۰ نفر

نماینده آمریکا:

آمریکا به دنبال رسیدن به توافقی جدید با ایران است

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۲:۳۷
کد خبر: 308407
آمریکا به دنبال رسیدن به توافقی جدید با ایران است

نماینده آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای مجددا ادعاهای خود علیه ایران را تکرار کرده است.

برایان هوک که به بروکسل سفر کرده در مصاحبه با یورونیوز گفت: آنچه ما به دنبالش هستیم تغییر رفتار نظام ایران است است ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. آینده ایران در دست مردم ایران است.

وی مدعی شد: سیاست ما آن است که از خواست آنها برای داشتن زندگی و دولت بهتر قویا و حتی روز به روز حمایت کنیم.

هوک با بیان اینکه باید بر صادرات نفت ایران تحریم اعمال کرد گفت: برجام فقط به برنامه هسته‌ای ایران محدود است اما این نمی‌تواند ما را محدود کند تا به مسائل غیرهسته‌ای نپردازیم،‌ یعنی مسائلی که در زمان برقراری توافق هسته‌ای با ایران در تمامی زمینه‌ها گسترش یافته‌ است. پشتیبانی از تروریسم، تجاوزهای دریایی،‌ آزمایشات موشکی، حملات سایبری. ایران در تمامی زمینه‌ها تجاوز خود را گسترش داده است.

این دیپلمات آمریکایی هدفش از آمدن به اروپا را اینگونه توضیح داد: من در پاریس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفتگو کردم تا به وی درباره ثبات بازار نفت ضمن از سر گیری تحریم‌های نفتی ایران اطمینان خاطر بدهم. همچنین در بروکسل با سران اتحادیه اروپا صحبت می‌کنم و هدف این گفتگو این است که ببینیم چطور می‌توانیم در این بحث پیشرفت کنیم که تجاوزهای منطقه‌ای ایران از زمان امضای برجام نادیده گرفته شده است. همگان این را نمی‌دانند اما اتحادیه اروپا از زمان امضای برجام هیچ تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نکرده است. و در طول همین سالها ایران تجاوزهای خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش داده است. بنابراین اگر اروپا می‌خواهد این توافق را حفظ کند مشکلی نیست اما نمی‌تواند به قیمت ثبات منطقه این کار را بکند.

یورونیوز: آقای هوک شما دو روز پیش اعلام کردید ایالات متحده همچنان قصد دارد فروش نفت ایران را به صفر برساند. و بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پس از آن گفت که قطع کامل صادرات نفت ایران عملی نیست و آمریکا به هدف خود نخواهد رسید. با توجه به اینکه هنوز اتحادیه اروپا، هند و چین به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند برنامه شما برای رسیدن به هدفتان چیست؟

برایان هوک: «خوب، او (بهرام قاسمی) در اشتباه است. ما به اهدافمان می‌رسیم. اگر به صادرات نفت ایران نگاه کنید در پنج یا 6 ماه گذشته نگاه کنید می‌بینید که حدود یک میلیون بشکه از حجم صادرات آنها کاسته شده است. بنابراین حتی پیش از اینکه چرخه تحریم‌های ما عملا آغاز شود شاهد کاهش چشمگیری در زمینه صادرات و واردات نفت ایران بوده‌ایم. و این روندی است که ادامه خواهد داشت. کاهش واردات نیز ادامه خواهد یافت. 80 درصد از درآمد این رژیم از راه نفت و فروش نفت است. برای ما مسأله جریان درآمد این رژیم بسیار جدی است،‌ رژیمی که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است. ما باید بر صادرات نفتی ایران تحریم اعمال کنیم.»

یورونیوز: فدریکا موگرینی بارها اعلام کرده است که برجام به سود امنیت خاورمیانه و جهان است. شما ماه سپتامبر گذشته اعلام کردید که «هیچکس نمی‌تواند بگوید خاورمیانه بعد از اجرای برجام امن‌تر و باثبات‌تر شده است.» ایالات متحده و اتحادیه اروپا دو دیدگاه مختلف در این باره دارند. چطور می‌توان اروپا را درباره این توافق‌نامه و خواست دولت ترامپ قانع کرد؟

برایان هوک: «باید فرآیند بی‌اعتنایی به تمامی تجاوزهای منطقه‌ای ایران را تمام کنیم. برجام فقط به برنامه هسته‌ای ایران محدود است اما این نمی‌تواند ما را محدود کند تا به مسائل غیرهسته‌ای نپردازیم،‌ یعنی مسائلی که در زمان برقراری توافق هسته‌ای با ایران در تمامی زمینه‌ها گسترش یافته‌ است؛ تروریسم،‌ پشتیبانی از تروریسم، تجاوزهای دریایی،‌ آزمایشات موشکی، حملات سایبری. ایران در تمامی زمینه‌ها تجاوز خود را گسترش داده است و ما باید این را درک کنیم وگرنه در صورتیکه اتحادیه اروپا نسبت به توسعه برنامه موشکی ایران بی‌توجهی کند فقط به خطر درگیری منطقه‌ای در خاورمیانه دامن می‌زنیم.»

یورونیوز: «مقامات دولت ترامپ بارها اعلام کرده‌اند که تحریم‌های تازه ایالات متحده زندگی روزمره شهروندان ایران را هدف نگرفته است. اما می‌توان تأثیر این تحریم‌ها را بیشتر از هر چیز بر مردم ایران دید. در این زمینه چه می‌گویید؟»

برایان هوک: «خیر درست نیست. قربانیانی که طولانی‌ترین رنج را از رژیم ایران متحمل شده‌اند مردم ایران هستند. این دیکتاتوری مذهبی 39 سال است که مردم خود را با فریب تاراج می‌کند. همین الان در ایران در ده‌ها شهر اعتراض برپا است، معلمان و رانندگان کامیون اعصاب کرده‌‌اند. هفته گذشته گزارشی از رنج‌های مردم ایران در طول حکومت این رژیم ارائه کردیم. تحریم‌های ما که در ماه نوامبر از سر گرفته می‌شوند مسیرهای بسیار شفاف و فعالی را برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به مردم ایران باز می‌گذارند. اگر رژیم ایران یک میلیارد دلاری را که در دوره رئیس‌ جمهور اوباما در اثر برداشته‌ شدن تحریم‌ها به دست آورد به جای خرج کردن آن در سوریه،‌ لبنان، عراق و یمن آن را خرج مردم خودش کرده بود احتمالا امروز اعتصابی در کار نبود و ارزش ریال تا این حد سقوط نمی‌کرد.»

یورونیوز: پس شما معتقدید که مردم ایران باید تحت فشار قراربگیرند و رنج بکشند تا علیه مقامات حکومتی قیام کنند؟

برایان هوک: «رژیم ایران باعث این رنج‌هاست نه تحریم‌های ایالات متحده. این روایتی است که رژیم ایران می‌خواهد شما آن را باور کنید اما هیچ دلیلی ندارد. این امر فقط به رژیم اجازه می‌دهد که تقصیر خود را در 39 سال فساد و مدیریت بد و ماجراجویی‌های خشونت‌بار خود در خاورمیانه و فراتر از آن به گردن دیگری بیاندازد.»

یورونیوز: آیا شما می دانید که بخاطر تحریم های جدید آمریکا بسیاری از مردم در ایران به عنوان مثال مشکل تهیه داروهای حیاتی شان را دارند؟

برایان هوک: «وزارت خزانه‌داری آمریکا همکاری تمامی موسسات مالی (با ایران را) در زمینه هرگونه تراکنش‌ مالی مربوط به دارو، وسایل پزشکی، غذا و کمک‌های بشردوستانه تأیید می‌کند. اما این چیزی نیست که رژیم مایل باشد شما بدانید.»

یورونیوز: تا چه زمانی شما قصد دارید سیاست های سخت و تحریمی علیه ایران را ادامه دهید؟

برایان هوک: «هدف ما رسیدن به یک توافق جدید است توافقی جامع که دربرگیرنده مسائل هسته‌ای، تروریستی، موشکی و بازداشت خودسرانه شهروندان آمریکا و دیگر کشورها. و ما بر این باوریم که چنین توافقی در مقایسه با توافق کنونی، کمک بسیار بیشتری به گسترش صلح و امنیت در منطقه می‌کند.»

یورونیوز: اما شما می دانید که تحریم ها به جای تنبیه کردن دولت ها، ملت ها را تحریم می کند؟

برایان هوک: «نه،‌ آنچه ما به دنبالش هستیم تغییر رفتار رژیم است ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. آینده ایران در دست مردم ایران است. سیاست ما آن است که از خواست آنها برای داشتن زندگی و دولت بهتر قویا و حتی روز به روز حمایت کنیم.»

یورونیوز: پس می توان گفت که با تحمیل تحریم های جدید ایالات متحده خواستار تغییر رژیم در ایران است؟

برایان هوک: «می‌دانید که تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران در سال 2006 به جریان افتاد. تحریم‌هایی که در درازای سالها ایران را به پای میز مذاکره آورد. این تنها زبانی است که رژیم کنونی می‌فهمد؛ یعنی زبان قدرت و فشار. بنابراین ما در موقعیتی هستیم که برای رسیدن به اهداف دیپلماتیک خود از اهرم‌های دیپلماسی بهره ببریم.»

یورونیوز: هدفتان از آمدن به اروپا چه بوده است؟

برایان هوک: «من در پاریس با رئیس سازمان انرژی اتمی گفتگو کردم تا به وی درباره ثبات بازار نفت ضمن از سر گیری تحریم‌های نفتی ایران اطمینان خاطر بدهم. همچنین اینجا در بروکسل با سران اتحادیه اروپا صحبت می‌کنم و هدف این گفتگو این است که ببینیم چطور می‌توانیم در این بحث پیشرفت کنیم که تجاوزهای منطقه‌ای ایران از زمان امضای برجام نادیده گرفته شده است. همگان این را نمی‌دانند اما اتحادیه اروپا از زمان امضای برجام هیچ تحریم تازه‌ای علیه ایران وضع نکرده است. و در طول همین سالها ایران تجاوزهای خود را در تمامی زمینه‌ها گسترش داده است. بنابراین اگر اروپا می‌خواهد این توافق را حفظ کند مشکلی نیست اما نمی‌تواند به قیمت ثبات منطقه این کار را بکند.»