۰ نفر

واکنش آلمان به ناپدید شدن خاشقجی؛

سفر هایکو ماس به ریاض لغو شد

۲۵ مهر ۱۳۹۷، ۲۰:۳۸
کد خبر: 308392
سفر هایکو ماس به ریاض لغو شد

وزیر امور خارجه آلمان گفت اتهامات بزرگی، متوجه حکومت عربستان سعودی شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، در پی ناپدید شدن جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد ولیعهد سعودی، هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان سفرش را به ریاض لغو کرد.
وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد سفرش به عربستان سعودی را به حصول نتیجه تحقیقات از سرنوشت جمال خاشقجی مشروط کرده است.

هایکو ماس، امروز در نشست خبری مشترک با حضور خمیس الجیهناوی، همتای تونسی اش در محل ساختمان وزارت امور خارجه آلمان در برلین درباره مفقود شدن جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول، بشدت ابراز نگرانی کرد. 
وی گفت: مسئله این است که البته تاکنون فوق العاده نگران کننده نیز هست و اتهاماتی که در این زمینه (علیه دولت عربستان سعودی) مطرح شده اند، بسیار بزرگند و بنا بر این باید گفت که اوضاع بسیار ناراحت کننده ای است. همان طور که قبلا نیز به روشنی اعلام کردیم، انتظار ما آن است عربستان سعودی به زودی در خصوص این پرونده، بدون وقفه شفاف سازی کند و درباره مسئولیتی که در این رابطه دارد از او توضیح خواسته شود. 
وی خاطرنشان کرد: آنچه ما می خواهیم در این پرونده بدانیم آن است که در آنجا (ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول) چه اتفاقی افتاده است و اینکه ما چه وقت می توانیم به نتایج لازم در این باره دست پیدا کنیم. اینکه روزنامه نگاران و خبرنگاران سراسر جهان، روز به روز در حرفه و کار خود به مخاطره بیفتند، این برای ما قابل پذیرش نیست و این مساله برای (روزنامه نگاران) عربستان سعودی نیز صادق است. 
ماس در واکنش به لغو سفرش به ریاض هم گفت: طی بیانیه ای (از طرف وزارت خارجه آلمان) به طرف سعودی اعلام کردیم که در مورد مهم بودن یا نبودن سفر مزبور در زمان حاضر تصمیم خواهیم گرفت. 
همچنین؛ یورگن هارت سخنگوی سیاست خارجی حزب دموکرات مسیحی آلمان گفت: اروپا باید سیاستهای خود را در قبال عربستان سعودی اصلاح کند.
روابط برلین و ریاض سال گذشته نیز بر سر ماجرای سعد حریری نخست وزیر مستعفی لبنان دچار تیرگی شد به به طوری که با موضع گیری های شدید دولت آلمان در قبال عربستان، سعودیها سفیرشان را از برلین فراخواندند.