۰ نفر

علت حضور ارتش روسیه در سوریه از زبان پوتین

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۸:۴۲
کد خبر: 308579
علت حضور ارتش روسیه در سوریه از زبان پوتین

رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به مبارزات ضدتروریستی نیروهای این کشور در سوریه تأکید کرد، اگرچه تروریسم بین‌المللی هنوز شکست نخورده اما ضربه سختی به آن وارد آمده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز (پنجشنبه) تأکید کرد، روسیه هنوز موفق نشده تروریسم بین‌المللی را شکست دهد اما ضربه سختی به آن وارد کرده است.

رئیس جمهور روسیه در جلسه عمومی نشست سالانه باشگاه مباحثه «والدای» تأکید کرد: «نیروهای روسیه به دلیل تهدید تروریسم که در داخل مرزهای این کشور مطرح بود، وارد مبارزات ضدتروریستی در سوریه شدند و اگرچه هنوز موفق به شکست تروریسم بین‌المللی نشده‌ایم اما ضربه مهلکی به آن وارد کرده‌ایم. بسیاری از تروریست‌ها را در سوریه از بین برده‌ایم. ما همچنین به سوریه کمک کردیم تا تمامیت ارضی کشور خود را حفظ کند... ما عمدتا به اهدافی که قبل از ورود به عملیات ضدتروریستی در سوریه تعیین کرده بودیم، رسیده‌ایم».

باشگاه مباحثه والدای در روسیه، کنفرانس خاورمیانه هر ساله را با حضور سیاستمداران، دیپلمات‌ها، کارشناسان و افراد برجسته و شناخته‌شده از بیش از 30 کشور جهان  برگزار می‌کند. پانزدهمین نشست سالانه این باشگاه امسال در روز 18 اکتبر (26 مهرماه) در شهر «سوچی» روسیه برگزار شده است.

پوتین ادامه داد: «کشورهای بسیاری که قبل از ما وارد مبارزات ضدتروریستی در سوریه شده بودند، تقریبا هیچ دستاوردی نداشته‌اند...نیروهای گروه تروریستی داعش در سوریه هنوز هم افراد زیادی را گروگان می‌گیرند از جمله اتباع اروپا و آمریکا را و روزانه تعداد بسیاری را نیز به قتل می‌رسانند... نیروهای داعش در منطقه‌ای که تحت کنترل نیروهای آمریکا در سوریه است، دست کم 700 نفر را گروگان گرفته‌اند... داعش سلطه خود بر بسیاری از بخش‌های سوریه در میان مناطق تحت کنترل نیروهای آمریکا و متحدانشان در شرق فرات را گسترش داده است و تهدید کرده در صورتی که خواسته‌هایش محقق نشود، هر روز ده نفر از این گروگان‌ها را خواهد کشت.... هنوز هم اقدامات بسیاری در سوریه باید انجام گیرد. مرحله بعدی به اعتقاد من اجرای فرایند سیاسی و تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه در ژنو است».

وی در بخش دیگری با اشاره به توافق ادلب تأکید کرد: «تا کنون هنوز بخش زیادی از تسلیحات سنگین تروریست‌ها در منطقه ادلب وجود دارد و نیروهای تروریستی نیز آنچنان که اعلام شده بود هنوز از این منطقه به صورت کامل خارج نشده‌اند اما شرکای ترکیه‌ای ما اگرچه به تمام تعهدات خود ذیل این توافق عمل نکرده‌اند اما در حال تلاش برای اجرای این توافق هستند».

رئیس‌جمهور روسیه همچنین به حادثه اخیر تیراندازی و انفجار در دانشکده پلی‌تکنیک کرچ در کریمه که روز گذشته اتفاق افتاد اشاره کرد و این حادثه را نتیجه «پدیده جهانی‌شدن» خواند.

پوتین با اشاره به دیدار خود با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در هلسینکی پایتخت فنلاند گفت: «معتقدم که نشست اخیرم با رئیس‌جمهور ترامپ بسیار مفید بود علیرغم تمام تلاش‌هایی که برای بی اعتبار کردن این نشست انجام گرفت... این مسئله را می‌توان از گزارش‌هایی که در این رابطه بعدا منتشر شد، ارزیابی کرد... من همچنان معتقدم که شرایط برای بهبود روابط میان روسیه و آمریکا میسر است».

رئیس‌جمهور روسیه در ادامه این جلسه به سوالات حضار پاسخ داد. وی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای ایران در سوریه تأکید کرد: «این مسئله ارتباطی به روسیه ندارد و مسکو نمی‌تواند تهران را مجبور کند که نیروهای خود را از سوریه خارج کنند. این مسئله‌ای میان دمشق و تهران است».

وی ادامه داد: «من بر این باورم که اگر طرف‌هایی خواستار خروج ایران از سوریه هستند، باید شرایط مناسب برای این امر محقق شود و تضمین‌های امنیتی برای سوریه فراهم شود. یکی از مهمترین مسائل در شرایط فعلی لغو تحریم‌ها و کمک به احیای زیرساخت‌ها و تقویت بخش‌های ارتش سوریه است. تقویت دولت در سوریه می‌تواند در نهایت شرایطی را فراهم کند که حضور ایران در این کشور دیگر ضروری نباشد».

رئیس‌جمهور روسیه به مسائل مرتبط با برجام نیز پرداخت و گفت:‌ «از زمان خروج آمریکا از برجام بسیاری از شرکت‌های بزرگی که منافعی در آمریکا داشتند از ایران خارج شده‌اند اما شرکت‌هایی که با آمریکا تعامل ندارند در ایران مانده‌اند و برای حفظ منافع این شرکت‌ها و ایران، ما به همراه شرکای اروپایی خود در تلاش هستیم تا سازوکار مالی بدون نیاز به استفاده از سوئیفت و دلار ایجاد کنیم».

موضوع برنامه هسته‌ای ایران در میان صحبت‌های پوتین در پاسخ به سوالی درباره احتمال حذف دلار در معاملات تجاری روسیه با دیگر کشورهای جهان مطرح شد. وی در این خصوص نیز گفت: «به طور حتم ما نیز در این مسیر حرکت خواهیم کرد چرا که می‌خواهیم دلار تضعیف شود و به این دلیل که می‌خواهیم امنیت خود را در شرایطی که با تحریم‌ها مواجه هستیم تضمین کنیم... در حال حاضر تحریم‌ها به ما اجازه کار کردن با دلار را نمی‌دهد».

پوتین در بخش دیگری از اظهاراتش درباره احتمال توافق روسیه با ژاپن در خصوص جزایر مورد مناقشه صحبت کرد و گفت که «شینزو آبه» نخست‌وزیر ژاپن به وی گفته است که توکیو نمی‌تواند پیش از موافقت مسکو با پیش‌شرط‌هایی خاص در این رابطه با چنین توافقی موافقت کند.

رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته میلادی در حالی که در مجمع اقتصادی شرق روسیه در ولادی‌ووستوک کنار نخست‌وزیر ژاپن نشسته بود، پیشنهاد داد تا ژاپن و روسیه یک توافق صلحی را بدون هیچ پیش‌شرطی به امضا برسانند و به نزاع میان دو کشور بر سر جزایر مورد مناقشه پس از جنگ جهانی دوم پایان دهند.

پرونده مربوط به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی مقیم آمریکا در کنسولگری عربستان در استانبول نیز یکی دیگر از موضوعات مورد بحث در این نشست بود. رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به این موضوع گفت: «تا جایی که من می‌دانم این روزنامه‌نگار مفقودشده در آمریکا زندگی می‌کرد. بنابراین، آمریکا تا حدودی مسئول اتفاقی است که برای وی افتاده است... ما دقیقا نمی‌دانیم که چه اتفاقی برای وی افتاده است و از همین رو ترجیح می‌دهیم اظهارنظری نداشته باشیم که روابط دوجانبه کشورمان با کشورهای دیگر را خدشه‌دار کند اما اگر برخی بر این باورند که این روزنامه‌نگار به قتل رسیده من امیدوارم که شواهدی در این خصوص هر چه سریعتر پیدا شود و بر اساس آن ما نیز می‌توانیم تصمیمات مناسب را لحاظ کنیم».

فرمانده کل قوای روسیه در بخش دیگری از نشست، از تصمیم مسکو برای استقرار سامانه‌های موشکی مافوق صوت «آوانگارد» در ماه‌های آتی خبر داد و گفت: «در واکنش به تولید سامانه‌های موشکی آمریکا، ما نیز در حال ارتقاء سامانه‌های موشکی خود که برخی نیز هم‌اکنون در اختیار نیروهای نظامی ما هستند، می‌باشیم و به زودی در ماه‌های آینده آنها را مستقر خواهیم کرد، به طور خاص منظور من سامانه موشکی «آوانگارد» است».

سامانه موشکی مافوق صوت آوانگارد یکی از سامانه‌های بسیار پیشرفته‌ای است که رئیس‌جمهور روسیه در سخنرانی وضعیت کشور سالانه خود در ابتدای سال 2018 میلادی از آن رونمایی کرده بود.

پوتین سپس به موضوع نبرد احتمالی هسته‌ای در جهان پرداخت و گفت، اگر کشوری تصمیم بگیرد تا با تسلیحات هسته‌ای به روسیه حمله کند، این امر می‌تواند منجر به پایان جهان بشری روی کره زمین شود، اما «برخلاف مهاجمان، روس‌ها به طور حتم به عنوان شهید به بهشت خواهند رفت».

رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که نیروهای هسته‌ای روسیه برای انجام حمله پیش‌دستانه آماده نشده‌اند و صرفا به عنوان یک قابلیت برای مقابله با حمله انجام شده، در نظر گرفته شده‌اند به این معنا که بتوانند حمله کشورهای خارجی را مهار کنند. وی افزود که دکترین هسته‌ای روسیه تنها در صورتی اجازه استفاده از این تسلیحات را می‌دهد که ماهیت وجودی روسیه مورد تهدید قرار گرفته باشد.