۰ نفر

ضرب‌الاجل ۷۲ساعته واشنگتن به ریاض؛

پادشاهی بن‌سلمان به حل پرونده خاشقچی منوط شد

۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۱۷:۰۸
کد خبر: 308566
پادشاهی بن‌سلمان به حل پرونده خاشقچی منوط شد

یک پایگاه آمریکایی نوشته وزیر خارجه آمریکا به ولی‌عهد سعودی گفته در صورتی که تحقیقات درباره روزنامه‌نگار مفقود عربستانی تا جمعه پایان نیابد، جایگاه عربستان در جهان تضعیف می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، یک رسانه آمریکایی روز پنج‌شنبه به نقل از منابع مطلع از ضرب‌الاجل سه روزه کاخ سفید به عربستان سعودی برای روشن کردن وضعیت «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی خبر داده است.

پایگاه «اکسیوس» درباره گفت‌وگوهای صورت‌گرفته در جریان سفر روز سه‌شنبه «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا به ریاض نوشته است: «در حالی که رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ موضعی نرم اتخاذ کرده، مایک پامپئو وزیر خارجه به "محمد بن سلمان" ولی‌عهد سعودی گفته که او ۷۲ ساعت فرصت دارد تا "تحقیقات" درباره قتل جمال خاشقچی را تکمیل کند، در غیر اینصورت جایگاه این پادشاهی در جهان تضعیف می‌شود.»

یک منبع مطلع به این پایگاه گفته که پامپئو به بن‌سلمان گفته که باید وضعیت را در اختیار بگیرد. او تأکید کرده که با توجه به فشارهای بین‌المللی، فرصت برای حل این مسئله «محدود» است.

همزمان شبکه «سی.ان.ان» هم به نقل از یک منبع آگاه گزارش داده که لبخندی که هنگام عکس گرفتن روی لبان پامپئو و بن سلمان بوده، با پایان عکس گرفتن به پایان رسیده و وزیر خارجه آمریکا به نحوی کاملا روشن به ولی‌عهد سعودی گفته «تمام واقعیات باید روشن شود.»

بنا بر این گزارش پامپئو به بن سلمان گفته آینده رسیدن او به مقام پادشاهی به نحوه مدیریت پرونده قتل احتمالی خاشقچی بستگی دارد.

این منبع با تایید اینکه پامپئو به سعودی‌ها گفته فرصت محدودی برای حل این قضیه دارند، می‌گوید وزیر خارجه آمریکا به ولی‌عهد سعودی گفته که «اگر شما این کار را نکنید، ایالات متحده مجبور خواهد بود خودش این کار را انجام دهد... چراکه جهان خواهان این کار است و رئیس‌جمهور تحت فشار جهانی قرار می‌گیرد.»

در بیش از دو هفته‌ای که از ناپدید شدن خاشقچی پس از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول می‌گذرد، لحن دولت آمریکا به مرور تلطیف شده و حتی ترامپ گفته ممکن است قتل خاشقچی کار «قاتلان خودسر» بوده باشد. با این وجود، روزنامه «نیویورک‌تایمز» امروز گزارش داد که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا دارند به این نتیجه می‌رسند که خاشچقی کشته شده و بن سلمان هم مستقیما در این اقدام نقش داشته است.

همزمان سناتورهایی از هر دو حزب آمریکا مواضع تندی علیه عربستان سعودی اتخاذ کرده‌اند و دولت آمریکا را برای اعمال تحریم یا اقدامات دیگر علیه ریاض، تحت فشار قرار داده‌اند.

ادعای اعلام ضرب‌الاجل از سوی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که پامپئو روز سه‌شنبه پس از دیدار با مقام‌های سعودی موضعی نرم اتخاذ کرد و در پاسخ به این سوال که آیا خاشقچی زنده است یا نه، گفت: «نمی‌خواهم درباره هیچ‌کدام از وقایع صحبت کنم، آن‌ها هم نمی‌خواهند.»

در حالی که مقام‌های سعودی تاکنون از اطلاع درباره وضعیت خاشقچی ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند، رسانه‌های نزدیک به دولت ترکیه اطلاعات و جزئیات گسترده‌ای درباره نحوه قتل و تکه تکه شدن خاشقچی منتشر کرده‌اند. روزنامه «نیویورک‌تایمز» هم دیروز در گزارشی نوشت بیش از نیمی از اعضای تیم ۱۵ نفره سعودی که همزمان با حضور خاشقچی در کنسولگری به استانبول سفر کرده بودند، از مقام‌های نظامی، اطلاعاتی یا سیاسی عربستان سعودی بوده و برخی از آن‌ها رابطه نزدیکی با بن‌سلمان داشته‌اند.