس ریاض پیوستند

۲۷ مهر ۱۳۹۷، ۲۱:۱۶
کد خبر: 308772
 ایرباس و دویچه‌بانک هم به تحریم‌کنندگان کنفرانس ریاض پیوستند

رسانه‌های خبری روز جمعه گزارش دادند که مقام‌های شرکت‌های ایرباس فرانسه و دویچه‌بانک آلمان هم به صف تحریم‌کنندگان کنفرانس اقتصادی هفته آینده عربستان سعودی پیوسته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «درک هوک» مدیر بخش دفاعی شرکت هواپیماسازی ایرباس و «کریستین سیو اینگ» مدیرعامل دویچه بانک آلمان از شرکت در کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که قرار است هفته آینده در ریاض برگزار شود، انصراف داده‌اند.

«اولریچ اسپایس هوفر» مدیرعامل شرکت بزرگ سوئدی - سوئیسی «اِی‌بی‌بی» هم از دیگر افرادی است که برنامه سفر خود به عربستان سعودی را لغو کرده است.

پیشتر مقام‌های برخی کشورها از جمله انگلیس، فرانسه، هلند و آمریکا هم اعلام کردند که در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد.

انصراف مقام های ارشد سیاسی و شخصیت های مهم تجاری از شرکت در کنفرانس اقتصادی ریاض، پس از متهم شدن حاکمان این کشور به قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود رخ می‌دهد که از زمان ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه، ناپدید شده است.

وی در مقالاتی که در واشنگتن پست می‌نوشت، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی ریاض با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان انتقاد کرده بود؛ موضوعی که می‌تواند انگیزه احتمالی قتل او به دست نیروهای امنیتی سعودی بوده باشد.

کنسول سعودی در استانبول که تاکنون نتوانسته است، پاسخ مناسبی به افکار عمومی ارائه کند، ادعا کرده که دوربین‌های این ساختمان در روز وقوع حادثه خاموش بوده است.

رسانه‌ها پیشتر گزارش داده بود که خاشقچی توسط تیمی با حضور پزشک ویژه نیروهای امنیتی سعودی به قتل رسیده و قطعه قطعه شده است.